CCS adaptern premiärvisas

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Geni87 »

Gustafsson skrev:
Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.
Vad menar du? Är den specad för 210A så är den, dvs högre (kontinuerliga?) strömmar kommer ge en förlusteffekt i adaptern som gör att den riskerar att bli "för" varm.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

Den måste förstås användas inom sin spec, vad jag menade var.. äsch strunt i det....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Så, då kan ni sluta träta.
Vad är den högsta laddningshastigheten jag kan få med en CCS Combo 2-adapter?
Alla ägare till Model S och Model X kan i dagsläget ta emot de högsta laddningshastigheterna som ges med V2 Supercharging i Europa (120 kW). Vi fortsätter att validera denna teknik som en del av införandet av V3 Supercharger och kommer ge ytterligare information om högsta laddningshastigheter när den blir tillgänglig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av brynascalle »

Hej
Var hittade du denna text?
Jag såg nu på Teslas support sida att X och S tillverkade efter 1:a maj skulle få med adaptern.
Men såg inte denna text.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

brynascalle skrev:
Var hittade du denna text?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

OBS! att det tvärtemot vad som står på sidan inte går att boka tid ännu, du blir bara uppringd och avbokad.

Enligt SC kan man inte boka in tiden innan delarna finns på plats, vilket alltså är första juni, det blir väl telefonkö då :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.

Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?

Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.

Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.

/fth

Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av HelectriC »

amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Menar du fysiskt eller protokoll etc?

Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".

Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?

/fth
Nope. SuC måste godkänna bilen som en "behörig Tesla". Antar att amerikanska Teslor inte är upplagda för det europeiska SuC-nätverket.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
HelectriC skrev:
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Menar du fysiskt eller protokoll etc?

Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".

Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?

/fth
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Ja, det förstås, även om det som sagt sannolikt bara är en mekanisk mappning mellan pinnar.

Tesla borde tillverka officiella adapters för alla varianter, CCS US och EU till Tesla EU, Tesla US samt kina GB, dvs sex olika adapters om jag tänker rätt.

Tänk vilken reklam när första Teslan kör jorden runt på SuC :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av bullen »

Dåligt med Suc mellan Europa o USA bara
Skriv svar