Ödeshög 17 maj

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Ödeshög 17 maj

Inlägg av Calle »

Alla laddare upptagna o två bilar i kö..(kul!!) Dock när plats uppstår så laddar den bara max 170 km/hr dvs mindre än hälften än normalt.

Fråga: gör det så mkt när alla laddare är upptagna?

När driftsätts övriga fyra laddare? Har ju varit övertäckta i ca 5-6 mån nu?

Om Teslan bara laddar hälften mot normalt så betyder det ju väsentligt försämrade tider när man är ute o kör?
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av Calle »

Verkar vara en av stolparna som bråkar... flyttade bilen efter 30 min o nu får jag 370 km/hr...skippa den längst in mot E4an...
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av Bjorn »

Var det inte A - B delningen som gjorde att det blev så. Det hände mig första gången jag använde en SC. Jag fick klart mindre än hälften. Flyttade mig när det blev ledigt och fick full fart när jag var ensam på en siffra.

http://teslaclubsweden.se/bra-att-veta- ... percharga/
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av Calle »

Tror inte det då 3 av 4 verkade fungera fullt ut..
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av bylund »

Är inte algoritmen ungefär så att de som kom först får så mycket de kan ta emot, medans den som kom som tvåa får det som blir över, om man delar på ett par? Så om jag kommer till 1A med nära tomt batteri och någon några minuter senare kommer till 1B med nära tomt batteri så kommer jag på 1A att få prio tills jag är klar eller min laddning börjar gå långsammare när batteriet börjar bli fullt, och då får B mer och mer. Det ska dessutom vara så att man får max 90 kW när man delar, så då bör B få minst 45 kW (om de kan ta emot det).

Min källa här är mest vad jag minns att jag läst på olika trådar här och på amerikanska forumet, så det kan vara helt fel.

Skriv gärna i laddhastigheter i kW snarare än km/h, då km/h verkar vara ett snitt över sessionen snarare än momentan laddhastighet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av Jojo »

Jag har aldrig haft problem vid Ödeshög på olika stolpar. Har dock förvisso alltid varit den enda som laddade då.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av pegs »

Är det inte så enkelt att uttag med samma siffra delar inverter i SC:n?
Dvs, två uttag delar på ca 120kW effekt.
Hur mycket sämre laddhastighet det blir i praktiken beror då på laddstatus på respektive bil.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Ödeshög 17 maj

Inlägg av Kalle »

pegs skrev:
Är det inte så enkelt att uttag med samma siffra delar inverter i SC:n?
Dvs, två uttag delar på ca 120kW effekt.
Hur mycket sämre laddhastighet det blir i praktiken beror då på laddstatus på respektive bil.
Jo så är det. Om du delar med en som har nästan fullt batteri så får du mer en om du delar med en som precis börja ladda sitt tomma
Skriv svar