Sida 10 av 21

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 16 jun 2019 06:57
av markuswesterberg
A76 skrev:Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.


Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 16 jun 2019 06:59
av jpetters
markuswesterberg skrev:
A76 skrev:Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.


Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.


Notifieringar får man redan i nuvarande version.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 16 jun 2019 08:08
av LarsL
Hertsh skrev:+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).


Det måste fram med pekpinnar och göra det lite jobbigt att vardagsladda på SC så att de får tummen ur och ser till att det kommer upp hemmaladdning. Om vi inte gnatar på folk att ladda hemma när bilen inte används så kommer de fortsätta att sitta fast i ”åka och tanka träsket”.
Elbilar bör laddas långsamt på natten så att vi kan sprida ut belastningen på elnätet.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 16 jun 2019 08:21
av OfarligTesla
A76 skrev:Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.


Problemet är ju inte de som står kvar när de laddat klart, utan att folk som inte behöver ladda på snabbladdare gör det för att det är billigare och/eller bekvämare än att välja långsamladdning under arbetsdagen/natten. Sätter man på att ladda till 100% tar det en evighet innan det är fullt ändå.

Om Tesla skall tvingas bygga SuC så alla skall kunna ladda uteslutande på SuC så kommer Tesla få slut på kapital direkt samt att elförsörjningen brakar ihop totalt. Det fungerar helt enkelt inte och när folk själva inte tänker till så får man helt enkelt styra dem.

Enklaste lösningen är ju som sagt att höja priset, på långresor spelar det mindre roll men helt plötsligt blev det dyrt att vardagsladda där. Ger dessutom Tesla mer pengar att bygga laddare för.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 16 jun 2019 08:36
av LarsL
Tyvärr är det nog samma personer som laddar till 100% som är de som åker och vardagsladdar också. De är liksom vana vid att tanka fullt vid macken så det blir sittande där och tycker att detta är hemskt långsamt, men lider lite för miljön (minskar flygångesten inför Thailand semester). Tesla borde sätta upp ett Typ2 uttag bredvid SC dit de hänvisar folk när de når en viss laddningsnivå, om det är kö.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 16 jun 2019 10:49
av EnTraktor
Hertsh skrev:
juristen skrev:Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.


+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).


Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 18 jun 2019 11:22
av Svirre
Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 19 jun 2019 09:27
av Lindstromer
Svirre skrev:Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)


Trevligt, då var det dubbla på vardera sida gissar jag, mot de 6 hålen jag såg. :)

Transformatorstationen var på plats igår också såg jag, verkar gå undan. :D

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 19 jun 2019 09:45
av EnTraktor
Jag tog mig friheten att lägga upp den på https://supercharge.info/map

Re: SuC nära Norrköping?

InläggPostat: 19 jun 2019 09:51
av Remuz
Uppskattar om någon kan kolla in där i helgen (söndag innan 15). Är den igång så kommer jag köra E4 hem...