Tänker att de nog vill gå upp lite högre än så med 200 kWh pack. Känns inte framtidssäkert annars. Sen kanske de inte behöver leverera den effekten detta år men åtminstone vara föreberedda för det.Zalman3 skrev:Pratas ju om att Tesla 3 har laddkablage som klarar upp till
180kW laddning.
Förutsägelse SuC V3
Moderator: Redaktion
Re: Förutsägelse SuC V3
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förutsägelse SuC V3
Det ska bli väldigt intressant att se hur Tesla kokar ihop den här soppan.
CCS känns som det mest naturliga framåt för Tesla (i EU åtminstone). Dock behövs det väl vätskekylda kablar för CCS2 och kunna skruva upp effekterna mot 200kW? De CCS-kablarna som Tesla nu monterar är inte vätskekylda, precis som de Type2DC som sitter där sedan tidigare. Frågan är hur mycket dessa kablar orkar med innan de når sin övre gräns? Jag trodde att Teslas Type2DC-modifierade variant redan nått sitt tak. Men Teslas ingenjörer har kanske en väg runt detta och kan skrämma upp hastigheten i befintliga kablar även om de inte är vätskekylda.
Blir också intressant att se om Tesla går över till CCS i USA. Den största utmaningen blir väl att hantera hela befintliga flottan av bilar. Man vill inte heller knäppa de på näsan som precis gått och köpt en sprillans 100D med Type2DC i EU eller motsvarande i USA.
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med. Tveksamt att en adapter till Model S/X skulle kunna ladda i exempelvis 175kW. Blir också intressant att se vad de olika batterierna kommer att kunna få för effekt på v3. Tveksamt att 75-batterierna kommer få någon ökad effekt då de redan idag är begränsade till 100kW, men med högre Ampere kanske man kan få upp även hastigheten på dessa?
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Många frågor som ska bli intressant att få svaret på kommande månader
CCS känns som det mest naturliga framåt för Tesla (i EU åtminstone). Dock behövs det väl vätskekylda kablar för CCS2 och kunna skruva upp effekterna mot 200kW? De CCS-kablarna som Tesla nu monterar är inte vätskekylda, precis som de Type2DC som sitter där sedan tidigare. Frågan är hur mycket dessa kablar orkar med innan de når sin övre gräns? Jag trodde att Teslas Type2DC-modifierade variant redan nått sitt tak. Men Teslas ingenjörer har kanske en väg runt detta och kan skrämma upp hastigheten i befintliga kablar även om de inte är vätskekylda.
Blir också intressant att se om Tesla går över till CCS i USA. Den största utmaningen blir väl att hantera hela befintliga flottan av bilar. Man vill inte heller knäppa de på näsan som precis gått och köpt en sprillans 100D med Type2DC i EU eller motsvarande i USA.
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med. Tveksamt att en adapter till Model S/X skulle kunna ladda i exempelvis 175kW. Blir också intressant att se vad de olika batterierna kommer att kunna få för effekt på v3. Tveksamt att 75-batterierna kommer få någon ökad effekt då de redan idag är begränsade till 100kW, men med högre Ampere kanske man kan få upp även hastigheten på dessa?
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Många frågor som ska bli intressant att få svaret på kommande månader
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förutsägelse SuC V3
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.helix skrev:Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.
Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Förutsägelse SuC V3
Ja det känns väldigt märkligt om så inte blir fallet. Ny design på lamphuset i stil med Model 3 så är problemet löst. Kan inte vara något större problem.helix skrev:Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förutsägelse SuC V3
Precis. Model S behöver dessutom en facelift bak. Specifikt LED-lamporna på Model S känns lite utdaterade i sin look jämfört med varianten på Model 3 och Model X.Laban skrev:Ja det känns väldigt märkligt om så inte blir fallet. Ny design på lamphuset i stil med Model 3 så är problemet löst. Kan inte vara något större problem.helix skrev:Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
En fullösning skulle vara att använda samma som för Kinesiska bilar där det sitter ett extra lock på bakskärmen där det får plats en större laddport. Men hoppas Tesla gör en ny fräsch design istället och att då även kineserna får sin laddport bättre integrerad med bakpartiet.
Jag skulle inte bli helt förvånad om den här uppdateringen kommer till EU i samband med att nu de nya modellbeteckningarna introduceras.
Re: Förutsägelse SuC V3
Låter som en rimlig teori med 80kW och CCS1. Men vi får såklart hoppas att adaptern skulle kunna klara även högre hastigheter.fth skrev:Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.helix skrev:Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.
Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.
/fth
Re: Förutsägelse SuC V3
fth skrev:Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.helix skrev:Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.
Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.
/fth
80 kWh skulle fungera för mig. Är ju bara nödladdning det är fråga om eftersom SuC-nätet är så pass utbyggt.
Det som vore riktigt trist är dock om de ökar CCS på SuC till 150-180 kW men inte de gamla kontakterna. Då blir man ju B-lag på riktigt.
Re: Förutsägelse SuC V3
Fast att förhindra utveckling pga begränsningar i gamla system är ju också ganska trist.Verdi skrev:fth skrev:Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.helix skrev:Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.
Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.
/fth
80 kWh skulle fungera för mig. Är ju bara nödladdning det är fråga om eftersom SuC-nätet är så pass utbyggt.
Det som vore riktigt trist är dock om de ökar CCS på SuC till 150-180 kW men inte de gamla kontakterna. Då blir man ju B-lag på riktigt.
Re: Förutsägelse SuC V3
Geni87 skrev:Fast att förhindra utveckling pga begränsningar i gamla system är ju också ganska trist.Verdi skrev:fth skrev:Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.helix skrev:Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.
Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.
/fth
80 kWh skulle fungera för mig. Är ju bara nödladdning det är fråga om eftersom SuC-nätet är så pass utbyggt.
Det som vore riktigt trist är dock om de ökar CCS på SuC till 150-180 kW men inte de gamla kontakterna. Då blir man ju B-lag på riktigt.
Nu har jag, som jag tjatat om, garanterat återköpspris och personligen behöver jag ingen snabbare laddning. Så jag klarar mig väl...
Däremot så måste ändå Tesla skydda sina existerande kunder också. Det måste vara en del i det hela. Om alla som köper elbil åker dit på 70% värdeminskning på 3 år så kommer ju ingen vilja köpa en ny elbil till sist. Det är den stora faran om utvecklingen går för snabbt. Datorer, tv-apparater osv är en annan sak. Där rör det sig om rätt små pengar. Dyra elbilar kan bli rena katastrofen för mångas privatekonomi.
Re: Förutsägelse SuC V3
Tesla har inte en historia av att försöka hålla värdet på levererade bilar uppe genom att begränsa sin utvecklingstakt. Visst var det säkert surt att ta leverans av en P85D några dagar innan P90D lanserades, men med Tesla har man helt enkelt inte det allra senaste särskilt länge. Men så länge de håller några stolpar per superladdarstation kompatibla med äldre bilar, rentav med adapter så krävs, tycker jag inte det finns något att uppröras över.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förutsägelse SuC V3
Gissar att de inte bygger några nya Tesla stolpar.bylund skrev:Tesla har inte en historia av att försöka hålla värdet på levererade bilar uppe genom att begränsa sin utvecklingstakt. Visst var det säkert surt att ta leverans av en P85D några dagar innan P90D lanserades, men med Tesla har man helt enkelt inte det allra senaste särskilt länge. Men så länge de håller några stolpar per superladdarstation kompatibla med äldre bilar, rentav med adapter så krävs, tycker jag inte det finns något att uppröras över.
Så alla nya är CCS.
Tror också att nya S och X får CCS.
Därmed finns det begränsat behov av Teslastoplar.
Energibolagen kör samma taktik. De tar inte bort gamla 50kW Chademo, men de bygger inga nya heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förutsägelse SuC V3
Jag tror nog att nya stationer åtminstone i år, och åtminstone tills Model S och X har fått CCS kommer att åtminstone ha några stolpar där Model S och X kan ladda.Zalman3 skrev:Gissar att de inte bygger några nya Tesla stolpar.
Så alla nya är CCS.
Tror också att nya S och X får CCS.
Därmed finns det begränsat behov av Teslastoplar.
Energibolagen kör samma taktik. De tar inte bort gamla 50kW Chademo, men de bygger inga nya heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förutsägelse SuC V3
Tror du inte de gör en adapter som det kommunicerats? Det är ju en ok lösning. Jag gissar på att S/X rätt snart kommer ha CCS port från fabrik. Vore rätt underligt annars.bylund skrev:Jag tror nog att nya stationer åtminstone i år, och åtminstone tills Model S och X har fått CCS kommer att åtminstone ha några stolpar där Model S och X kan ladda.Zalman3 skrev:Gissar att de inte bygger några nya Tesla stolpar.
