Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

Södertälje är väl också ny?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Yes. Vilket tempo de verkar ha just nu, utökar försprånget till andra nätverk med bra fart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
Yes. Vilket tempo de verkar ha just nu, utökar försprånget till andra nätverk med bra fart.

Ja, det är helt klart det absolut starkaste argumentet för att behålla min S. Är lite aningens sugen på att prova nåt nytt (E-Tron operationell leasing är sjukt billig) men frihetskänslan med SuC är svårslagen. Särskilt när det är gratis. ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av BrooklynS »

jonasl skrev:
Yes. Vilket tempo de verkar ha just nu, utökar försprånget till andra nätverk med bra fart.
Ja, det där med att andra "snart är i kapp" stämmer ju inte på en fläck. Snarare att man undrar "vad håller de andra på med egentligen?".
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bat »

Imponerande förtätning som sker också där de fått bas-infrastrukturen och det finns stort underlag av bilar som i t.ex. Norge. Men även på ett par ställen i Danmark har de lagt nya ställen där det redan finns laddare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

I Norge händer det väldigt mycket
https://www.tocn.no/2021/04/supercharge ... obg74zixLQ

Cityladdare, Hemsedal lågt laddpris trots dyrare el.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

Bild

Bild

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... ar-pa-gang

https://alltomelbil.se/tesla-firar-snab ... i-sverige/

https://feber.se/bil/tesla-har-nu-over- ... ge/423432/


500+ SuC-laddare i enbart lilla Sverige är inte fy skam (även om jag hoppas det fortsätter att bli fler)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsA »

Ser att man har flyttat flera nya Suc från Q2 till Q3, bl.a. Vetlanda och Ystad. :(
Polestar 2 awd -21
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Credde »

LarsA skrev:
Ser att man har flyttat flera nya Suc från Q2 till Q3, bl.a. Vetlanda och Ystad. :(
Ja dessa två borde ju varat redo för ”den möjliga semestern” skulle man tycka. Ystad var tidigare Skurup som skulle ha varit klar sista år.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MarcusC »

Attans, Jönköping är flyttad till Q3 :cry:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Enda som ger mig njutning i detta är Jönköping. Borde gå att ta sig dit från södra Stockholm med en 3P. Ulricehamn funkar inte om man inte leker snigel.

Vad man ska ha en SuC i Farsta till är lite svårt att fatta faktiskt. På väg mot Gotland, visst, men kommer man från stan har man ju laddat hemma och kommer man från nån annanstans finns det ju Bredden i norr, Enköping i väst och Tystberga i S/V
Tyckte jag hörde något om att Farsta är på G nu... stämmer det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Enda som ger mig njutning i detta är Jönköping. Borde gå att ta sig dit från södra Stockholm med en 3P. Ulricehamn funkar inte om man inte leker snigel.

Vad man ska ha en SuC i Farsta till är lite svårt att fatta faktiskt. På väg mot Gotland, visst, men kommer man från stan har man ju laddat hemma och kommer man från nån annanstans finns det ju Bredden i norr, Enköping i väst och Tystberga i S/V
Tyckte jag hörde något om att Farsta är på G nu... stämmer det?
Farsta är väl tänkt för lägenhetsfolk?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Enda som ger mig njutning i detta är Jönköping. Borde gå att ta sig dit från södra Stockholm med en 3P. Ulricehamn funkar inte om man inte leker snigel.

