V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: V3

Inlägg av Legato »

Tänk om de vid presentationen också berättar att det kommer ny generation S&X i höst som klarar högre laddhastighet... I samma veva sänker de P-modellerna i USA.

Plötsligt blir då prissänkningen mer logisk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V3

Inlägg av Mickep »

inte säker att "gamla" bilar kan hantera v3 hastigheterna, men förhoppningsvis gör det att samtliga kan få maximal hastighet utan att dela, fast det som talar emot det är kostnaden att säkra upp, om de inte har soldrivna laddare med batterier. undrar vilken station det är, säkert någon som står under uppbyggnad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: V3

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
inte säker att "gamla" bilar kan hantera v3 hastigheterna, men förhoppningsvis gör det att samtliga kan få maximal hastighet utan att dela, fast det som talar emot det är kostnaden att säkra upp, om de inte har soldrivna laddare med batterier. undrar vilken station det är, säkert någon som står under uppbyggnad.
75or påverkas nog väldigt lite. Model 3 och de "stora" S&X batterierna bör kunna men i olika hög utsträckning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: V3

Inlägg av HenrikC »

Jag har en hypotes: V3 har dubbla spänningen mot tidigare. Samma ström ger då dubbla effekten. Om man leker lite med beräkningar för att se hur värmeutvecklingen påverkas av levererad energi till bilen under olika tidsrymd, så kan man konstatera att det går att höja strömmen med samma kablar och kontakter om laddtiden kortas.

Härledning: Dubbla spänningen = dubbla effekten = halva laddtiden. Halva laddtiden = halva uppvärmningen => man kan öka strömmen ytterligare.

Jag ser framför mig att vi får en övergång till 800V precis som startbatterier i bilar gick från 6V till 12V system en gång i tiden.

Om jag har rätt, gissar jag att model 3 och Y inte får nytta av detta, men kanske nya S och X. Det kan ligga bakom bytet till CCS-kontakten på Supercharger. Kontakten har större avstånd mellan polerna och är bättre lämpad för högre spänning än Typ 2, vilket den dessutom godkänd för redan. (1000V)
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: V3

Inlägg av JFAH »

Sannolikt samma spänning. KOntatken (om jag inte missminner mig) skall klara upptill 250kw ut.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Spänningen i sig gör ju ingenting magiskt. Det blir samma effekt som skall in på cellnivå ändå. Det är 4volt per cell oavsett hur många du har i serie. Kylningen behöver plocka bort en viss effekt i värme och den alstras via ohms lag över 4volt ändå. Börjar man mickla med de ingående ingredienserna i ohms lag så ser man att det blir en kompromiss för att erbjuda en cell som fungerar bra i elbilar. Tesla är öppna med detta faktum.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: V3

Inlägg av HenrikC »

Kontakten skulle bara klara det mycket kortvarigt. Med den strömmen (över 700 A) lär den överhetta långt innan batteriet är fullt. Om man har vätskekylda kablar går det absolut, men är det den väg man kommer gå?

Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.

Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

HenrikC skrev:
Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW.
Nä det hänger inte ihop så alls. Se mitt inlägg ovan igen

Du kan trolla bort en flaskhals likt laddsladden eller jo takten men inte öka effekten på samma antal celler
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: V3

Inlägg av HenrikC »

Fast med två pack i serie får man dubbelt så många celler. Samma effekt per cell men dubbelt så mycket effekt för hela batteripacket.
Verdi

Re: V3

Inlägg av Verdi »

HenrikC skrev:
Kontakten skulle bara klara det mycket kortvarigt. Med den strömmen (över 700 A) lär den överhetta långt innan batteriet är fullt. Om man har vätskekylda kablar går det absolut, men är det den väg man kommer gå?

Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.

Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".

Elon avsåg väl Megachargers eller vad det heter då? De ska väl ha 1 MW eller nåt?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

HenrikC skrev:
Fast med två pack i serie får man dubbelt så många celler. Samma effekt per cell men dubbelt så mycket effekt för hela batteripacket.
Två pack i serie blir ju dubbelt så tungt och dubbla platsen. En P200D med andra ord. Då har du dubbla antalet celler att fördela din last över ja.

