Sveg Supercharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Elix747 »

fth skrev:
Tech skrev:
Hmm... Min laddning i Sveg imorse dyker inte upp i min laddhistorik. Däremot gör min lunchladdning i Borlänge det. Någon som råkat ut för samma? Är det gratis i Sveg än så länge?
Det kanske t.o.m. är så att Sveg är en ”vanlig” gratis och öppen CCS som inte ens identifierar bilarna?

Den är ju tydligen väldigt temporär till sin karaktär, dom kanske inte ens har kopplat upp den till SuC-nätverket?

/fth
Mina 1 och 2 veckor gamla Sveg-laddningar har inte heller dykt upp i historiken. (Hade inte märkt det förrän nu). Det syntes i bilen hur många som var upptagna i realtid. Så de är iallafall uppkopplade på något sätt. De kanske är temporära, men jag hoppas att de blir kvar. Den underlättar ju rejält på vinterresorna i området.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av bylund »

De är nog temporära i väntan på den permanenta lösningen. Kanske väntar de på matning innan de kan bygga en fullstor station.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av EnTraktor »

Svag är en tillfällig nödlösning i väntan på en riktig SuC. Man ska inte ha med Sveg i sin ruttplanering då risken är stor att man förlorar timmar i kö.
Anledning till begränsning i kraft är att en transformatorstation behöver sättas upp för högre effekt och det gör man när man bygger en SuC med 8-16-24 stall.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Jocce »

Sveg var enligt utsago Kaos förra helgen. Valde att åka Gävle-Hudiksvall (+stödja lite med CCS i Ljusdal).

För min egen personliga vinning hoppas jag dock att de lägger en SuC i Ljusdal, skulle ligga perfekt för mina resor ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av KnightRider »

From 24/7 ska det finnas 8 SuC i Sveg.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?boun ... percharger
81F7FB49-8152-4F77-A06A-BAF21044CA64.jpeg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av bylund »

KnightRider skrev:
From 24/7 ska det finnas 8 SuC i Sveg.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?boun ... percharger
81F7FB49-8152-4F77-A06A-BAF21044CA64.jpeg
24/7 betyder att den är tillgänglig 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Remuz »

24/7 betyder ju iofs att det alltid är öppet, inte att något kommer 24e juli
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
IanEss
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2020 13:43

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av IanEss »

Jocce skrev:
Sveg var enligt utsago Kaos förra helgen. Valde att åka Gävle-Hudiksvall (+stödja lite med CCS i Ljusdal).

För min egen personliga vinning hoppas jag dock att de lägger en SuC i Ljusdal, skulle ligga perfekt för mina resor ;)


/Jocce
Vore intressant med nån direktrapport från någon som var där stugbytardagar på sportlovet. Våndas lite för min första långresa med Tesla i påsk upp till Funäs :? .
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Jocce »

IanEss skrev:
Vore intressant med nån direktrapport från någon som var där stugbytardagar på sportlovet. Våndas lite för min första långresa med Tesla i påsk upp till Funäs :? .

Det rapporterades en hel del i FB-gruppen under Söndagen jag åkte upp.




Jag hade åkt via Hudik (en hel del bilar där och en kort väntetid för vissa när jag åkte) och sedan eventuellt toppat upp med CCS/Chademo längs vägen. Finns flera längs vägen, några gratis. (Tips är att undvika den i Ljusdal då den ligger centralt och verkar som "locals" använder den flitigt. Den är dock min favorit då jag kan handla på ICA under tiden) om jag vore dig.

Alternativt maxa i Gävle och köra Chademo/CCS längs vägen upp där.

Åker du en dag då många åker räcker 2 laddare tyvärr inte långt, när de dessutom har begränsad effekt.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Gasglad »

Är nog inga större problem, är i Klövsjö nu och åkte upp i lördags. Var ingen kö på nån av laddarna. Dock är det smart att toppa upp rejält i tex i Hudik för då kan du välja laddare fritt längs vägen och inte behöva stå så länge. Eftersom Max effekt är 100 kW i Sveg och rätt väl trafikerad så ska du ha tur om du får stå själv. Så i praktiken är det 50 kW som man kan räkna med efter att man svängt av E4:a oavsett var man stannar.

Är det fint väder så tar du dig förmodligen hela vägen om du har typ 90% när du lämnar Hudik.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av olarsson »

Ganska lång kö i Sveg lördag sen em i skarven v8/v9 vilket sannolikt är peak stugbytarhelg. Stog nog 4-5 bilar i kö varav min var en. Det är mycket på två långsamma stolpar. Jag rekommenderar att toppladda i Hudik istället...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av point1 »

Stämmer det att det numera finns 8 laddare i Sveg som det står på Teslas hemsida?
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Gasglad »

Nej 2 stolpar som delar 100kW
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
Stämmer det att det numera finns 8 laddare i Sveg som det står på Teslas hemsida?
Jag upprepar det jag skrev på förra sidan.
EnTraktor skrev:
Svag är en tillfällig nödlösning i väntan på en riktig SuC. Man ska inte ha med Sveg i sin ruttplanering då risken är stor att man förlorar timmar i kö.
Anledning till begränsning i kraft är att en transformatorstation behöver sättas upp för högre effekt och det gör man när man bygger en SuC med 8-16-24 stall.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av point1 »

EnTraktor skrev:
point1 skrev:
Stämmer det att det numera finns 8 laddare i Sveg som det står på Teslas hemsida?
Jag upprepar det jag skrev på förra sidan.
EnTraktor skrev:
Svag är en tillfällig nödlösning i väntan på en riktig SuC. Man ska inte ha med Sveg i sin ruttplanering då risken är stor att man förlorar timmar i kö.
Anledning till begränsning i kraft är att en transformatorstation behöver sättas upp för högre effekt och det gör man när man bygger en SuC med 8-16-24 stall.
Ja det var ju kanske inte svaret på min fråga. Har laddat i Sveg flera gånger när det har varit 2 stolpar, men eftersom det nu står att det finns 8 st på Teslas hemsida fick det mig att tro att de senaste veckan eller så byggt 8 riktiga laddare.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Rubiks »

Två bilar som stod och laddade när jag kom till Sveg idag (Lördag 7/3) vid ca 13:45. Kom en annan model tre som jag laddade samtidigt som i Mora strax efter mig som vände. Hann plocka fram lite medhavd fika innan båda bilarna åkte och jag laddade några minuter själv. Fick en varning om att det var hög belastning på laddarna och en begränsning på 80%. Mindre sportlovsstugbytning den här helgen gissar jag.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av tias »

Enligt Teslas hemsida står det att Sveg nu har 8 superchargers. Den planerade stationen i Ytterhogdal är dessutom bortplockad. Någon som vet om detta överensstämmer med verkligheten?
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Rubiks »

tias skrev:
Enligt Teslas hemsida står det att Sveg nu har 8 superchargers. Den planerade stationen i Ytterhogdal är dessutom bortplockad. Någon som vet om detta överensstämmer med verkligheten?
Troligen ingen förändring sedan i Mars när jag var där och då är det som det står ovan, två stolpar som delar på 100kW i Sveg.

Edit: 100W på två stolpar var lite väl snålt även om de är lite temporära :oops:
Senast redigerad av Rubiks, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av Magnus71 »

Ser fortfarande ut som två i appen iaf.
EF378EDC-D71A-4FE6-9A9A-13F067981E14.png
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sveg Supercharger

Inlägg av TiborBlomhall »

Har fått följande information från Tesla:
Inom kort kommer Teslas Supercharger i Sveg att utökas med ytterligare 4 V3-laddare. Det innebär att det kommer finnas 12 V3-laddare på plats lagom till skidsäsongen.

Fram till idag har det även funnits tillfälliga V2-laddare i Sveg som nu tagits bort från Sveg. Förändringen kommer att synas i bilarnas UI, men det vore önskvärd att informera om att Sveg endast har V3-laddare idag, särskilt till ägare av äldre Model S och Model X som inte redan har utfört CCS-uppgraderingen och beställt en adapter. De är välkomna att kontakta Service för att få det utfört och därmed kunna ladda på alla V3 Superchargers och på de allra flesta snabbladdningsstationerna från tredje part. Mobile Service kan utföra uppgraderingen när bilen står parkerad hemma, på jobbet eller vid en Supercharger.

Alla Model 3 och Model Y är utrustade med CCS-kontakt och Model S och Model X-ägare kan använda de nya V3- laddarna med en CCS-adapter, som är standardutrustning i bilarna sedan maj 2019.
Skriv svar