Sida 3 av 9

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 06:46
av frippe
OfarligTesla skrev:
Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Nej det kan bli problem. Men samtidigt har vi SuC i Löddeköpinge som också står bredvid ett köpcentrum. Nörmjag varit där har inte jag upplevt att det varit shoppare som laddat. Mellbystrand är också vid ett litet köpcentrum.

Men, samtidigt är Norrköping en betydligt större stad.

Med Norrköping i drift räcker det med bara ett stopp på resa till och från Stockholm. Klart positivt för oss.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 06:47
av Hertsh
OfarligTesla skrev:
Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 06:59
av OfarligTesla
Hertsh skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!
SuC är till för resor mellan städerna, då spelar det ingen roll om man stannar i en avkrok eller ett shoppingcenter. Att ta efter USA med timmeslånga köer på sina platser låter dumt.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 07:12
av Gustafsson
Avgift på laddningen numera gör ju att de flesta laddar billigare hemma. Därför tror jag intresset för Norrköpingsborna att ladda på SuC är litet.
Däremot kan nog bilar med fri SuC få ett bättre andrahandsvärde än bilar som inte har det, men dessa är ju få jämfört med floden M3 och snart MY som väller fram.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 07:54
av Bod
Toppen om det stämmer. Längtat efter denna.

Trodde dock att den skulle hamna längre söderut vid avfarten till Västervik. Är ni säkra på att det är Tesla som bygger och inte Iontiy. Kanske dum fråga från en okunnig.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 08:07
av Jerker
Bod skrev:
Toppen om det stämmer. Längtat efter denna.

Trodde dock att den skulle hamna längre söderut vid avfarten till Västervik. Är ni säkra på att det är Tesla som bygger och inte Iontiy. Kanske dum fråga från en okunnig.
Ionity har inte aviserat nån station i Norrköping, så det är det knappast.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 08:29
av Remuz
Detta skulle innebära att jag väljer E4 även hem från västkusten i framtiden. Idag kör jag normalt E20 hemåt eftersom jag kommer till Arboga men inte till Tystberga

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 08:31
av bullen
OfarligTesla skrev:
Hertsh skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är ju hur mycket man kommer få nyttja stolparna när man reser på E4an givet placeringen av stationen. Känns som det kommer vara många som bor i området som kombinerar laddning med shopping.

Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Det gör jag. Ett första steg mot ett nätverk mer likt det i USA som är tätare och nära där man vill vara. Fler stolpar bara så får alla vad de vill ha!
SuC är till för resor mellan städerna, då spelar det ingen roll om man stannar i en avkrok eller ett shoppingcenter. Att ta efter USA med timmeslånga köer på sina platser låter dumt.
Håller med. Det är inte kul att komma till Torp en fredag när norrmännen står i timmar medan dom handlar så det blir kö.
Vet inte om det blivit bättre med idle fee men känslan är att det inte gjort någon större skillnad

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 08:44
av OfarligTesla
Gustafsson skrev:
Avgift på laddningen numera gör ju att de flesta laddar billigare hemma. Därför tror jag intresset för Norrköpingsborna att ladda på SuC är litet.
Däremot kan nog bilar med fri SuC få ett bättre andrahandsvärde än bilar som inte har det, men dessa är ju få jämfört med floden M3 och snart MY som väller fram.
Ja, problemet är ju att det verkar som många köper bilarna utan möjlighet till laddning i närheten av hemmet. Tycker själv att SuC borde ha högre avgift på laddning just av den anledningen, att man väljer alla andra möjligheter för vardagsladdning först. Just nu kostar ju SuC mindre än andra aktörer som också tar betalt och laddar fort nog för att kombinera en kort handling med laddning. Så tror nog att många kan välja SuC på grund av att det är billigare och smidigare, kostar det mer kan man nog motivera att traska 5-10 minuter till närmaste laddplats och betala där.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 10:08
av EnTraktor
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 10:20
av jonsalgerier
EnTraktor skrev:
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 11:08
av fth
OfarligTesla skrev:
Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Nej, det är ju inte bra för genomströmningen, å andra sidan vill man ju ibland ha något annat att göra under laddning än att sitta och glo i bilen.

Det bästa vore nog om SuC (och andra laddstationer) blir lite som dagens fossilmackar, dvs att man iaf kan räkna med grundläggande servicefunktioner som toaletter, kaffe, någon form av dräglig mat etc, men att det inte finns någon anledning att stanna i flera timmar.

