Tesla bygger laddstation i Söderhamn – invigs innan året är slut: "Är en viktig knutpunkt"
E-center kommer att få en laddstation för bilar. Det är Tesla som nu väljer att etablera sig i Söderhamn.
– Söderhamn är en viktig knutpunkt … och förhoppningsvis kunna öppna stationen före årets slut, meddelar Maria Lantz, pressansvarig hos Tesla, i ett mejl till redaktionen.
Hon förklarar varför de har valt att etablera sig i Söderhamn:
– Söderhamn är en viktig knutpunkt och Teslas planerade Supercharger-station kommer att underlätta resande såväl längst kusten som inåt landet. E-Center ligger strategiskt beläget nära E4 och erbjuder ett trevligt och varierat serviceutbud till våra kunder, skriver Maria Lantz.
De tolv laddstolparna kommer att finnas nära den stora huvudbyggnaden på E-center på parkeringen mot grönområdet som vetter mot E4. Tesla meddelar att på sikt kan stationen komma att utvidgas med upp till 20 laddare.
Stationen kommer att ha den tredje generationens laddare, så kallade V3-Superchargers, som har en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. Det går att ladda 12 mils räckvidd på fem minuter.
Det är det kommunala bolaget Söderhamn Nära som är elnätsägare och kommer ta hand om den här anslutningen på E-center. Och på bolaget märker man en trend med större anslutningsärenden och att det pågår ett omställningsarbete som en följd av ökad elektrifiering.
– Vår närhet till E4 sätter oss i position att ta ansvar för transportsektorns ökade elektrifiering. Att skapa rätt förutsättningar för framtida företagsetableringar där de, för ökad konkurrenskraft, kan beställa stora elanslutningar så de i sin verksamhet kan erbjuda marknaden stark, snabb laddinfrastruktur kommer vara en viktig attraktionsfaktor för Söderhamn och dess näringsliv, skriver Tomas Zetterström, elnätschef hos Söderhamn Elnät AB, i ett mejl.
För bolaget innebär det ingen extra investering för att klara av den här anslutningen.
– Vi är redan etablerade i området med ett starkt elnät. När vi etablerade oss ute på E-Center tog vi höjd för detta scenario och den extra investeringen vi gjorde då får vi nu tillbaka i anslutningsavgiften, skriver Tomas Zetterström.
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Härligt! Grattis!themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Tesla bygger laddstation i Söderhamn – invigs innan året är slut: "Är en viktig knutpunkt"
E-center kommer att få en laddstation för bilar. Det är Tesla som nu väljer att etablera sig i Söderhamn.
– Söderhamn är en viktig knutpunkt … och förhoppningsvis kunna öppna stationen före årets slut, meddelar Maria Lantz, pressansvarig hos Tesla, i ett mejl till redaktionen.
Hon förklarar varför de har valt att etablera sig i Söderhamn:
– Söderhamn är en viktig knutpunkt och Teslas planerade Supercharger-station kommer att underlätta resande såväl längst kusten som inåt landet. E-Center ligger strategiskt beläget nära E4 och erbjuder ett trevligt och varierat serviceutbud till våra kunder, skriver Maria Lantz.
De tolv laddstolparna kommer att finnas nära den stora huvudbyggnaden på E-center på parkeringen mot grönområdet som vetter mot E4. Tesla meddelar att på sikt kan stationen komma att utvidgas med upp till 20 laddare.
Stationen kommer att ha den tredje generationens laddare, så kallade V3-Superchargers, som har en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. Det går att ladda 12 mils räckvidd på fem minuter.
Det är det kommunala bolaget Söderhamn Nära som är elnätsägare och kommer ta hand om den här anslutningen på E-center. Och på bolaget märker man en trend med större anslutningsärenden och att det pågår ett omställningsarbete som en följd av ökad elektrifiering.
– Vår närhet till E4 sätter oss i position att ta ansvar för transportsektorns ökade elektrifiering. Att skapa rätt förutsättningar för framtida företagsetableringar där de, för ökad konkurrenskraft, kan beställa stora elanslutningar så de i sin verksamhet kan erbjuda marknaden stark, snabb laddinfrastruktur kommer vara en viktig attraktionsfaktor för Söderhamn och dess näringsliv, skriver Tomas Zetterström, elnätschef hos Söderhamn Elnät AB, i ett mejl.
För bolaget innebär det ingen extra investering för att klara av den här anslutningen.
– Vi är redan etablerade i området med ett starkt elnät. När vi etablerade oss ute på E-Center tog vi höjd för detta scenario och den extra investeringen vi gjorde då får vi nu tillbaka i anslutningsavgiften, skriver Tomas Zetterström.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Helt klart en bra utveckling.fth skrev:Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Kanske är ett vinnande koncept, att ha fler stationer tätare fast inte så jättestora. Sprider ut laddandet över sträckan.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja måste ju vara bättre för användarna, då kan man komma fram med lägre soc vilket ju är en fördel.frippe skrev:Helt klart en bra utveckling.fth skrev:Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Kanske är ett vinnande koncept, att ha fler stationer tätare fast inte så jättestora. Sprider ut laddandet över sträckan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Nya superchargers i Sverige
Glöm inte att Sverige mellan Stockholm och Happaranda inte bara består av kuststräcka kring E4.frippe skrev:Helt klart en bra utveckling.fth skrev:Det är ju en rejäl förtätning av SuC på E4 som har skett på ett par år.themax skrev:I Hälsingetidningarna idag. I Söderhamn blir SuC på E-Center (editerat texten lite).
Med E-Center Söderhamn så blir det nu bara c:a 70 km i snitt mellan SuC på sträckan Ödeshög-Örnsköldsvik, känns nästan lite överdrivet.
/fth
Kanske är ett vinnande koncept, att ha fler stationer tätare fast inte så jättestora. Sprider ut laddandet över sträckan.
för resor väster om E4 är tätheten längs E4 toppen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Nya superchargers i Sverige
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Re: Nya superchargers i Sverige
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Nya superchargers i Sverige
themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Man kan ju åka via Hudiksvall också iofs. Är bara 166 km mellan Hudik SuC och Sveg SuC. Men det är ju alltid bra med alternativ. Rastplatsen vid Ljusnan där RV83 och RV84 korsas vore ju klockren. Eller varför inte på ödetomten där macken låg mitt emot Rio-pizzerian? Blir ju lite bökigare men då har man ju mer service nära. Flera restauranger, affärer, Coop osv. Eller så där den andra laddaren står borta vid OK.
Re: Nya superchargers i Sverige
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Re: Nya superchargers i Sverige
JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag skulle ju föredra en i Bollnäs där Riksväg 50 och Riksväg 83 korsar varandra. Vid Max i Bollnäs borde det finnas bra med plats. Gång avstånd till McDonalds, Bollnäs stugan och centrum.
Telsa Model Y LR
Re: Nya superchargers i Sverige
Precis. Bollnäs blir för nära Söderhamn (och drygt 16 mil till Sveg). Ljusdal är 6 mil till Hudik, 10 mil till Söderhamn och 11 till Sveg. Alltså avståndsmässigt perfekt för långresor även med litet batteri i bilen och takbox på taket (eller släpvagn). Ett annat alternativ är Färila. Där hade de planer för 50 kW-laddare för några år sedan.MWall skrev:
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Faktum är att Ljusdal Energi vet om Teslas program för SuC och de har gott om el på många platser (väl utbyggt distributionsnät för de effekter som krävs). Jag får hoppas att kommunen ser nyttan av att vara ”på”. När det gäller Ljusdals politiker är jag tyvärr inte övertygad om det …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag trodde faktiskt att Bollnäs låg nära till i tiden, det är ju en hel del som viker av mot Edsbyn/Dalarna mm förutomWallan skrev:Jag skulle ju föredra en i Bollnäs där Riksväg 50 och Riksväg 83 korsar varandra. Vid Max i Bollnäs borde det finnas bra med plats. Gång avstånd till McDonalds, Bollnäs stugan och centrum.
alla som åker norrut mot Järvsö mm...
Ljusdal vore också ganska strategisk som andra påpekat också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i JärvsöMWall skrev:JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Nya superchargers i Sverige
Har varit i Järvsö många gånger och både cyklat och åkt skidor. Har aldrig varit problem att få plats att ladda uppe på parkeringen mellan bergshotellet och zoo. Men fler är naturligtvis alltid = bättre.Jontez skrev:Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i JärvsöMWall skrev:JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Nya superchargers i Sverige
Ska erkänna att jag snabbt kollade på PlugShare och där fanns de bara 2st vid Järvzoo.. på ChargeFinder såg jag att de fanns 12st vid bergshotellet vilket är superbra
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Nya superchargers i Sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Härligt!Zalman3 skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
Re: Nya superchargers i Sverige
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.Mats79 skrev:Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Snyggt att de uppgraderar gamla V2 till V3!Kronberg skrev:V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…Gustafsson skrev:Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.Mats79 skrev:Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.