Eftersom jag skriver så mycket i tråden tyckte jag det hade varit lämpligt att jag även testade en konverterad stolpe. Jag stannade därför till vid Gävle SuC på väg till landet, trots att jag egentligen inte behövde ladda. Tyvärr såg det ut så här vid de konverterade stolparna:
F1D855CA-BC9C-4598-9125-8934C38F1E41.jpeg
Det är iaf de ”gamla” stolparna som är konverterade, par 3 och 4, alla CCS är märkta med ”Model 3 Priority”.
Jag svänger förbi på lördag och testar igen, och kanske Uppsala om det fortfarande inte är snöröjt. Vid de nya stolparna var det hyfsat plogat, så S/X kan ladda här, men Model 3, not so much..
/fth
Jag noterade fö. också all snö när jag passerade i går. Perfekt med lite extra kylning av batteriet från snön var min andra tanke. Nackdel förståss när snön lägger sig på kylfläkten framför vänster framhjul och skapar obalans. Blev jag varse när det plötsligt började vibrera väldigt innanför underkörningsskyddet. Tror jag fick in en hel del snö där när jag backade upp bilen för vår oplogade backe vid stugan.
Går ju att ladda där, bara backa in istället :p, reagerade inte ens på det när jag var där i veckan utan vi bara backade in. Första gången jag behövde ladda i Gävle så tänkte inte ens på det.
Laddade för övrigt på en av de konverterade laddarna där.
Ibland är man rätt korkad, jag insåg redan när jag körde ut från Gävle SuC att jag skulle bli idiotförklarad.
Jag var så inställd på att köra in i laddaren som vanligt att jag inte ens tänkte tanken att backa in.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bu för den elbilsfientliga Volvo som först ICE-ade en SUC och sedan åkte därifrån efter att ha skräpat ner med sitt Mc Donalds papperselände runt bilen. Missade reg.nr. annars hade jag med nöje hängt ut eländet här. Fattar inte hur vissa människor fungerar. Mådde så illa av att se det så att jag tog bort skiten åt honom.
Bä för de +8 nyinstallerade Tesla stalls med CCS+konventionell laddkabel som dock ej ännu aktiverats.
Detta ger totalt 20 stalls inkluderat de som ej byggts om.
Bu för den elbilsfientliga Volvo som först ICE-ade en SUC och sedan åkte därifrån efter att ha skräpat ner med sitt Mc Donalds papperselände runt bilen. Missade reg.nr. annars hade jag med nöje hängt ut eländet här. Fattar inte hur vissa människor fungerar. Mådde så illa av att se det så att jag tog bort skiten åt honom.
Bä för de +8 nyinstallerade Tesla stalls med CCS+konventionell laddkabel som dock ej ännu aktiverats.
Detta ger totalt 20 stalls inkluderat de som ej byggts om.
/Grålle
Det är fantamig en bedrift att ICEa på mellbystrand. Där är ju 2000 kvadratmeter att ställa bilen på.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Jag stannade på Aichstetten SuC idag och där var två bytta. Intressant nog så var det på samma laddpar, 4A och 4B. Jag hade väntat mig att de skulle var olika par.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Kan meddela att ställen nu är på plats och det sitter CCS på Mellbystrand. Tesla logon lyste inte
Om du inte har det på bild, hur skall vi kunna ta dig på allvar Jeppe_E?
Sorry, ni får helt enkelt lita på mig. Man såg tydligt CCS-sladdarna på de nya ställen (de står typ 20 meter från E6:an med ryggen mot). Så det är backa in som gäller på dessa laddplatser. När jag passerade Mellby i mörkret stod det en MX och laddade på de vanliga (ej konverterade) ställen. Till skillnad från de nya så lyste det väldigt tydligt om de vanliga. Så de nya är inte i drift än. Gissar att de kommer att driftsättas i tid innan Model 3 kommer till Sverige.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Samtliga CCS har varit på gemensam laddare (dvs både på A och B stolpe). Synd att max 2 M3 kan ladda med fullfart på en Superchargerstation. Men det är ju ett övergående problem, kan man tänka.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Kan meddela att ställen nu är på plats och det sitter CCS på Mellbystrand. Tesla logon lyste inte
Om du inte har det på bild, hur skall vi kunna ta dig på allvar Jeppe_E?
Sorry, ni får helt enkelt lita på mig. Man såg tydligt CCS-sladdarna på de nya ställen (de står typ 20 meter från E6:an med ryggen mot). Så det är backa in som gäller på dessa laddplatser. När jag passerade Mellby i mörkret stod det en MX och laddade på de vanliga (ej konverterade) ställen. Till skillnad från de nya så lyste det väldigt tydligt om de vanliga. Så de nya är inte i drift än. Gissar att de kommer att driftsättas i tid innan Model 3 kommer till Sverige.
Om man vill att något skall göras rätt är det bättre att göra det själv.
Håll tillgådo, Mellbystrand.
Läget per 2019-02-10 22:16
Och täckningskartan fylls i som förväntat:
SuC_CCS_Cov3.png
Konverteringen (exkl UK) ser fortfarande ut att bli klar under februari.
/fth
Gäller bara att inte planera en semester i Rom
Är de så fossilberoende i Italien pga deras Historia med Lambo och Ferrari?
Eller har Tesla bara bestämt att inte prioritera den marknaden?
Finns ju 7 Superchargers i södra halvan av stöveln så särskilt prioriterat är det väl inte? Tesla verkar ju ha utgått från Nederländerna så att de ännu inte hunnit med utkanterna som t.ex. norra Sverige eller södra Italien är väl inget konstigt men med dagens fart att få upp CCS-kontakterna så lär även dessa ha fått landsändar fått CCS innan månadens slut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, lite märkligt att Italien ligger så pass efter, av de "stora" SuC-länderna ligger dom ju klart sist.
Endast 17% av stationerna konverterade, nästa land på listan, Spanien, har redan 35%.
/fth
Kan väll ha med efterfrågan på Teslor i landet att göra, nu är det inte hela året men från januari till oktober förra året såldes det 216 Model S och 161 Model X. Så försäljningen i Sverige är betydligt högre trots att marknaden är betydligt mindre.
Finns det något sätt att se om en SC är uppgraderad med CCS? Tänker främst på Västerås och Mora som jag kommer vilja använda den 24 februari med min nya M3.