V3
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: V3
M3 klarar nog en hel del mer, laddkurvan tyder på att v2 SuC är flaskhalsen i intervallet typ 10-40%, 100-packet har nog också en del till att ge.Jjakobb skrev:Kommer det att bli högre hastigheter för nuvarande teslor också tro? Hur mycket mer pallar ett model 3 long range eller ett 100 kwh-batteri?fth skrev:/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: V3
Det låter superbra. Ett perfekt sätt att korta laddtiderna och se till att flera bilar kan ladda utan att bygga nya laddstationer. Det räcker att se till att alla befintliga stationer blir V3.termosen skrev:175 för Model 3 och runt 200 för Model S 100D har jag läst. Någonstans
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: V3
175-200 kW är ganska jäkla mycket. Blir bra. Min S75D toppar på 96 kW.termosen skrev:175 för Model 3 och runt 200 för Model S 100D har jag läst. Någonstans
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: V3
Låter bra men frågan är hur stort SOC-intervall det handlar om. Lär ju inte halvera laddtiderna. Men kanske minska med 25% nånting?termosen skrev:175 för Model 3 och runt 200 för Model S 100D har jag läst. Någonstans
I vilket fall är det ett starkt skäl till att inte köpa en 75D lagerbil.
Re: V3
Det kan finnas en viss marginal på dagens typ 2 kontakter. Garanterat kan i vilket fall som helst man köra i betydligt mer effekt i en minut eller två bara för att skryta. Det går också att vattenkyla kabel och kontaktdon, men frågan är då vad kablage och kontaktor i bilen klarar. En CCS-kontakt utan vattenkylning klarar inte mer, snarare mindre.
Re: V3
Tänk om de vid presentationen också berättar att det kommer ny generation S&X i höst som klarar högre laddhastighet... I samma veva sänker de P-modellerna i USA.
Plötsligt blir då prissänkningen mer logisk.
Plötsligt blir då prissänkningen mer logisk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: V3
inte säker att "gamla" bilar kan hantera v3 hastigheterna, men förhoppningsvis gör det att samtliga kan få maximal hastighet utan att dela, fast det som talar emot det är kostnaden att säkra upp, om de inte har soldrivna laddare med batterier. undrar vilken station det är, säkert någon som står under uppbyggnad.
Re: V3
75or påverkas nog väldigt lite. Model 3 och de "stora" S&X batterierna bör kunna men i olika hög utsträckning.Mickep skrev:inte säker att "gamla" bilar kan hantera v3 hastigheterna, men förhoppningsvis gör det att samtliga kan få maximal hastighet utan att dela, fast det som talar emot det är kostnaden att säkra upp, om de inte har soldrivna laddare med batterier. undrar vilken station det är, säkert någon som står under uppbyggnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: V3
Jag har en hypotes: V3 har dubbla spänningen mot tidigare. Samma ström ger då dubbla effekten. Om man leker lite med beräkningar för att se hur värmeutvecklingen påverkas av levererad energi till bilen under olika tidsrymd, så kan man konstatera att det går att höja strömmen med samma kablar och kontakter om laddtiden kortas.
Härledning: Dubbla spänningen = dubbla effekten = halva laddtiden. Halva laddtiden = halva uppvärmningen => man kan öka strömmen ytterligare.
Jag ser framför mig att vi får en övergång till 800V precis som startbatterier i bilar gick från 6V till 12V system en gång i tiden.
Om jag har rätt, gissar jag att model 3 och Y inte får nytta av detta, men kanske nya S och X. Det kan ligga bakom bytet till CCS-kontakten på Supercharger. Kontakten har större avstånd mellan polerna och är bättre lämpad för högre spänning än Typ 2, vilket den dessutom godkänd för redan. (1000V)
Härledning: Dubbla spänningen = dubbla effekten = halva laddtiden. Halva laddtiden = halva uppvärmningen => man kan öka strömmen ytterligare.
Jag ser framför mig att vi får en övergång till 800V precis som startbatterier i bilar gick från 6V till 12V system en gång i tiden.
