Sida 8 av 21

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 05:46
av frippe
OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.


Nej det kan bli problem. Men samtidigt har vi SuC i Löddeköpinge som också står bredvid ett köpcentrum. Nörmjag varit där har inte jag upplevt att det varit shoppare som laddat. Mellbystrand är också vid ett litet köpcentrum.

Men, samtidigt är Norrköping en betydligt större stad.

Med Norrköping i drift räcker det med bara ett stopp på resa till och från Stockholm. Klart positivt för oss.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 05:47
av Hertsh
OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.


Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 05:59
av OfarligTesla
Hertsh skrev:
OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.


Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!


SuC är till för resor mellan städerna, då spelar det ingen roll om man stannar i en avkrok eller ett shoppingcenter. Att ta efter USA med timmeslånga köer på sina platser låter dumt.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 06:12
av Gustafsson
Avgift på laddningen numera gör ju att de flesta laddar billigare hemma. Därför tror jag intresset för Norrköpingsborna att ladda på SuC är litet.
Däremot kan nog bilar med fri SuC få ett bättre andrahandsvärde än bilar som inte har det, men dessa är ju få jämfört med floden M3 och snart MY som väller fram.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 06:54
av Bod
Toppen om det stämmer. Längtat efter denna.

Trodde dock att den skulle hamna längre söderut vid avfarten till Västervik. Är ni säkra på att det är Tesla som bygger och inte Iontiy. Kanske dum fråga från en okunnig.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 07:07
av Jerker
Bod skrev:Toppen om det stämmer. Längtat efter denna.

Trodde dock att den skulle hamna längre söderut vid avfarten till Västervik. Är ni säkra på att det är Tesla som bygger och inte Iontiy. Kanske dum fråga från en okunnig.


Ionity har inte aviserat nån station i Norrköping, så det är det knappast.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 07:29
av Remuz
Detta skulle innebära att jag väljer E4 även hem från västkusten i framtiden. Idag kör jag normalt E20 hemåt eftersom jag kommer till Arboga men inte till Tystberga

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 07:31
av bullen
OfarligTesla skrev:
Hertsh skrev:
OfarligTesla skrev:Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.


Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!


SuC är till för resor mellan städerna, då spelar det ingen roll om man stannar i en avkrok eller ett shoppingcenter. Att ta efter USA med timmeslånga köer på sina platser låter dumt.
Håller med. Det är inte kul att komma till Torp en fredag när norrmännen står i timmar medan dom handlar så det blir kö.
Vet inte om det blivit bättre med idle fee men känslan är att det inte gjort någon större skillnad

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 07:44
av OfarligTesla
Gustafsson skrev:Avgift på laddningen numera gör ju att de flesta laddar billigare hemma. Därför tror jag intresset för Norrköpingsborna att ladda på SuC är litet.
Däremot kan nog bilar med fri SuC få ett bättre andrahandsvärde än bilar som inte har det, men dessa är ju få jämfört med floden M3 och snart MY som väller fram.


Ja, problemet är ju att det verkar som många köper bilarna utan möjlighet till laddning i närheten av hemmet. Tycker själv att SuC borde ha högre avgift på laddning just av den anledningen, att man väljer alla andra möjligheter för vardagsladdning först. Just nu kostar ju SuC mindre än andra aktörer som också tar betalt och laddar fort nog för att kombinera en kort handling med laddning. Så tror nog att många kan välja SuC på grund av att det är billigare och smidigare, kostar det mer kan man nog motivera att traska 5-10 minuter till närmaste laddplats och betala där.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 14 jun 2019 09:08
av EnTraktor
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.