Sida 5 av 9

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 11:06
av juristen
EnTraktor skrev:
Hertsh skrev:
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.
Om du känner att du har någon form av personligt ansvar för Teslas ekonomi så får det stå för dig, men du kan inte kräva att andra ska känna likadant - än mindre agera utifrån det. Självklart gillar jag också Tesla och vill att det ska gå bra för företaget, men det innebär inte att det är ok för mig att försöka styra andra att ändra sitt beteende för att Tesla ska tjäna mer pengar.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med att det skulle finnas någon sorts krav på Tesla att lösa folks vardagsladdning. Det finns säkert ett fåtal som löser sin vardagsladdning, till nöds och tills vidare, på superchargers. Men det är ju inget krav på företaget Tesla att lösa detta. För den enskilde är det enklare att ladda hemma så drivet att ordna hemmaladdning finns ändå och är en process som pågår. Tills det är ordnat får vi Teslaägare vara tålmodiga mot varandra. Som sagt tycker jag en rimlig utgångspunkt är att alla gör så gott de kan.

Ja, Tesla har sagt att Superchargers i första hand är till för långresor. Men har nu Tesla gett fri supercharger till vissa bilar så är det så och det är upp till var och en att utnyttja det som de vill. Det finns inga begränsningar i hur Supercharging får användas, och är det fritt så är det fritt. Sen ska man så klart ställa normala krav på hänsyn, men det är en annan fråga. Ingen kan komma och säga till någon annan - "flytta på dig, jag är på långresa".

Summa summarum är det inte upp till någon enskild att bestämma hur andra får ladda sina bilar, det är upp till Tesla. Sen får man så klart tycka vad man vill, men det är just bara tyckande.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 11:12
av Zalman3
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 11:47
av Verdi
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 12:10
av EnTraktor
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 12:37
av default
Kan ni ta moraldiskussionen i en annan tråd? Den här tråden är för oss som är intresserade av SuC Norrköping ;)

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 20:25
av flaco
Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 20:28
av Jerker
flaco skrev:
Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?
Om ingen har gjort det tidigare så kan jag titta förbi på midsommarafton.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 21:55
av Remuz
Jerker skrev:
flaco skrev:
Är det någon som vet hur det går med SuC-bygget i Norrköping?
Om ingen har gjort det tidigare så kan jag titta förbi på midsommarafton.
Det skulle uppskattas. Gissar att det inte händer mycket på helgen sedan. Håller tummarna att den är klar så jag kan besöka den på söndag, annars blir det med all säkerhet Arboga

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 22:05
av Zalman3
EnTraktor skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.
Tycker inte alls att jag gör fel. Gissar att jag laddat ca 10-20% på hemmaplan, resten när jag är ute och reser.
Och skulle jag inte kunna ladda på SuC, så kunde jag idag inte ha en elbil.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 22:13
av Gustafsson
Kanske Tibor kan lyfta ut laddetikdiskussionen till en egen tråd ?
Detta är extensivt diskuterat i gamla trådar dessutom och faktiskt lite tjatigt att läsa.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 22:17
av Verdi
Gustafsson skrev:
Kanske Tibor kan lyfta ut laddetikdiskussionen till en egen tråd ?
Detta är extensivt diskuterat i gamla trådar dessutom och faktiskt lite tjatigt att läsa.
Det är ju ändå nåt. Att diskutera ett öppnande av en ny SuC är ju bara meningslösa spekulationer.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 20 jun 2019 17:44
av tomla
Status SuC Norrköping

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 20 jun 2019 18:47
av Remuz
Tack!

Blir E20 hem då, kanske sista gången

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 21 jun 2019 00:45
av Tesla_Lund
Svirre skrev:
Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)
Sa han något om hur deras tidsplan ser ut eller när dom ska vara färdiga?

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 22 jun 2019 12:11
av EnTraktor
Tesla ser ut att färdigställa många SuC just nu, troligen inför kvartalsslut, så min gissning är att den kommer igång nästa vecka.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 25 jun 2019 12:38
av Jerker
Det blir 12 stall som ställs så att man kan ladda om man har släp. Men så bygger man väl alla nya SuC idag.Bild

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 25 jun 2019 20:05
av FlyingBlue
Första stolpen uppsatt. Fortfarande inga inkopplingar på vare sig upp eller nedsida i kiosken

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 25 jun 2019 20:18
av foolip
Har nån frågat installatörerna om det blir 120 eller 250 kW?

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 25 jun 2019 23:48
av oscfor
foolip skrev:
Har nån frågat installatörerna om det blir 120 eller 250 kW?
Det finns inga planer på v3 i Sverige än.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 26 jun 2019 13:21
av EnTraktor
Enligt en post på Facebook beräknas dom öppna imorgon!
Ska köra till Stockholm-Karlskrona på söndag, så det passar perfekt med ett första stopp här.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 26 jun 2019 14:08
av Bod
Håller med, skall till Nybro i helgen! :)

Tror dock imorgon eller denna vecka är lite väl optimistiskt, men jag har haft fel förr.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 26 jun 2019 14:29
av Lindstromer
Bor bara några kilometer därifrån så kan smita förbi ikväll såväl som imorgon och rapportera läget. :D

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 26 jun 2019 16:37
av Svirre
Bod skrev:
Håller med, skall till Nybro i helgen! :)

Tror dock imorgon eller denna vecka är lite väl optimistiskt, men jag har haft fel förr.


Nästa vecka enligt en montör jag pratade med.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 26 jun 2019 17:32
av Jerker
Det jobbas iaf intensivt fortfarande kl 17:30 både med asfaltering och med elinstallationen.BildBild

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 26 jun 2019 17:35
av OfarligTesla
Ser riktigt bra ut, skall ut på kontinenten om 2 veckor så då passar det bra att stanna till i Norrköping.