OBS! att det tvärtemot vad som står på sidan inte går att boka tid ännu, du blir bara uppringd och avbokad.
Enligt SC kan man inte boka in tiden innan delarna finns på plats, vilket alltså är första juni, det blir väl telefonkö då
/fth
CCS adaptern premiärvisas
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
fth skrev:En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.
Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?
Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.
Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.
/fth
Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?Verdi skrev:Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS adaptern premiärvisas
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Menar du fysiskt eller protokoll etc?HelectriC skrev:amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS adaptern premiärvisas
Nope. SuC måste godkänna bilen som en "behörig Tesla". Antar att amerikanska Teslor inte är upplagda för det europeiska SuC-nätverket.fth skrev:Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?Verdi skrev:Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
/fth
Re: CCS adaptern premiärvisas
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.fth skrev:Menar du fysiskt eller protokoll etc?HelectriC skrev:amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Ja, det förstås, även om det som sagt sannolikt bara är en mekanisk mappning mellan pinnar.HelectriC skrev:jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Tesla borde tillverka officiella adapters för alla varianter, CCS US och EU till Tesla EU, Tesla US samt kina GB, dvs sex olika adapters om jag tänker rätt.
Tänk vilken reklam när första Teslan kör jorden runt på SuC
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options