Idag är det ju väldigt varierande utbud på SuC, allt ifrån katastrofalt dåliga platser i t.ex. Frankrike där det inte finns någonting öht, till stora shoppingbyar, t.ex. Palmanova Italien, som potentiellt kan bli blockade av söndagsshoppare (där har det iofs aldrig varit mer än kanske 1-2 Tesla när jag varit där, men det kommer nog att ändra sig).

V3 bör dom ju iaf placera i obygden, där finns det ju ingen anledning att stanna många minuter.

/fth

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 13:50
av Verdi
jonsalgerier skrev:
EnTraktor skrev:
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. :) Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 14:07
av juristen
Verdi skrev:
jonsalgerier skrev:
EnTraktor skrev:
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. :) Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 14:34
av Hertsh
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 15:59
av markuswesterberg
Nu när V3 kommer lär ju problemen med köer och fulla SuC att försvinna helt eftersom det i snitt kommer ta ca 5 minuter för folk att "tanka el". Få kommer ladda från 0-100% och laddtiden blir ju därför nästan samma som för en bensinbil i snitt, är i alla fall vad jag tror. Dessutom, hur många bensinmackar har lika många pumpar som SuC har laddstolpar...? Så varje SuC ersätter ju flertalet konventionella "mackar" ur det perspektivet också. Så tänker jag :)

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 16:30
av frippe
markuswesterberg skrev:
Nu när V3 kommer lär ju problemen med köer och fulla SuC att försvinna helt eftersom det i snitt kommer ta ca 5 minuter för folk att "tanka el". Få kommer ladda från 0-100% och laddtiden blir ju därför nästan samma som för en bensinbil i snitt, är i alla fall vad jag tror. Dessutom, hur många bensinmackar har lika många pumpar som SuC har laddstolpar...? Så varje SuC ersätter ju flertalet konventionella "mackar" ur det perspektivet också. Så tänker jag :)
Jag tror att det trots v3 kommer att ta 35-40 minuter att ladda 5-80% på min bil + alla liknande i ålder. Så att snittet blir 5min låter väldigt osannolikt.

Det är uttalat att SuC är till för laddning på långresor. Så att ladda på SuC och fördriva tiden med långtidsshopping, och ockupera laddare känns så där schysst. Men får hoppas att tesla inför dyr taxa för lång laddning på SuC.

Men att tänka på andra är kanske omodernt i dagens Sverige?

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 16:35
av A76
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 19:17
av Jjonas
A76 skrev:
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.
Finns redan Idle fees.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 15 jun 2019 23:33
av A76
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 07:57
av markuswesterberg
A76 skrev:
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 07:59
av jpetters
markuswesterberg skrev:
A76 skrev:
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.
Notifieringar får man redan i nuvarande version.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 09:08
av LarsL
Hertsh skrev:
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det måste fram med pekpinnar och göra det lite jobbigt att vardagsladda på SC så att de får tummen ur och ser till att det kommer upp hemmaladdning. Om vi inte gnatar på folk att ladda hemma när bilen inte används så kommer de fortsätta att sitta fast i ”åka och tanka träsket”.
Elbilar bör laddas långsamt på natten så att vi kan sprida ut belastningen på elnätet.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 09:21
av OfarligTesla
A76 skrev:
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.
Problemet är ju inte de som står kvar när de laddat klart, utan att folk som inte behöver ladda på snabbladdare gör det för att det är billigare och/eller bekvämare än att välja långsamladdning under arbetsdagen/natten. Sätter man på att ladda till 100% tar det en evighet innan det är fullt ändå.

Om Tesla skall tvingas bygga SuC så alla skall kunna ladda uteslutande på SuC så kommer Tesla få slut på kapital direkt samt att elförsörjningen brakar ihop totalt. Det fungerar helt enkelt inte och när folk själva inte tänker till så får man helt enkelt styra dem.

Enklaste lösningen är ju som sagt att höja priset, på långresor spelar det mindre roll men helt plötsligt blev det dyrt att vardagsladda där. Ger dessutom Tesla mer pengar att bygga laddare för.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 09:36
av LarsL
Tyvärr är det nog samma personer som laddar till 100% som är de som åker och vardagsladdar också. De är liksom vana vid att tanka fullt vid macken så det blir sittande där och tycker att detta är hemskt långsamt, men lider lite för miljön (minskar flygångesten inför Thailand semester). Tesla borde sätta upp ett Typ2 uttag bredvid SC dit de hänvisar folk när de når en viss laddningsnivå, om det är kö.