SuC nära Norrköping?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av markuswesterberg »

A76 skrev:
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av jpetters »

markuswesterberg skrev:
A76 skrev:
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.
Notifieringar får man redan i nuvarande version.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av LarsL »

Hertsh skrev:
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det måste fram med pekpinnar och göra det lite jobbigt att vardagsladda på SC så att de får tummen ur och ser till att det kommer upp hemmaladdning. Om vi inte gnatar på folk att ladda hemma när bilen inte används så kommer de fortsätta att sitta fast i ”åka och tanka träsket”.
Elbilar bör laddas långsamt på natten så att vi kan sprida ut belastningen på elnätet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.
Problemet är ju inte de som står kvar när de laddat klart, utan att folk som inte behöver ladda på snabbladdare gör det för att det är billigare och/eller bekvämare än att välja långsamladdning under arbetsdagen/natten. Sätter man på att ladda till 100% tar det en evighet innan det är fullt ändå.

Om Tesla skall tvingas bygga SuC så alla skall kunna ladda uteslutande på SuC så kommer Tesla få slut på kapital direkt samt att elförsörjningen brakar ihop totalt. Det fungerar helt enkelt inte och när folk själva inte tänker till så får man helt enkelt styra dem.

Enklaste lösningen är ju som sagt att höja priset, på långresor spelar det mindre roll men helt plötsligt blev det dyrt att vardagsladda där. Ger dessutom Tesla mer pengar att bygga laddare för.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av LarsL »

Tyvärr är det nog samma personer som laddar till 100% som är de som åker och vardagsladdar också. De är liksom vana vid att tanka fullt vid macken så det blir sittande där och tycker att detta är hemskt långsamt, men lider lite för miljön (minskar flygångesten inför Thailand semester). Tesla borde sätta upp ett Typ2 uttag bredvid SC dit de hänvisar folk när de når en viss laddningsnivå, om det är kö.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av EnTraktor »

Hertsh skrev:
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Svirre »

Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Lindstromer »

Svirre skrev:
Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)
Trevligt, då var det dubbla på vardera sida gissar jag, mot de 6 hålen jag såg. :)

Transformatorstationen var på plats igår också såg jag, verkar gå undan. :D
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av EnTraktor »

Jag tog mig friheten att lägga upp den på https://supercharge.info/map
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Remuz »

Uppskattar om någon kan kolla in där i helgen (söndag innan 15). Är den igång så kommer jag köra E4 hem...
P85D svart/svart med gratis SuC
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av juristen »

EnTraktor skrev:
Hertsh skrev:
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.
Om du känner att du har någon form av personligt ansvar för Teslas ekonomi så får det stå för dig, men du kan inte kräva att andra ska känna likadant - än mindre agera utifrån det. Självklart gillar jag också Tesla och vill att det ska gå bra för företaget, men det innebär inte att det är ok för mig att försöka styra andra att ändra sitt beteende för att Tesla ska tjäna mer pengar.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med att det skulle finnas någon sorts krav på Tesla att lösa folks vardagsladdning. Det finns säkert ett fåtal som löser sin vardagsladdning, till nöds och tills vidare, på superchargers. Men det är ju inget krav på företaget Tesla att lösa detta. För den enskilde är det enklare att ladda hemma så drivet att ordna hemmaladdning finns ändå och är en process som pågår. Tills det är ordnat får vi Teslaägare vara tålmodiga mot varandra. Som sagt tycker jag en rimlig utgångspunkt är att alla gör så gott de kan.

Ja, Tesla har sagt att Superchargers i första hand är till för långresor. Men har nu Tesla gett fri supercharger till vissa bilar så är det så och det är upp till var och en att utnyttja det som de vill. Det finns inga begränsningar i hur Supercharging får användas, och är det fritt så är det fritt. Sen ska man så klart ställa normala krav på hänsyn, men det är en annan fråga. Ingen kan komma och säga till någon annan - "flytta på dig, jag är på långresa".

Summa summarum är det inte upp till någon enskild att bestämma hur andra får ladda sina bilar, det är upp till Tesla. Sen får man så klart tycka vad man vill, men det är just bara tyckande.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Zalman3 »

"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av default »

Kan ni ta moraldiskussionen i en annan tråd? Den här tråden är för oss som är intresserade av SuC Norrköping ;)
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av flaco »

Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Jerker »

flaco skrev:
Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?
Om ingen har gjort det tidigare så kan jag titta förbi på midsommarafton.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Remuz »

Jerker skrev:
flaco skrev:
Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?
Om ingen har gjort det tidigare så kan jag titta förbi på midsommarafton.
Det skulle uppskattas. Gissar att det inte händer mycket på helgen sedan. Håller tummarna att den är klar så jag kan besöka den på söndag, annars blir det med all säkerhet Arboga
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Zalman3 »

EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.
Tycker inte alls att jag gör fel. Gissar att jag laddat ca 10-20% på hemmaplan, resten när jag är ute och reser.
Och skulle jag inte kunna ladda på SuC, så kunde jag idag inte ha en elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Gustafsson »

Kanske Tibor kan lyfta ut laddetikdiskussionen till en egen tråd ?
Detta är extensivt diskuterat i gamla trådar dessutom och faktiskt lite tjatigt att läsa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Kanske Tibor kan lyfta ut laddetikdiskussionen till en egen tråd ?
Detta är extensivt diskuterat i gamla trådar dessutom och faktiskt lite tjatigt att läsa.
Det är ju ändå nåt. Att diskutera ett öppnande av en ny SuC är ju bara meningslösa spekulationer.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av tomla »

Status SuC Norrköping
8244F598-5769-4778-BA24-1FEF53CB88C6.jpeg
C43EE2DF-3AF2-481C-8423-1CFA60F5710D.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Remuz »

Tack!

Blir E20 hem då, kanske sista gången
P85D svart/svart med gratis SuC
Tesla_Lund
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 jan 2019 15:56

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av Tesla_Lund »

Svirre skrev:
Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)
Sa han något om hur deras tidsplan ser ut eller när dom ska vara färdiga?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuC nära Norrköping?

Inlägg av EnTraktor »

Tesla ser ut att färdigställa många SuC just nu, troligen inför kvartalsslut, så min gissning är att den kommer igång nästa vecka.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar