Långsammare superchargers?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsammare superchargers?
Står det att du får 100-115kW i displayen så är nog laddningen helt perfekt, och den effekten har jag inte sett visa fel förut (den visar inte mer än vad
man faktiskt får eftersom den är momentan),
så det måste vara något annat som inte stämmer (i ABRP då antar jag).
man faktiskt får eftersom den är momentan),
så det måste vara något annat som inte stämmer (i ABRP då antar jag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsammare superchargers?
Ok.
Med antagandet om att det är något som är galet med abpr, vad skulle det kunna vara om andra upplever att även laddtiderna är korrekta? De faktorer jag TROR kan påverka laddningen, och som man kan ändra inställningar på i abpr, är "Battery Degradation" och "Time to open charge port". Dessa står på 5% respektive 5 minuter och dessa har jag inte rört, dvs de verkar förinställda. Ska man ändra dessa?
Jag blir inte klok på det här . . . . .
Jag tackar dock för alla svar!
//T
Med antagandet om att det är något som är galet med abpr, vad skulle det kunna vara om andra upplever att även laddtiderna är korrekta? De faktorer jag TROR kan påverka laddningen, och som man kan ändra inställningar på i abpr, är "Battery Degradation" och "Time to open charge port". Dessa står på 5% respektive 5 minuter och dessa har jag inte rört, dvs de verkar förinställda. Ska man ändra dessa?
Jag blir inte klok på det här . . . . .
Jag tackar dock för alla svar!
//T
Re: Långsammare superchargers?
Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Re: Långsammare superchargers?
Laddhastigheten är till största del beroende på hur mycket laddning batteriet har samt temperatur. Titta på kurvorna här: https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Det är dom kurvorna som ligger till grund för laddtiderna ABRP visar. Om det på ABRP står att det kommer ta 26min att ladda 50% (som ett exempel) om du kommer in med 10% batteri, men du kommer in med 22% batteri, så kommer det ta längre tid att ladda 50% än vad ABRP säger då laddhastigheten går ner ju mer laddat batteriet är.
Re: Långsammare superchargers?
Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Långsammare superchargers?
Är det fler än jag som får dålig fart i lödde suc? Strömbrist I Skåne igen?
Re: Långsammare superchargers?
Kan notera att jag också fick dåligt med ström där, typ 33 kW första gången och dagen efter började den lågt för att sedan komma upp i 84 kW som mest.
Kan tillägga att detta var de första gångerna som jag använt supercharger på denna bilen.
Kan tillägga att detta var de första gångerna som jag använt supercharger på denna bilen.
Med vänlig hälsning.
Christofer
Christofer
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsammare superchargers?
Kan väl vara kalla batterier också...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsammare superchargers?
Du börjar inte på 0 heller ?Svenssons skrev:Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Vad står det för ankomst SoC och depart SoC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Långsammare superchargers?
Min 100 trycker på i 115kW 8-45% ungefär, sedan dalar det. Vid 60% hade jag 94kW, sedan behövde jag inte mer så det får bli en annan dag
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Förvärmning var inte mycket till värmning. Den stannar när batteriet är runt 10grader. Regen begränsad till 25kW.
Som tur är går det värma upp det snabbt om man buskör.
Full regen vid ca 17c på batteriet.
Som tur är går det värma upp det snabbt om man buskör.
Full regen vid ca 17c på batteriet.
Re: Långsammare superchargers?
Låter som att du har en bil med äldre batteri kemi och toppar 0-25%kontakten2 skrev:Så snabbt har jag inte kommit upp i på länge. 78kW som bäst
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Långsammare superchargers?
Lite OT, men hur lyckas man att få den att visa rumpvärme i appen? Det gör inte min. Eller krävs det köldpaketet för att det ska funka? Eller har jag bara för gammal mjukvara?kontakten2 skrev:Förvärmning var inte mycket till värmning. Den stannar när batteriet är runt 10grader. Regen begränsad till 25kW.
Som tur är går det värma upp det snabbt om man buskör.
Full regen vid ca 17c på batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långsammare superchargers?
Rumpvärmen kom i v48 tror jag. Måste ha senaste appen också
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Jaha, okej. Min bil har inte fått någon uppdatering sedan v9 kom i oktober eller november eller när det nu var. Det är väl förklaringen då.Remuz skrev:Rumpvärmen kom i v48 tror jag. Måste ha senaste appen också
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långsammare superchargers?
I exempelrutten ovan ska jag komma in t Aichstatten med 5% och ladda till 60% på 27 minuter, vilket blir, som Svensson påpekar, ett genomsnitt på 115kWh.e5m1r skrev:Du börjar inte på 0 heller ?Svenssons skrev:Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Vad står det för ankomst SoC och depart SoC
Re: Långsammare superchargers?
Nja, jag påpekade inte att det blev ett genomsnitt på 115kWh utan på 115kW...Delta1 skrev:
I exempelrutten ovan ska jag komma in t Aichstatten med 5% och ladda till 60% på 27 minuter, vilket blir, som Svensson påpekar, ett genomsnitt på 115kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Långsammare superchargers?
Finns det någonstans det går att skicka in felrapporter på SUC?
Stod sent igårkväll vid SUC i Kristianstad, först vid stolpe 2a, den gav bara 18kW i hastighet trots att vi bara hade 5 % kvar i batteriet.
Bytte till stolpe 1a, den gav full effekt. Hade ingen möjlighet att ringa då.
Stod sent igårkväll vid SUC i Kristianstad, först vid stolpe 2a, den gav bara 18kW i hastighet trots att vi bara hade 5 % kvar i batteriet.
Bytte till stolpe 1a, den gav full effekt. Hade ingen möjlighet att ringa då.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Långsammare superchargers?
Dum fråga antar jag, men är det någon skillnad på laddeffekten i början om SuC är kall?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Långsammare superchargers?
Är batteriet kallt så blir det kraftigt nedsatt effekt tills det är uppvärmt. Är laddaren kall så tror jag inte det påverkar.MattiasH skrev:Dum fråga antar jag, men är det någon skillnad på laddeffekten i början om SuC är kall?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Långsammare superchargers?
Elektronik brukar funka bäst kall. Resistansen i komponenter ökar med stigande temperatur med några undantag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16