Om jag har rätt, gissar jag att model 3 och Y inte får nytta av detta, men kanske nya S och X. Det kan ligga bakom bytet till CCS-kontakten på Supercharger. Kontakten har större avstånd mellan polerna och är bättre lämpad för högre spänning än Typ 2, vilket den dessutom godkänd för redan. (1000V)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: V3
Spänningen i sig gör ju ingenting magiskt. Det blir samma effekt som skall in på cellnivå ändå. Det är 4volt per cell oavsett hur många du har i serie. Kylningen behöver plocka bort en viss effekt i värme och den alstras via ohms lag över 4volt ändå. Börjar man mickla med de ingående ingredienserna i ohms lag så ser man att det blir en kompromiss för att erbjuda en cell som fungerar bra i elbilar. Tesla är öppna med detta faktum.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: V3
Kontakten skulle bara klara det mycket kortvarigt. Med den strömmen (över 700 A) lär den överhetta långt innan batteriet är fullt. Om man har vätskekylda kablar går det absolut, men är det den väg man kommer gå?
Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.
Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".
Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.
Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: V3
Nä det hänger inte ihop så alls. Se mitt inlägg ovan igenHenrikC skrev:Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW.
Du kan trolla bort en flaskhals likt laddsladden eller jo takten men inte öka effekten på samma antal celler
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: V3
HenrikC skrev:Kontakten skulle bara klara det mycket kortvarigt. Med den strömmen (över 700 A) lär den överhetta långt innan batteriet är fullt. Om man har vätskekylda kablar går det absolut, men är det den väg man kommer gå?
Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.
Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".
Elon avsåg väl Megachargers eller vad det heter då? De ska väl ha 1 MW eller nåt?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: V3
Två pack i serie blir ju dubbelt så tungt och dubbla platsen. En P200D med andra ord. Då har du dubbla antalet celler att fördela din last över ja.HenrikC skrev:Fast med två pack i serie får man dubbelt så många celler. Samma effekt per cell men dubbelt så mycket effekt för hela batteripacket.
En P100D på 800V har lika många celler som en P100D på 400V. Varje cell är bara på 4Volt hur du än gör
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: V3
Tror detta bara i mindre grad berör befintliga bilar, i dessa begränsas ju laddningen redan idag så att laddaren inte är begränsande utom i början av laddcykeln. Tidsvinsten torde bli ganska liten för en vanlig "bonnaladdning". Däremot är det ju en stor vinst om man slipper dela strömmen med pargrannen som skrivits. Det bör ge ganska stor effekt på genomströmningen av bilar på hårt trafikerade laddstationer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: V3
Tror han under början av 2018 under ett samtal om kvartalsrapporten fick frågan om höjd effekt och då sa han och Straubel att de nog kunde öka till 200-250 kW men högre än de skulle vara svårt att klara med deras batteriteknik. Kommande Roadster kommer nog klara högre effekter men tror knappast de dimensionerar Supercharger efter vad Roadstern klarar.HenrikC skrev:Kontakten skulle bara klara det mycket kortvarigt. Med den strömmen (över 700 A) lär den överhetta långt innan batteriet är fullt. Om man har vätskekylda kablar går det absolut, men är det den väg man kommer gå?
Lite önsketänkande: Om vi tänker oss att nästa generation X får två Model 3 batteripackar i serie? Då kan ju batterierna ladda dubbelt så hög effekt som Model 3, vilken vi vet klarar minst 120 kW. Och räckvidden med 160 kWh skulle ju vara helt OK, även med släp.
Värst på marknaden är några snabbladdare med 460 kW (500A, 920V). Tror Tesla slår det? Underskatta inte Elon... Han kallade ju 350 kW "children's toy".
Re: V3
Var det inte så att M3 hade mycket kraftigare kablage från laddkontakten än S och X hade tidigare? Har för mig att jag läste om det i någon tear-down. Batterikemin har också förbättrats senaste åren. Kanske är det alla bilar tillverkade efter något specifikt datum som kommer få möjlighet att ladda med upp till 200kw?