Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SuC nära Norrköping?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare juristen » 19 jun 2019 10:06

EnTraktor skrev:
Hertsh skrev:
juristen skrev:Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.


+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).


Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.


Om du känner att du har någon form av personligt ansvar för Teslas ekonomi så får det stå för dig, men du kan inte kräva att andra ska känna likadant - än mindre agera utifrån det. Självklart gillar jag också Tesla och vill att det ska gå bra för företaget, men det innebär inte att det är ok för mig att försöka styra andra att ändra sitt beteende för att Tesla ska tjäna mer pengar.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med att det skulle finnas någon sorts krav på Tesla att lösa folks vardagsladdning. Det finns säkert ett fåtal som löser sin vardagsladdning, till nöds och tills vidare, på superchargers. Men det är ju inget krav på företaget Tesla att lösa detta. För den enskilde är det enklare att ladda hemma så drivet att ordna hemmaladdning finns ändå och är en process som pågår. Tills det är ordnat får vi Teslaägare vara tålmodiga mot varandra. Som sagt tycker jag en rimlig utgångspunkt är att alla gör så gott de kan.

Ja, Tesla har sagt att Superchargers i första hand är till för långresor. Men har nu Tesla gett fri supercharger till vissa bilar så är det så och det är upp till var och en att utnyttja det som de vill. Det finns inga begränsningar i hur Supercharging får användas, och är det fritt så är det fritt. Sen ska man så klart ställa normala krav på hänsyn, men det är en annan fråga. Ingen kan komma och säga till någon annan - "flytta på dig, jag är på långresa".

Summa summarum är det inte upp till någon enskild att bestämma hur andra får ladda sina bilar, det är upp till Tesla. Sen får man så klart tycka vad man vill, men det är just bara tyckande.
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
 
Inlägg: 481
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15
Referralkod: daniel27550

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 19 jun 2019 10:12

"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 3614
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare Verdi » 19 jun 2019 10:47

Zalman3 skrev:"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.


Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7038
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 19 jun 2019 11:10

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.


Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.


Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1403
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare default » 19 jun 2019 11:37

Kan ni ta moraldiskussionen i en annan tråd? Den här tråden är för oss som är intresserade av SuC Norrköping ;)
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25
Referralkod: fredrik27419

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare flaco » 19 jun 2019 19:25

Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 sep 2015 19:31
Ort: Järfälla

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare Jerker » 19 jun 2019 19:28

flaco skrev:Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?


Om ingen har gjort det tidigare så kan jag titta förbi på midsommarafton.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7433
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare Remuz » 19 jun 2019 20:55

Jerker skrev:
flaco skrev:Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?


Om ingen har gjort det tidigare så kan jag titta förbi på midsommarafton.


Det skulle uppskattas. Gissar att det inte händer mycket på helgen sedan. Håller tummarna att den är klar så jag kan besöka den på söndag, annars blir det med all säkerhet Arboga
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4012
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 19 jun 2019 21:05

EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.


Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.


Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.


Tycker inte alls att jag gör fel. Gissar att jag laddat ca 10-20% på hemmaplan, resten när jag är ute och reser.
Och skulle jag inte kunna ladda på SuC, så kunde jag idag inte ha en elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 3614
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: SuC nära Norrköping?

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 19 jun 2019 21:13

Kanske Tibor kan lyfta ut laddetikdiskussionen till en egen tråd ?
Detta är extensivt diskuterat i gamla trådar dessutom och faktiskt lite tjatigt att läsa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2897
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.