Sida 22 av 23

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 06:52
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:Tror ni inte att ionitys utbyggnad sätter lite tryck på Teslas laddnätverk?


Tvärt om ger det ju avlastning.


Eftersom du medvetet valde att feltolka, så förtydligar jag...

Tror ni att ionitys utbyggnad av snabbladdare gör att Tesla måste öka takten för utbyggnaden av v3?


Nej, tvärt om. Det avlastar ju, iaf i Europa. USA vet jag inte.

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 06:56
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:Men när jag byter bil, då är laddkostnaden en viktig parameter för mig, vid valet av bil.


Volvo har ju gratis laddning till alla sina elbilar. Om vi ska snacka aftonbladetspråk. (y)

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 08:05
av Gustafsson
Vkium skrev:
Gustafsson skrev:Varför skulle det pressa Tesla ? Bilarna går ju att ladda på Ionity och Tesla tjänar inga pengar på SuC.


Well jag som är Model 3 ägare har t.ex betalat på SuC från start. Klart ionity konkurrerar.

Ser fortfarande inte vari konkurrensen består, att bygga SuC är ju en gigantisk kostnad för Tesla. Blir ju mycket billigare om de slipper bygga laddare överallt. Tesla vinner ingenting på att folk laddar på SuC eftersom den verksamheten inte går med vinst. Du laddar väl billigare på Ionity än så länge ?

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 08:39
av Svenssons
För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 08:56
av bylund
Svenssons skrev:För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.

Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 08:57
av Zalman3
Svenssons skrev:För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.


Det är ju en mognadsfas, nu när det finns snabbladdning i princip hela landet, då börjar folk kolla på priset.

Låt säga att jag väljer mellan en Tesla 3 och en Kia e-Niro 64kWh och jag kan inte ladda hemma och kör ca 5000 mil per år.
Då spelar det roll om det kostar 2,50kr eller 5kr per kWh.

Re: V3

InläggPostat: 20 jul 2019 10:07
av Pontus
bylund skrev:
Svenssons skrev:För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.

Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)

Precis :) @Svenssons sitter du här på detta forum och skriver att du värderar tiden i din Tessla till 0:- :o :D

Re: V3

InläggPostat: 21 jul 2019 09:05
av Svenssons
Pontus skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:För mig är kostnaden för att ladda inte viktigare än tillgänglighet och laddhastighet. Varför köra flera mil extra och ladda långsammare för att spara en eller ett par hundra kronor? Värderar man ens egna och passagerarnas tid till 0:- blir det såklart en annan sak.

Det är väl snarare så att tiden är en negativ kostnad. Det är bra att köra extra för att ladd, då får man köra mer Tesla. Att man sedan spar pengar är ju bara en bonus. ;)

Precis :) @Svenssons sitter du här på detta forum och skriver att du värderar tiden i din Tessla till 0:- :o :D

Det spelar ju också roll var och hur man kör Tesla. Sitter hellre själv i bilen och kör på roliga vägar än med familjen på omvägar i Småland med 2+1-vägar och en lastbil framför mig. Kan jag köra familjen snabbt och enkelt till målet och få tid över till egentid med bilen så värderar jag detta rätt högt. Tiden i Teslan måste ju inte bli mindre bara för att man slipper omvägar och kan ladda snabbare.

Finns inte särskilt många snabbladdare som kan ladda över 100kW i södra Sverige men det håller på att bli fler. Jag ser fram emot Ionitys laddare i Värnamo så kan jag skippa omvägar kring Toftaholm, Falkennerg eller Ulricehamn. En kostnad på ett några hundralappar tar jag gärna för att få mer tid i Teslan på mina egna villkor.

Re: V3

InläggPostat: 21 jul 2019 13:10
av Mickep
Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh. (v3 kommer ju vara 250 kw och ionity har enligt uppgift 350 kw som de kan skrämma upp den till, men är tveksam till om model 3 kan komma så mycket högre, blir isåfall nästa generation).
Men det är som med fastigheter; läge, läge och läge är det sm är viktigast.

Re: V3

InläggPostat: 21 jul 2019 15:13
av mattiasottosson
Mickep skrev:Eftersom det kommer komma fler än SuC som kan ladda över 100 kwh.

Visste inte att det finns ett tak på hur mycket du, tekniskt sett, får ladda energimässigt. Har själv en 75D, så ligger klart under gränsen. :mrgreen: /s