Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 11 mar 2019 11:36

Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
viewtopic.php?f=45&t=15039&p=312243#p312243

Har vi bekräftat detta?

Jag har bestämt för mig att jag har laddat med full effekt på konverterade stolpar vid Gävle och/eller Uppsala, men det kan vara jag som minns fel. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2187
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare Remuz » 11 mar 2019 11:38

fth skrev:
Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
viewtopic.php?f=45&t=15039&p=312243#p312243

Har vi bekräftat detta?

Jag har bestämt för mig att jag har laddat med full effekt på konverterade stolpar vid Gävle och/eller Uppsala, men det kan vara jag som minns fel. :?

/fth


Jag har laddat full effekt (116kW) på CCS-konverterad i Bredden utanför service.
P3D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4324
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: V3

Inläggav Teslaägare ippii » 11 mar 2019 11:38

Kommer man att kunna att ladda med 250 kW på icke-Tesla hyperchargers också efter OTA:n? (Model 3)
Tesla Model 3 LR AWD m. Boost
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 02 okt 2018 14:38
Ort: Malmö
Referralkod: fredrik61931

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 11 mar 2019 11:42

Remuz skrev:Jag har laddat full effekt (116kW) på CCS-konverterad i Bredden utanför service.

Ja, då minns jag nog inte fel, jag killgissar istället att de låga siffror som rapporterats för S/X på konverterade stolpar har andra orsaker (SoC, kallt batteri, felaktiga eller färre installerade moduler i laddaren etc.).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2187
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 11 mar 2019 11:44

ippii skrev:Kommer man att kunna att ladda med 250 kW på icke-Tesla hyperchargers också efter OTA:n? (Model 3)

Det borde väl kunna gå snabbare även där, dock max 175kW eftersom spänningen fortfarande är typ 400V, 350kW kräver 800V-system.

Sen kanske Tesla begränsar hastigheten i mjukvara även fortsättningsvis för att behålla en del av USP-en för SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2187
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 mar 2019 18:32

Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
https://youtu.be/k9dX-s_V0vA?t=518
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4690
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V3

Inläggav Teslaägare oscfor » 12 mar 2019 18:33

Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
viewtopic.php?f=45&t=15039&p=312243#p312243


Jag har upplevt samma problem två gånger.
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
 
Inlägg: 1038
Blev medlem: 02 maj 2017 12:17
Referralkod: oscar4215

Re: V3

Inläggav Geni87 » 12 mar 2019 18:57

Zalman3 skrev:Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
https://youtu.be/k9dX-s_V0vA?t=518


Ja den där grafen är väldigt intressant, Audi och Tesla hanterar ju laddförloppet helt olika. Men satan vad den unga snubben killgissar om Audis laddning. :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 12 mar 2019 22:36

oscfor skrev:
Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
viewtopic.php?f=45&t=15039&p=312243#p312243


Jag har upplevt samma problem två gånger.

Jag har läst ett antal trådar om detta i andra forum, och det verkar stämma att man får lägre effekt på CCS-stolpar på vissa stationer, dock inte alla.

Det finns ett antal personer med S/X som har testat både konverterade och icke-konverterade stolpar på samma station, och fått typ 90kW på konverterade och 118kW på icke-konverterade, utan att dela stolpe med någon.

Sen finns det andra med S/X som har fått full effekt 118kW+ på konverterade stolpar.

Jag har inte hittat något tydligt mönster eller systematik i detta än, men vissa tecken tyder på att det i huvudsak är konverterade stolpar på "blandade" stationer som begränsar effekten på "old style" SuC.
Det skulle kanske kunna vara en mjukvarubegränsning som gör att en S/X som bryter mot "Model 3 Priority"-påbudet straffas med lägre effekt, och att den begränsningen tas bort när stationen är helt konverterad?

Det finns dock blandade stationer som har gett full effekt för S/X på CCS-stolpar, så det verkar inte vara konsekvent infört i så fall.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2187
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare oscfor » 12 mar 2019 22:46

Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
 
Inlägg: 1038
Blev medlem: 02 maj 2017 12:17
Referralkod: oscar4215

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.