En P100D på 800V har lika många celler som en P100D på 400V. Varje cell är bara på 4Volt hur du än gör
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V3

Inlägg av Mickep »

Vilken kommer bli den första stationen att bli v3? (är det en ny eller befintlig). det borde säkert några spionbilder om någon lyckas klura ut lokationen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: V3

Inlägg av Gustafsson »

Tror detta bara i mindre grad berör befintliga bilar, i dessa begränsas ju laddningen redan idag så att laddaren inte är begränsande utom i början av laddcykeln. Tidsvinsten torde bli ganska liten för en vanlig "bonnaladdning". Däremot är det ju en stor vinst om man slipper dela strömmen med pargrannen som skrivits. Det bör ge ganska stor effekt på genomströmningen av bilar på hårt trafikerade laddstationer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av vigge50 »

HenrikC skrev:
Kontakten skulle bara klara det mycket kortvarigt. Med den strömmen (över 700 A) lär den överhetta långt innan batteriet är fullt. Om man har vätskekylda kablar går det absolut, men är det den väg man kommer gå?

Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.

Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".
Tror han under början av 2018 under ett samtal om kvartalsrapporten fick frågan om höjd effekt och då sa han och Straubel att de nog kunde öka till 200-250 kW men högre än de skulle vara svårt att klara med deras batteriteknik. Kommande Roadster kommer nog klara högre effekter men tror knappast de dimensionerar Supercharger efter vad Roadstern klarar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: V3

Inlägg av Jordad »

Var det inte så att M3 hade mycket kraftigare kablage från laddkontakten än S och X hade tidigare? Har för mig att jag läste om det i någon tear-down. Batterikemin har också förbättrats senaste åren. Kanske är det alla bilar tillverkade efter något specifikt datum som kommer få möjlighet att ladda med upp till 200kw?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: V3

Inlägg av Surfaren »

Jordad skrev:
Kanske är det alla bilar tillverkade efter något specifikt datum som kommer få möjlighet att ladda med upp till 200kw?
Det låter rimligt. Jag tror för övrigt inte att Tesla skulle lansera nytt nu, och säga att "det kommer i bilarna som tillverkas om 4 månader". Då skulle de ju verkligen dra ner efterfrågan i närtid. Smartare då att säga att "det nya har varit i produktion i två veckor nu".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: V3

Inlägg av icreate »

Rykten från TeslaMotors subreddit säger att v3 blir vätskekyld 200 kW.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... id-cooled/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inlägg av OfarligTesla »

icreate skrev:
Rykten från TeslaMotors subreddit säger att v3 blir vätskekyld 200 kW.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... id-cooled/
Jag är väldigt intresserad av om det blir realitet med ökad laddhastighet även för S/X av senare modell, snackas även om inte bara ökad topphastighet utan även skifte av kurvan.
Verdi

Re: V3

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
icreate skrev:
Rykten från TeslaMotors subreddit säger att v3 blir vätskekyld 200 kW.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... id-cooled/
Jag är väldigt intresserad av om det blir realitet med ökad laddhastighet även för S/X av senare modell, snackas även om inte bara ökad topphastighet utan även skifte av kurvan.
Då ska de ut och byta kablarna igen? :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
icreate skrev:
Rykten från TeslaMotors subreddit säger att v3 blir vätskekyld 200 kW.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... id-cooled/
Jag är väldigt intresserad av om det blir realitet med ökad laddhastighet även för S/X av senare modell, snackas även om inte bara ökad topphastighet utan även skifte av kurvan.
Då ska de ut och byta kablarna igen? :lol:
För ökad topphastighet ja, men om de tillåter högre laddhastighet vid given SoC även högre upp så drar vi alla nytta av det även utan att de installerat v3 laddarna och kablar. Elon själv har ju hintat om att även senare årsmodeller av S och X skall klara högre laddhastigheter än idag så frågan är om det är toppen eller kurvan vi pratar om då.

Sen låter det ju väldigt häftigt om v3 kan dela kapaciteten över alla laddare och inte bara mellan paren som idag, kommer öka genomströmningen.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: V3

Inlägg av frippan »

Spoiler alert.

Lite info från model 3 owners clubBildBildBildBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: V3

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Spoiler alert.
Ok, men vilka bilar kommer kunna dra nytta av det?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: V3

Inlägg av Pontus »

Det måste ju provas. Hoppas på snabb uppgradering av befintliga laddare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
frippan skrev:
Spoiler alert.
Ok, men vilka bilar kommer kunna dra nytta av det?
Personen det kommer från på Reddit sa att absolut inte tidiga S och X iaf, men frågan är om det är spekulation från hans sida som bygger på det Elon sagt tidigare om att ”sena” S och X kommer kunna dra nytta av v3 eller om det är någon ny information.

EDIT: Kollade igen och det var ”I was told” på att tidiga S/X säkert inte kommer ha stöd för det men att han inte vet något om senare årsmodeller.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: V3

Inlägg av frippan »

Blir väl 05:00 svensk tid om jag räknat rättBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar