Vad menar du? Är den specad för 210A så är den, dvs högre (kontinuerliga?) strömmar kommer ge en förlusteffekt i adaptern som gör att den riskerar att bli "för" varm.Gustafsson skrev:Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.
CCS adaptern premiärvisas
Moderator: Redaktion
Re: CCS adaptern premiärvisas
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: CCS adaptern premiärvisas
Den måste förstås användas inom sin spec, vad jag menade var.. äsch strunt i det....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: CCS adaptern premiärvisas
Så, då kan ni sluta träta.
Vad är den högsta laddningshastigheten jag kan få med en CCS Combo 2-adapter?
Alla ägare till Model S och Model X kan i dagsläget ta emot de högsta laddningshastigheterna som ges med V2 Supercharging i Europa (120 kW). Vi fortsätter att validera denna teknik som en del av införandet av V3 Supercharger och kommer ge ytterligare information om högsta laddningshastigheter när den blir tillgänglig.
Model Y P
Model S P
Model S P
- brynascalle
- Teslaägare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
- Ort: Norsesund
- Kontakt:
Re: CCS adaptern premiärvisas
Hej
Var hittade du denna text?
Jag såg nu på Teslas support sida att X och S tillverkade efter 1:a maj skulle få med adaptern.
Men såg inte denna text.
Var hittade du denna text?
Jag såg nu på Teslas support sida att X och S tillverkade efter 1:a maj skulle få med adaptern.
Men såg inte denna text.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=nobrynascalle skrev:Var hittade du denna text?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
OBS! att det tvärtemot vad som står på sidan inte går att boka tid ännu, du blir bara uppringd och avbokad.
Enligt SC kan man inte boka in tiden innan delarna finns på plats, vilket alltså är första juni, det blir väl telefonkö då
/fth
Enligt SC kan man inte boka in tiden innan delarna finns på plats, vilket alltså är första juni, det blir väl telefonkö då
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS adaptern premiärvisas
fth skrev:En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.
Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?
Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.
Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.
/fth
Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?Verdi skrev:Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS adaptern premiärvisas
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Menar du fysiskt eller protokoll etc?HelectriC skrev:amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS adaptern premiärvisas
Nope. SuC måste godkänna bilen som en "behörig Tesla". Antar att amerikanska Teslor inte är upplagda för det europeiska SuC-nätverket.fth skrev:Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?Verdi skrev:Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
/fth
Re: CCS adaptern premiärvisas
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.fth skrev:Menar du fysiskt eller protokoll etc?HelectriC skrev:amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Ja, det förstås, även om det som sagt sannolikt bara är en mekanisk mappning mellan pinnar.HelectriC skrev:jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Tesla borde tillverka officiella adapters för alla varianter, CCS US och EU till Tesla EU, Tesla US samt kina GB, dvs sex olika adapters om jag tänker rätt.
Tänk vilken reklam när första Teslan kör jorden runt på SuC
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options