Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
En anledning att fylla igen de vita fläckarna i Norrlands närmast obefolkade inland är - och det vet ju Ole - att göra det möjligt för soltörstande norrmän att ta teslan till Piteå, Skellefteå och Byske för att spendera semesterkassan på pizza och charkprodukter. Vi som bor här tackar så mycket. Nu har jag ju sålt min MS70D och väntar på MYP, men just Lycksele blev ju välkommet utifrån mina behov, då 70 inte räcker helt hemifrån och till Storuman, beroende på väder och väglag förstås.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Nya superchargers i Sverige
Norrbaggarna använder även Sverige som genväg till norra Norge (tex Kirkenäs) och jag har hört att det finns en del som har Tesla i Norge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya superchargers i Sverige
Lite intressant att jämföra Teslas SuC med alternativen.
Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC
UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC
UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, för supercharger är endast för de som bor i stan eller området...Zalman3 skrev:Lite intressant att jämföra Teslas SuC med alternativen.
Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC
UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
En helt galen jämförelse, bättre att jämföra med antal supercharger i Umeå i så fall.
Om man ska snedvirda det ytterligare så kan vi ta Markaryd, runt 4 000 invånare och 20 superchargers V3 på 250 kW, sen kan vi glömma den lilla detaljen att den ligger längst med E4.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Nya superchargers i Sverige
Sen ska vi inte glömma, att det är planerade, inte als säkert dom kommer upp. Sista år hade jag sett fram mot Skurup, Ronneby och Holbæk i Danmark, ingen av dom blev till nått. Nu är Skurup ersatt av Ystad och Kirke Såby blir istället för Holbæk men vem vet om dom blir av.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Nya superchargers i Sverige
Men det måste ju vara lite skämmigt att stora Umeå inte ens kan ha 8st 150kW CCS laddare.vigge50 skrev:Ja, för supercharger är endast för de som bor i stan eller området...Zalman3 skrev:Lite intressant att jämföra Teslas SuC med alternativen.
Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC
UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
En helt galen jämförelse, bättre att jämföra med antal supercharger i Umeå i så fall.
Om man ska snedvirda det ytterligare så kan vi ta Markaryd, runt 4 000 invånare och 20 superchargers V3 på 250 kW, sen kan vi glömma den lilla detaljen att den ligger längst med E4.
Bland annat Taxi folket i Umeå klagar högljutt!
Statligt och anställda i Umeå kommun får exempelvis bara åka taxiresor med fordon som klarar 70g CO2 gränsen numera.
Är det rimligt att en taxibil ska stå och ladda i upp mot 2 timmar?
Om den ens finns en laddare ledig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
då får väl Umeå kommun sätta upp några laddare om de inte vill att deras anställda ska vänta 2 timmar på taxi.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nya superchargers i Sverige
Exakt!HelectriC skrev:då får väl Umeå kommun sätta upp några laddare om de inte vill att deras anställda ska vänta 2 timmar på taxi.
Har tjatat på Umeå kommun.
De hänvisar till sitt energibolag Umeå Energi.
Umeå Energi säger att det inte finns nån marknad för elbilar än!?
Då vill jag ha ut statistik över hur många som laddar på Umeå Energis/BEE laddarna i Umeå.
Det får jag inte!
Affärshemligheter säger de.
Då säger jag att Grön kontakt/MER vill bygga 150 kW l i Umeå.
Då får jag signaler att "Nån annan aktör" inte ska tjäna pengar på att sälja ström till elbilar i Umeå, än Umeå Energi!!
Snacka om strutsmentalitet!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Det där låter inte lagligt i mina öron.Zalman3 skrev:
Då säger jag att Grön kontakt/MER vill bygga 150 kW l i Umeå.
Då får jag signaler att "Nån annan aktör" inte ska tjäna pengar på att sälja ström till elbilar i Umeå, än Umeå Energi!!
Re: Nya superchargers i Sverige
När jag spekulerar om varför Tesla gör en så kraftig utbyggnad av SuC det här året så tänker jag på:
Ren spekulation, alltså.
- Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta.
- Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)
- Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.
- Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare.
Ren spekulation, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya superchargers i Sverige
"Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta."
Sant!
"Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)"
Om MY börjar levereras från Berlin fabriken med revolutionerande 4680 batterier som ger 50-80 mils räckvidd.
Och man sänker priset med ca 30% som man gjort i Kina.
