V3
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Skall bli kul att se vad som händer, jag vågar nästan hoppas på en ökning på senare årsmodeller av S och X faktiskt (som kanske ger något även på v2), förmodligen mer blygsam än för nya modeller som kan tänkas komma men något iaf. Skall bli intressant oavsett. Senaste ryktena från källan som postades tidigare är att det finns inga planer på att konvertera befintliga v2 laddare i dagsläget då det inte finns ekonomi i det, så det blir endast nybyggda stationer ett tag.
EDIT: Kan också vara så att de använt v3 hårdvara på platser som öppnat nyligen men kör dem i v2 hastighet så länge. Han säger även att de kan lägga till v3 på platser där det redan finns v2 när de bygger ut.
EDIT2: Enligt samma person har tanken varit att halvera laddtiden för Model 3 mellan 20-80%, vad det innebär för andra modeller är oklart.
EDIT: Kan också vara så att de använt v3 hårdvara på platser som öppnat nyligen men kör dem i v2 hastighet så länge. Han säger även att de kan lägga till v3 på platser där det redan finns v2 när de bygger ut.
EDIT2: Enligt samma person har tanken varit att halvera laddtiden för Model 3 mellan 20-80%, vad det innebär för andra modeller är oklart.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 4 gång.
Re: V3
model 3 ger ju max upp till 55% så kanske man kan få 200 kW upptill 40% eller så men att halvera tiden ända upp till 80% låter lite otroligt men skulle ju vara fantastiskt.OfarligTesla skrev:Skall bli kul att se vad som händer, jag vågar nästan hoppas på en ökning på senare årsmodeller av S och X faktiskt (som kanske ger något även på v2), förmodligen mer blygsam än för nya modeller som kan tänkas komma men något iaf. Skall bli intressant oavsett. Senaste ryktena från källan som postades tidigare är att det finns inga planer på att konvertera befintliga v2 laddare i dagsläget då det inte finns ekonomi i det, så det blir endast nybyggda stationer ett tag.
EDIT: Kan också vara så att de använt v3 hårdvara på platser som öppnat nyligen men kör dem i v2 hastighet så länge. Han säger även att de kan lägga till v3 på platser där det redan finns v2 när de bygger ut.
EDIT2: Enligt samma person har tanken varit att halvera laddtiden för Model 3 mellan 20-80%, vad det innebär för andra modeller är oklart.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: V3
Jag tror aktien kommer dyka i morgon.
Analytiker kommer bara se 200 kW - och jämföra mot Ionitys 250.
Att 200 fungerande kW är mer värda än framtida fantasi-250 är det ingen som bryr sig om.
Analytiker kommer bara se 200 kW - och jämföra mot Ionitys 250.
Att 200 fungerande kW är mer värda än framtida fantasi-250 är det ingen som bryr sig om.
Re: V3
O nej nu dyker den ännu merVerdi skrev:350 menar du?TiborBlomhall skrev:Jag tror aktien kommer dyka i morgon.
Analytiker kommer bara se 200 kW - och jämföra mot Ionitys 250.
Att 200 fungerande kW är mer värda än framtida fantasi-250 är det ingen som bryr sig om.
Aktien är redan lågt nu tror jag. Kan säkert gå upp till 300 väldigt snart. Tänk på att Y event kommer snart.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: V3
Pontus skrev:200 kW ger 21,5 km/min i model 3 -> 20 mil på 10 minfrippan skrev:Tycker att det skall bli riktigt spännande med detta släpp, om det nu nu stämmer att alla platser ger full fart hela tiden och om nu de kan leverera 200kW, då lär man knappt hinna iväg och köpa en kaffe innan det är dags att dra igen.
Det skulle ju vara i nivå med att det nästan är onödigt att prata om att det tar lång tid att ladda på lång resorna
Magnifique! Tänker mig utlandsresor, blir ännu mer lockande!
Sades det något om dessa generation 3 kommer att vara dyrare avgift på eller?
Re: V3
Lär ju slita rätt bra på cellerna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: V3
Avgiften blir ju mindre på de ställen där det kost per tidTeslaTissel skrev:Pontus skrev:200 kW ger 21,5 km/min i model 3 -> 20 mil på 10 minfrippan skrev:Tycker att det skall bli riktigt spännande med detta släpp, om det nu nu stämmer att alla platser ger full fart hela tiden och om nu de kan leverera 200kW, då lär man knappt hinna iväg och köpa en kaffe innan det är dags att dra igen.
Det skulle ju vara i nivå med att det nästan är onödigt att prata om att det tar lång tid att ladda på lång resorna
Magnifique! Tänker mig utlandsresor, blir ännu mer lockande!
Sades det något om dessa generation 3 kommer att vara dyrare avgift på eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: V3
Nej, absolut inte.taliz skrev:Lär ju slita rätt bra på cellerna?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: V3
250 kW, det var inte illa!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: V3
https://electrek.co/2019/03/06/tesla-su ... fficiency/Tesla says that the new peak charging rate is only for Model 3 after a software update that will gradually ramp up as they deploy more new V3 Supercharger stations in the next quarter.
The company did note that they will “increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months”, but they didn’t not specify to what capacity.
While they will not update V2 stations to V3 technology, Tesla announced that are going to update current V2 infrastructure to a new peak charge rate of 145kW for single-vehicle charging without sharing the next Supercharger stall.
Re: V3
Okej, dröjer till Q4 innan det kommer till Europa
https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging
https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: V3
Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Re: V3
250 kW. Nu blir det intressant att se hur laddkurvan påverkas. Gissningsvis är det mesta mjukvarubegränsat för tillfället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: V3
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: V3
Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V3
Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.Zalman3 skrev:Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: V3
Ja, funktionen bör knappast aktiveras vid så låga laddnivåer.HelectriC skrev:Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.Zalman3 skrev:Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Re: V3
Man kan väl misstänka att CCS krävs och i Q4 finns det på även på S och X.vigge50 skrev:Okej, dröjer till Q4 innan det kommer till Europa
https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging
För Teslas Type2 klarar väl inte så mycket effekt?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: V3
Men om det är kallt och jag har tex 20% kvar i batteriet.vigge50 skrev:Ja, funktionen bör knappast aktiveras vid så låga laddnivåer.HelectriC skrev:Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.Zalman3 skrev:Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Då skulle jag vilja kunna slå på batterivärme både i appen och i bilen.
Jag laddar i princip bara på SuC eftersom jag dels reser mycket och dels inte kan ladda hemma.
Är det -30 tar det VÄLDIGT lång tid att ladda.
Och bor man i Norrland är det ofta rejält kallt.
Kunde jag själv se till att batteriet är varmt vid SuC laddning skulle det hjälpa mycket.
Nu får man gasa på rejält innan laddning så man värmer batteriet lite i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V3
Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.
Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.
All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.
Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.
Nä det var bättre förr!!
Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.
All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.
Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.
Nä det var bättre förr!!
Re: V3
Så om man är en riktig gourmet, då ska man se till att skaffa en bil med enbart enfasladdningOlleBack skrev:Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.
Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.
All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.
Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.
Nä det var bättre förr!!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]