Vad man ska ha en SuC i Farsta till är lite svårt att fatta faktiskt. På väg mot Gotland, visst, men kommer man från stan har man ju laddat hemma och kommer man från nån annanstans finns det ju Bredden i norr, Enköping i väst och Tystberga i S/V
Tyckte jag hörde något om att Farsta är på G nu... stämmer det?
Farsta är väl tänkt för lägenhetsfolk?
Möjligt, jag har usel koll på den, bara hörde att det var på G med SuC Farsta nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Remuz »

Byggs en massa vid trafikplats sköndal där det är en mängd slangar som sticker upp ur marken. Ska kika lite om det står några lådor med Teslaemblem där.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av R2_m3 »

Remuz skrev:
Byggs en massa vid trafikplats sköndal där det är en mängd slangar som sticker upp ur marken. Ska kika lite om det står några lådor med Teslaemblem där.
Är det vid mcDonalds eller ? Man borde kunna se om de sökt bygglov via
https://etjanst.stockholm.se/Byggochpla ... en/arenden (Om man är skriven i stockholm) om man vet fastighetsbeteckningen,men den hittar via hitta.se om man kollar kartan och väljer Tomter. När man då klickar på tomten så ser man fastighetsbeteckningen :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Remuz »

Inte vid donken utan västerut längs örbyleden/tyresövägen. Man breddar och bygger ny cykelbana längs den och när man nästan når trafikplats sköndal så finns det mängder med elrör NV om själva trafikplatsen.

Ett smartare ställe är annars SÖ om samma trafikplats, där öppnade just willys och i vår kommer Max samt systemet
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Jontez »

R2_m3 skrev:
Remuz skrev:
Byggs en massa vid trafikplats sköndal där det är en mängd slangar som sticker upp ur marken. Ska kika lite om det står några lådor med Teslaemblem där.
Är det vid mcDonalds eller ? Man borde kunna se om de sökt bygglov via
https://etjanst.stockholm.se/Byggochpla ... en/arenden (Om man är skriven i stockholm) om man vet fastighetsbeteckningen,men den hittar via hitta.se om man kollar kartan och väljer Tomter. När man då klickar på tomten så ser man fastighetsbeteckningen :)
Kollade lite och jag hittade ingenting om något bygglov vid fastigheten Rulltårtan 1 där Willys, Plantagen, Systembolaget och Nordic Wellness ska ligga. Dock är det en strategiskt bra plats. Får överväga att byta min M3 mot en äldre MS med fri SuC så kan jag ladda medan man är på Nordic Wellness :P
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Remuz »

Inga lådor med Teslaemblem heller. Bara mycket grejer generellt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Skogslasse »

Någon som sett någon om utbyggnaden i Norrlands inland. Fjällsemestern rycker närmare och en laddare i Dorotea till midsommar skulle sitta fint.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Remuz »

Bra ös i Linköping. Orkade inte ladda fullt så drog från Stockholm med 80%. Hade runt 10% och fick 230kW i Linköping och när jag handlat gurka på city gross till sonen så var det 70% och fortfarande 90kW
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Bra ös i Linköping. Orkade inte ladda fullt så drog från Stockholm med 80%. Hade runt 10% och fick 230kW i Linköping och när jag handlat gurka på city gross till sonen så var det 70% och fortfarande 90kW
Perfekt! Det är så V3 skall fungera. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Kriper »

Är jag sen på bollen som vanligt eller är Avesta och Södertälje nya planerade SuC på Teslas hemsida?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

Kriper skrev:
Är jag sen på bollen som vanligt eller är Avesta och Södertälje nya planerade SuC på Teslas hemsida?
Ja och ja :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Remuz »

Kör man (3P/LR) med 100% från gbg och Kör runt 20km/h över gränsen så är norrköping helt perfekt för resan till Stockholm. Skulle behöva en lika optimal på vägen västerut, Jönköping vore perfekt, hoppas den blir klar iår och INTE ligger i byn.
P85D svart/svart med gratis SuC
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av JoeMad »

Remuz skrev:
Kör man (3P/LR) med 100% från gbg och Kör runt 20km/h över gränsen så är norrköping helt perfekt för resan till Stockholm. Skulle behöva en lika optimal på vägen västerut, Jönköping vore perfekt, hoppas den blir klar iår och INTE ligger i byn.


Jönköping tror jag inte att jag når med min 3LR om jag ska köra söderut från Tyresö (södra Stockholm). Brukar blir ett stopp i Ödeshög.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Skriv svar