Sida 9 av 9

Re: V3

Postat: 28 jun 2019 13:50
av Pontus
frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Q4 i år? Jag gissar på att vi ser dessa i Sverige närmare Q4 2020 än i år. Man börjar ju få lite erfarenhet av att tyda Teslas tidsplaner.

Re: V3

Postat: 29 jun 2019 23:26
av oscfor
Pontus skrev:
frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Q4 i år? Jag gissar på att vi ser dessa i Sverige närmare Q4 2020 än i år. Man börjar ju få lite erfarenhet av att tyda Teslas tidsplaner.
Instämmer helt! Osannolikt att vi får v3 dessförinnan. Alldeles för få bilar för att det ska löna sig. V3 är ju initialt tänk för SuC med extremt hög belastning.

Re: V3

Postat: 19 jul 2019 16:08
av Vkium
oscfor skrev:
Pontus skrev:
frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Q4 i år? Jag gissar på att vi ser dessa i Sverige närmare Q4 2020 än i år. Man börjar ju få lite erfarenhet av att tyda Teslas tidsplaner.
Instämmer helt! Osannolikt att vi får v3 dessförinnan. Alldeles för få bilar för att det ska löna sig. V3 är ju initialt tänk för SuC med extremt hög belastning.
Dvs skulle behövts på vägen till fjällen när det är väldigt högt tryck vissa dagar?

Re: V3

Postat: 19 jul 2019 16:25
av Jeppe_E
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?

Re: V3

Postat: 19 jul 2019 16:56
av Zalman3
Coolt att det börjar dyka upp 250kW laddare.

Re: V3

Postat: 19 jul 2019 21:36
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Tvärt om ger det ju avlastning.

Re: V3

Postat: 19 jul 2019 22:48
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Tvärt om ger det ju avlastning.
Eftersom du medvetet valde att feltolka, så förtydligar jag...

Tror ni att ionitys utbyggnad av snabbladdare gör att Tesla måste öka takten för utbyggnaden av v3?

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 00:27
av Gustafsson
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 07:00
av Vkium
Gustafsson skrev:
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 07:31
av Zalman3
Vkium skrev:
Gustafsson skrev:
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.
Ionitys introduktionspris sägs avslutas i sommar.
Blir intressant att se vad det ordinarie priset blir.
Jag som inte kan ladda hemma, och kör många mil per år, och i princip bara laddar på snabbladdare.
Då är det viktigt vad det kostar att ladda.

Nu laddar jag gratis på SuC.

Men när jag byter bil, då är laddkostnaden en viktig parameter för mig, vid valet av bil.

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 07:52
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?
Tvärt om ger det ju avlastning.
Eftersom du medvetet valde att feltolka, så förtydligar jag...

Tror ni att ionitys utbyggnad av snabbladdare gör att Tesla måste öka takten för utbyggnaden av v3?
Nej, tvärt om. Det avlastar ju, iaf i Europa. USA vet jag inte.

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 07:56
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Men när jag byter bil, då är laddkostnaden en viktig parameter för mig, vid valet av bil.
Volvo har ju gratis laddning till alla sina elbilar. Om vi ska snacka aftonbladetspråk. (y)

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 09:05
av Gustafsson
Vkium skrev:
Gustafsson skrev:
Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.
Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.
Ser fortfarande inte vari konkurrensen består, att bygga SuC är ju en gigantisk kostnad för Tesla. Blir ju mycket billigare om de slipper bygga laddare överallt. Tesla vinner ingenting på att folk laddar på SuC eftersom den verksamheten inte går med vinst. Du laddar väl billigare på Ionity än så länge ?

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 09:39
av Svenssons
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 09:56
av bylund
Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 09:57
av Zalman3
Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är ju en mognadsfas, nu när det finns snabbladdning i princip hela landet, då börjar folk kolla på priset.

Låt säga att jag väljer mellan en Tesla 3 och en Kia e-Niro 64kWh och jag kan inte ladda hemma och kör ca 5000 mil per år.
Då spelar det roll om det kostar 2,50kr eller 5kr per kWh.

Re: V3

Postat: 20 jul 2019 11:07
av Pontus
bylund skrev:
Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)
Precis :) @Svenssons sitter du här på detta forum och skriver att du värderar tiden i din Tessla till 0:- :o :D

Re: V3

Postat: 21 jul 2019 10:05
av Svenssons
Pontus skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.
Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)
Precis :) @Svenssons sitter du här på detta forum och skriver att du värderar tiden i din Tessla till 0:- :o :D
Det spelar ju också roll var och hur man kör Tesla. Sitter hellre själv i bilen och kör på roliga vägar än med familjen på omvägar i Småland med 2+1-vägar och en lastbil framför mig. Kan jag köra familjen snabbt och enkelt till målet och få tid över till egentid med bilen så värderar jag detta rätt högt. Tiden i Teslan måste ju inte bli mindre bara för att man slipper omvägar och kan ladda snabbare.

Finns inte särskilt många snabbladdare som kan ladda över 100kW i södra Sverige men det håller på att bli fler. Jag ser fram emot Ionitys laddare i Värnamo så kan jag skippa omvägar kring Toftaholm, Falkennerg eller Ulricehamn. En kostnad på ett några hundralappar tar jag gärna för att få mer tid i Teslan på mina egna villkor.

Re: V3

Postat: 21 jul 2019 14:10
av Mickep
Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh. (v3 kommer ju vara 250 kw och ionity har enligt uppgift 350 kw som de kan skrämma upp den till, men är tveksam till om model 3 kan komma så mycket högre, blir isåfall nästa generation).
Men det är som med fastigheter; läge, läge och läge är det sm är viktigast.

Re: V3

Postat: 21 jul 2019 16:13
av mattiasottosson
Mickep skrev:
Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh.
Visste inte att det finns ett tak på hur mycket du, tekniskt sett, får ladda energimässigt. Har själv en 75D, så ligger klart under gränsen. :mrgreen: /s

Re: V3

Postat: 21 jul 2019 20:41
av bylund
mattiasottosson skrev:
Mickep skrev:
Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh.
Visste inte att det finns ett tak på hur mycket du, tekniskt sett, får ladda energimässigt. Har själv en 75D, så ligger klart under gränsen. :mrgreen: /s
Förutsatt att gränsen är per session, annars blir det inte många gånger man kan ladda.