Så alla nya är CCS.
Tror också att nya S och X får CCS.
Därmed finns det begränsat behov av Teslastoplar.
Energibolagen kör samma taktik. De tar inte bort gamla 50kW Chademo, men de bygger inga nya heller.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Förutsägelse SuC V3
120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förutsägelse SuC V3
Är det också en förutsägelse, eller är det på riktigt? Jag frågade Tesla SC senast igår om adaptern, och dom hade ingen information öht.EnTraktor skrev:120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Förutsägelse SuC V3
https://www.tesla.com/en_GB/support/cha ... edirect=nofth skrev:Är det också en förutsägelse, eller är det på riktigt? Jag frågade Tesla SC senast igår om adaptern, och dom hade ingen information öht.EnTraktor skrev:120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
/fth
CCS ADAPTER STANDARD WITH DELIVERY Yes, for Model S & Model X***
*** From February 1, 2019, all custom order Model S and Model X cars will come with the CCS adapter as standard.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Förutsägelse SuC V3
Oj, ja då är den ganska rejält mycket bättre än CHAdeMO adaptern!
Låter väldigt mycket som snabbare laddning med nya batterier och/eller ny kemi via CCS är på gång.
Låter väldigt mycket som snabbare laddning med nya batterier och/eller ny kemi via CCS är på gång.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förutsägelse SuC V3
Nice! Ibland är det kul att ha fel, 120kW är ju grymt bra, hoppas den blir tillgänglig att köpa separat snart.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förutsägelse SuC V3
Kommentaren "OBS: Laddeffekten är begränsad av bilen och inte adaptern" på sidan hintar ju kanske om högre hastigheter i framtiden?
100-batteriet borde som sagt kunna ta emot högre effekter i början av laddkurvan.
/fth
100-batteriet borde som sagt kunna ta emot högre effekter i början av laddkurvan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Förutsägelse SuC V3
Hade varit nice med en adapter på andra hållet också för oss som har Model 3. På så sätt kan vi ladda i de stalls som inte ännu har CCS-kabeln och även de fall alla CSS-stalls skulle vara upptagna
Solid Black Model 3 P
Re: Förutsägelse SuC V3
Priset på adaptern:
"Kan Model S och Model X laddas vid tredjepartsladdningsnätverk?
Vi kommer snart att erbjuda en CCS Combo 2-adapter som tillval. Model S- och Model X-ägare kan använda CCS Combo 2-adaptern för att ladda vid tredjepartsnätverk. Inköpspriset för vår CCS Combo 2-adapter kommer att vara ungefär samma som inköpspriset för en CHAdeMO-adapter."
"Kan Model S och Model X laddas vid tredjepartsladdningsnätverk?
Vi kommer snart att erbjuda en CCS Combo 2-adapter som tillval. Model S- och Model X-ägare kan använda CCS Combo 2-adaptern för att ladda vid tredjepartsnätverk. Inköpspriset för vår CCS Combo 2-adapter kommer att vara ungefär samma som inköpspriset för en CHAdeMO-adapter."
Re: Förutsägelse SuC V3
CCS Combo 2=350kW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förutsägelse SuC V3
Nja Combo 2 beskriver bara typen av kontakt. Combo 1 = USA, Combo 2 = Europa. Sen kan det vara CCS 1.0 eller 2.0.Zalman3 skrev:CCS Combo 2=350kW?
Förutsägelse SuC V3
Med tanke på att Tesla skriver "Model 3 priority" på ombyggda stolpar.... hur passar det in med ev. nya S/X med CCS?
Kommer dom klistra på "... and S/X CCS" då tro?
Förövrigt intressant att de poängterar att v3 är tänkt att betydligt sänka Teslas kostnader. Undra hur?
Antagligen en förenkling av uppbyggnaden? gissningsvis billigare att ha någon "stor" enstaka laddare per stolpe/par än ett tiotal små.
Med tanke på att CCS nu är så vedertaget så kanske komponenterna för det blir billigare också, än Teslas special type 2.
Kommer dom klistra på "... and S/X CCS" då tro?
Förövrigt intressant att de poängterar att v3 är tänkt att betydligt sänka Teslas kostnader. Undra hur?
Antagligen en förenkling av uppbyggnaden? gissningsvis billigare att ha någon "stor" enstaka laddare per stolpe/par än ett tiotal små.
Med tanke på att CCS nu är så vedertaget så kanske komponenterna för det blir billigare också, än Teslas special type 2.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.