Re: SuC nära Norrköping?
Postat: 13 jun 2019 19:45
Instämmer med placeringen. Bättre här än vid Biltema för nu är det 100m till McDonalds lite drygt. Så det finns något att äta i närheten iaf.
Och inne i Maxihuset som McDonalds ligger bredvid finns ytterligare 3 restauranger och ett fint konditori, och så finns ytterligare en restaurang inom samma avstånd. Jag skulle säga att placeringen av den här SuC:n är väldigt bra. Dessutom är det mitt i det största köpcentrumet i Norrköping så butiker finns gott om att fördriva tiden i.Lindstromer skrev:Instämmer med placeringen. Bättre här än vid Biltema för nu är det 100m till McDonalds lite drygt. Så det finns något att äta i närheten iaf.
Det låter ju lovandeJerker skrev:Och inne i Maxihuset som McDonalds ligger bredvid finns ytterligare 3 restauranger och ett fint konditori, och så finns ytterligare en restaurang inom samma avstånd. Jag skulle säga att placeringen av den här SuC:n är väldigt bra. Dessutom är det mitt i det största köpcentrumet i Norrköping så butiker finns gott om att fördriva tiden i.Lindstromer skrev:Instämmer med placeringen. Bättre här än vid Biltema för nu är det 100m till McDonalds lite drygt. Så det finns något att äta i närheten iaf.
Jag ser det som ganska osannolikt att Tesla bygger 6 SuC i Norrköping.Lindstromer skrev:6st stolpar ser det ut att bli.
12 stalls måste det väl vara? Ingen idé att bygga bara 6?EnTraktor skrev:Jag ser det som ganska osannolikt att Tesla bygger 6 SuC i Norrköping.Lindstromer skrev:6st stolpar ser det ut att bli.
Töre och Arvidsjaur får 8 stall, så minst 16, helst 20+ måste byggas i Norrköping.
Det kan bli en av dom populäraste SuC längst med E4an.
Jag kanske ser fel, men tyckte det var hål gjorda för 6st, möjligen att det blir stolpar hela vägen in till gräsmattan där man just nu gjorde markarbeten för transformatorn.Generalbogge skrev:Jag tycker att ser ut som minst 12, utifrån dagens bilder.
Det är nog korrekt. Jag tittade på parkeringsplatserna. Och 6 hål kan stämma bra för 12 stolpar, då de ju sitter ihop parvis.Lindstromer skrev:Jag kanske ser fel, men tyckte det var hål gjorda för 6st, möjligen att det blir stolpar hela vägen in till gräsmattan där man just nu gjorde markarbeten för transformatorn.Generalbogge skrev:Jag tycker att ser ut som minst 12, utifrån dagens bilder.
Nej det kan bli problem. Men samtidigt har vi SuC i Löddeköpinge som också står bredvid ett köpcentrum. Nörmjag varit där har inte jag upplevt att det varit shoppare som laddat. Mellbystrand är också vid ett litet köpcentrum.OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.
Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.
Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
SuC är till för resor mellan städerna, då spelar det ingen roll om man stannar i en avkrok eller ett shoppingcenter. Att ta efter USA med timmeslånga köer på sina platser låter dumt.Hertsh skrev:Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.
Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Ionity har inte aviserat nån station i Norrköping, så det är det knappast.Bod skrev:Toppen om det stämmer. Längtat efter denna.
Trodde dock att den skulle hamna längre söderut vid avfarten till Västervik. Är ni säkra på att det är Tesla som bygger och inte Iontiy. Kanske dum fråga från en okunnig.
Håller med. Det är inte kul att komma till Torp en fredag när norrmännen står i timmar medan dom handlar så det blir kö.OfarligTesla skrev:SuC är till för resor mellan städerna, då spelar det ingen roll om man stannar i en avkrok eller ett shoppingcenter. Att ta efter USA med timmeslånga köer på sina platser låter dumt.Hertsh skrev:Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.
Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Ja, problemet är ju att det verkar som många köper bilarna utan möjlighet till laddning i närheten av hemmet. Tycker själv att SuC borde ha högre avgift på laddning just av den anledningen, att man väljer alla andra möjligheter för vardagsladdning först. Just nu kostar ju SuC mindre än andra aktörer som också tar betalt och laddar fort nog för att kombinera en kort handling med laddning. Så tror nog att många kan välja SuC på grund av att det är billigare och smidigare, kostar det mer kan man nog motivera att traska 5-10 minuter till närmaste laddplats och betala där.Gustafsson skrev:Avgift på laddningen numera gör ju att de flesta laddar billigare hemma. Därför tror jag intresset för Norrköpingsborna att ladda på SuC är litet.
Däremot kan nog bilar med fri SuC få ett bättre andrahandsvärde än bilar som inte har det, men dessa är ju få jämfört med floden M3 och snart MY som väller fram.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...EnTraktor skrev:Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.
Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Nej, det är ju inte bra för genomströmningen, å andra sidan vill man ju ibland ha något annat att göra under laddning än att sitta och glo i bilen.OfarligTesla skrev:Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
jonsalgerier skrev:Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...EnTraktor skrev:Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.
Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Eller så låter man alla ladda som dom vill.Verdi skrev:jonsalgerier skrev:Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...EnTraktor skrev:Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.
Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).juristen skrev:Eller så låter man alla ladda som dom vill.
Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!
Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.
Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.