Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Töre supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Töre supercharger

Inläggav Teslaägare Schelin » 20 jul 2018 11:18

Har de börjat?

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Re: Töre supercharger

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 20 jul 2018 21:02

Hej!
Jag tror tyvärr inte det, sist jag pratade med OKQ8 Töre så lät det som att det var total stiltje och de har inte hört av tesla på länge. (Förra sommaren)
Jag har även försökt nå Tesla i detta ärende då denna laddplats är väldigt viktig för mig(såpass viktig att den kan komma att avgöra mitt framtida bilval).
Om någon har mer info om denna station så får ni väldigt gärna dela med er här eller på PM.
Jag har planer att maila säljarna hos Tesla ang denna station då Tesla kommer att vara närvarande på Nolia mässan i Piteå i år och borde ha ett egenintresse i att kunna informera när Töre skall stå klar.
- mX75d ägare från norraste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC , bara att dra iväg ett meddelande!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OlleBack » 20 jul 2018 22:24

Åkte förbi där idag men såg inga tecken på byggnation, tyvärr.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 20 jul 2018 22:46

Det tragiska är att det verkar som att inget händer.... Det finns inget bygglov inlämnat enligt en vän som nyligen kollat upp detta med Kalix kommun. OkQ8 verkar föga intresserade när man ställer frågor men svarar iallafall varje gång.
Sommaren är kort och vintern lång häruppe, dvs kort tid att anlägga en station.
Om det är så att den planerade stationen är tänkt på macken så måste dessutom hela parkeringen ses over då den allt som oftast redan nu är full av både bilar och långtradare.
Jag har försökt nå fram till Ansvarig hos Tesla i detta ärende men dennes inbox är full tyvärr.
Jag skulle gärna erbjuda min hjälp om det skulle vara till någon nytta, då jag har en del erfarenhet av anläggningsprojekt.

Vill Tesla bredda sin marknad geografiskt tror jag att denna station kan vara den strategiskt viktigaste då den förbinder Sverige med både Norge och Finland. För att inte glömma kusten med det ganska kapitalstarka Malmfälten...
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC , bara att dra iväg ett meddelande!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 21 jul 2018 06:46

Om nu inte okq8 Töre blirav, vad är näst bäst då, Kalix Råneå?
Macken Töre verkar inte vara helt okq8 utan nåt mellanting

http://www.ok.se/norrbotten/vara-stationer
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 21 jul 2018 07:45

Näst bäst av de alternativen skulle vara Råneå isåfall.
Kalix tappar både Nord Norge och Malmfälten (Malmberget, Gällivare, Svappavaara, Kiruna)
Nilles i Svartbyn kunde vara ett annat alternativ men blir en omväg för de som ska nedåt i Finland. ( https://www.google.se/maps/place/Nilles ... l=sv&gl=se )

Töre skulle dock vara optimalt geografiskt, om den inte går att placera på macken finns kanske nån plats inne i byn. Risken för att platserna kommer att vara ICEade om laddarna placeras på parkeringen utanför OKQ8 utan en omstrukturering anser jag vara väldigt hög tyvärr.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inläggav Teslaägare SAB » 21 jul 2018 08:23

Talade med Teslafolket på mässan i Luleå tidigare i sommar i just detta ärende. De visste inget och sa att det planeras från Holland. De skulle 'framföra mina önskemål' men jag tror det var ett standardsvar..

Kommer nu på att jag haft mejlkontakt med en i Holland i ett annat ladd-ärende. Ska kolla den vägen om de vet nåt.

Jo, den laddaren är riktigt viktig.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Satellite65 » 21 jul 2018 09:00

Är det någon som kommer ihåg när Töre skulle stå klar enligt de första planerna?? 2016? Eller ännu tidigare?
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 21 jul 2018 09:04

Satellite65 skrev:Är det någon som kommer ihåg när Töre skulle stå klar enligt de första planerna?? 2016? Eller ännu tidigare?

Den kom upp på kartan i jan 2016.

https://www.teslarati.com/tesla-plannin ... rope-2016/

Väldigt många laddare från den kartan saknas fortfarande idag. Därav tråden viewtopic.php?f=45&t=5999
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare 12man » 21 jul 2018 09:30

Skulle den inte kunna läggas i Pålänge, de är ju bara ett stenkast bort. Svartbyn va ju rejält ont i armen stenkast. Eller campingen i Törehamn?
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Nästa

Återgå till Superchargers