Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Historiskt har jag laddat ungefär hälften av all energi i närmaste köpcentrum. Varje torsdag kväll minst en timme.
Ibland, t.ex. före eller efter en längre resa, har jag kört bilen till köpcentret och gått hem. Sedan tillbaks för att hämta bilen några timmar senare.
Nu har vi fått några laddstolpar i närområdet, men de är oftast upptagna så jag fortsätter ladda på torsdagkvällar i köpcentret.
Priset är f.ö. detsamma, 3 kr/kWh.
Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Historiskt har jag laddat ungefär hälften av all energi i närmaste köpcentrum. Varje torsdag kväll minst en timme.
Ibland, t.ex. före eller efter en längre resa, har jag kört bilen till köpcentret och gått hem. Sedan tillbaks för att hämta bilen några timmar senare.
Nu har vi fått några laddstolpar i närområdet, men de är oftast upptagna så jag fortsätter ladda på torsdagkvällar i köpcentret.
Priset är f.ö. detsamma, 3 kr/kWh.
De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.
Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.
Jo de är ju min poäng, de är bara då (när de är gratis) folk roper efter fler laddare.. Så snart de ska betala så står laddarna där tomma förutom om någon fakriskt verkligen behöver strömmen. Alla måste ju förstå att de är inte hållbart att låta folk ladda gratis..
De var samma på CK flädie när de öppnade 4 snabbaladdare där (de var gratis från start) .. De klagades på att de alltid var fullt där och varför bygger de bara 4 st.. Idag när de tar betalt är där alltid plats och sällan jag sett fler än 2 bilar ladda samtidigt där.
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.
Jo de är ju min poäng, de är bara då (när de är gratis) folk roper efter fler laddare.. Så snart de ska betala så står laddarna där tomma förutom om någon fakriskt verkligen behöver strömmen. Alla måste ju förstå att de är inte hållbart att låta folk ladda gratis..
De var samma på CK flädie när de öppnade 4 snabbaladdare där (de var gratis från start) .. De klagades på att de alltid var fullt där och varför bygger de bara 4 st.. Idag när de tar betalt är där alltid plats och sällan jag sett fler än 2 bilar ladda samtidigt där.
För mig spelar det ingen roll om det kostar några kronor, jag hade laddat där ändå. Det som fäller avgörande är om det är onormala priser per kwh. Men att betala 3kr per kwh och jag laddar 11kwh, det är en liten summa i det hela när det gäller bilägande.
De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Frågan är när tekniken mognat såpass att det inte kommer nya ännu snabbare laddare en gång om året. Minns när livsmedelsaffären installerade en ”billaddare” med enfas schuko och många önskade snabb utbyggnad av dem. Nu används de nästan inte öht.
Ja bra fråga.. Lite som idag, byggs ju inte många bensin mackar precis..
Sen de där med laddare på Ica handlade ju bara om att man skulle laddagratis, finns ju ingen poäng att koppla in medans man handlar mat bara, tja de var väl möjligen lönt för leaf 24..
Jag kopplar alltid in mig när jag handlar på Ica, om jag inte bara ska in och ut snabbt. Handlar man i 45-60 minuter blir det alltid upp till 11kwh laddat, alltid något. Och så används stolparna så de inte tar bort dem.
Obs de pratades om shuko i inlägget ovan mitt.
Men ja ok om du tar en hel timme på dig att handla så fine (med 11 kw) , du får lite el men jag skulle aldrig betala för de.. De är ju mycket billigare att ladda hemma. Ja möjligen kopplar man in om man är på resande fot, men då hade jag troligen inte handlar i en timme heller på Ica.
Nej de som behöver långsamladdare är hotell och i bostadsområden där möjlighet saknas att ladda hemma och arbetsplatser.
Men självklart gör de inget att de finns laddare på Ica heller även om jag inte ser poängen.
Alla gånger jag laddat på ICA, har det varit gratis.
De flesta ICA-butiker är inte gratis, man måste sätta in 200 kr i ICA-laddappen (som bygger på eons lösning, där måste man också sätta in 200 spänn). Så det krävs rejäl målmedvetenhet för att ladda billigt utanför Ica, men gratis blir det aldrig.
Jag vet att det finns ICA-butiker som har gratis laddning också, dessa känns igen på att laddningen startar direkt utan att man behöver fippla med telefonen eller blippa rfid-kort mot laddstolpen. Du kanske bor vid en sådan.
Historiskt har jag laddat ungefär hälften av all energi i närmaste köpcentrum. Varje torsdag kväll minst en timme.
Ibland, t.ex. före eller efter en längre resa, har jag kört bilen till köpcentret och gått hem. Sedan tillbaks för att hämta bilen några timmar senare.
Nu har vi fått några laddstolpar i närområdet, men de är oftast upptagna så jag fortsätter ladda på torsdagkvällar i köpcentret.
Priset är f.ö. detsamma, 3 kr/kWh.
De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Har man kort gångavstånd till köpcentrumet är det i princip likvärdigt med parkering vid ens bostad, under förutsättning att man har en ren eilbil, att tillgängligheten är tillräcklig och att parkeringen vid laddaren inte medför några extra kostnader. Man behöver inte ladda en elbil så pass ofta, det är ok om man får ta en liten promenad de gångerna.
Har man däremot en plugin-hybrid behöver man ha en egen laddbox vid sin parkeringsplats.
De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Det är inte så att platserna primärt ockuperas av hybrider? Jag har noterat i mitt närområde att hybrider i princip ständigt ockuperar de publika laddarna, och de flyttar inte heller på sig när de laddat färdigt. Jag gissar att det beror på att bensinen är så dyr att man vill köra så mycket det bara går på el, därför pluggar man in hela tiden överallt. Det har börjat bli ett stort problem eftersom hybridförarna inte flyttar på sina bilar när laddningen är klar, utan låter bilarna stå kvar tills nästa gång de ska köra.
Tycker iofs även jag ser en hel del elbilar parkerade på gatuparkering, dessa passar gissningsvis också på att ladda när de väl hittar en laddare.
Det höga elpriset har vidare gjort att även laddning hemma kostat 2,50 eller mer flera av de gångna månaderna om man har haft rörligt pris utan timdebitering (och tar hänsyn till alla kostnader, inte bara spotpriset). För mig (boende i brf med rörligt pris) har det vid flera tillfällen faktiskt varit billigare att ladda "på stan" trots att jag haft tillgång till laddbox vid min parkeringsplats. Det försämrar ju också tillgången för de som bara har publika laddare som laddmöjlighet.
De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Det är inte så att platserna primärt ockuperas av hybrider? Jag har noterat i mitt närområde att hybrider i princip ständigt ockuperar de publika laddarna, och de flyttar inte heller på sig när de laddat färdigt. Jag gissar att det beror på att bensinen är så dyr att man vill köra så mycket det bara går på el, därför pluggar man in hela tiden överallt. Det har börjat bli ett stort problem eftersom hybridförarna inte flyttar på sina bilar när laddningen är klar, utan låter bilarna stå kvar tills nästa gång de ska köra.
Tycker iofs även jag ser en hel del elbilar parkerade på gatuparkering, dessa passar gissningsvis också på att ladda när de väl hittar en laddare.
Det höga elpriset har vidare gjort att även laddning hemma kostat 2,50 eller mer flera av de gångna månaderna om man har haft rörligt pris utan timdebitering (och tar hänsyn till alla kostnader, inte bara spotpriset). För mig (boende i brf med rörligt pris) har det vid flera tillfällen faktiskt varit billigare att ladda "på stan" trots att jag haft tillgång till laddbox vid min parkeringsplats. Det försämrar ju också tillgången för de som bara har publika laddare som laddmöjlighet.
Laddstolparna l närområdet är oftast upptagna, vanligen av bilar som inte laddar eller som inte kan ladda.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
I det svenska nätverket finns det i dagsläget 795 Superchargers fördelade på 64 stationer i landet.
En kraftig expansion är planerad över det kommande året.
Enbart i Sverige avser Tesla att utvidga sitt nätverk med drygt 30 procent, både när det kommer till stationer och antalet snabbladdare.