Då lär det säljas rejält många MY i Sverige i slutet av året!
"Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare."
Återstår att se.
Sant!
"Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)"
Om MY börjar levereras från Berlin fabriken med revolutionerande 4680 batterier som ger 50-80 mils räckvidd.
Och man sänker priset med ca 30% som man gjort i Kina.
Då lär det säljas rejält många MY i Sverige i slutet av året!
"Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare."
Återstår att se.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Men det var ju det här senariot vi spekulerade om här på forumet för 5-6 årsedan. Tesla kommer växa och därmed ha tillgång till mer kapital som de kan investera i att växa ännu mer och få tillgång till ännu mer kapital. Medan fodssilindustrin kommer tappa marknadsandelar och få tillgång mindre kapital så de kan inte investera i rätt teknik och förlorar ännu mer andelar av marknaden tills de inte finns längre.renes skrev:När jag spekulerar om varför Tesla gör en så kraftig utbyggnad av SuC det här året så tänker jag på:
Mao, kan vara tecken på mer investeringsvilja pga mer kapital, och/eller att man har avtal med annan biltillverkare. Att man anpassar lägesstrategin lite kan ju också visa på att någon annan "partner" haft synpunkter på detta.
- Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta.
- Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)
- Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.
- Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare.
Ren spekulation, alltså.
Detta kunde alltså vi en samling amatörer se redan för många år sedan varför gör då fossilindustrin inte något? Jo, de kan inte. De måste investera i det som ger deras ägare pengar alltså fler och bättre ICE-bilar eller nya oljefyndigheter osv. En snabbladdarstation i Umeå är inte lönsam så det kommer de inte investera i. Ännu värre så ska hela deras laddnätverk direkt tjäna pengar istället för att växa och bli bra så att deras bilar kan ta marknadsandelar.
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo, men poängen med min spekulation var att hitta skäl till varför Tesla accelererade utbyggnaden av just laddnätverket, och det just nu. Det är ju en större relativ investering i laddning än man tidigare gjort år för år. Varför så bråttom nu plötsligt?LarsL skrev:Men det var ju det här senariot vi spekulerade om här på forumet för 5-6 årsedan. Tesla kommer växa och därmed ha tillgång till mer kapital som de kan investera i att växa ännu mer och få tillgång till ännu mer kapital.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ännu värre!
Många fossilbilstillverkare har stora skulder!
Med låneräntor som ökar för att bankerna ser inte någon lönsamhet i fossilbils branschen.
Dessutom så betalar exempelvis FCA miljarder till Tesla för utsläppsrätter.
GM och Ford betalar 20-30 miljarder i reklam varje år.
Och 30-40 miljarder i aktieutdelning!
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Många fossilbilstillverkare har stora skulder!
Med låneräntor som ökar för att bankerna ser inte någon lönsamhet i fossilbils branschen.
Dessutom så betalar exempelvis FCA miljarder till Tesla för utsläppsrätter.
GM och Ford betalar 20-30 miljarder i reklam varje år.
Och 30-40 miljarder i aktieutdelning!
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Medan fodssilindustrin kommer tappa marknadsandelar och få tillgång mindre kapital så de kan inte investera i rätt teknik och förlorar ännu mer andelar av marknaden tills de inte finns längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Tycker det ser ganska linjärt ut vilket i princip betyder att utbyggnaden har avtagit då bilarna och teslas ekonomi har vuxit mer exponentiellt. Vi borde få sen utbyggnadstakten som i princip sticker rakt uppåt snart.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det går inte, de är ”dömda” att gå under precis som Facit, Minolta, Kodak och Nokia. Det krävs en enorm insats med en stor grad av tur om man ska lyckas ställa om verksamheten i tid.Zalman3 skrev:
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Re: Nya superchargers i Sverige
LarsL skrev:Det går inte, de är ”dömda” att gå under precis som Facit, Minolta, Kodak och Nokia. Det krävs en enorm insats med en stor grad av tur om man ska lyckas ställa om verksamheten i tid.Zalman3 skrev:
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Är det du som är Dr Doom?
Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Sen kommer kanske inte alla biltillverkare klara sig, men att dom är dömda är nog lite tidigt att säga.
Snarare så att Tesla haft tur att t.ex. EU infört så kraftiga straff för utsläpp(vilket gett Tesla möjligheter att tjäna pengar på utsläpp) och att de flesta länder infört kraftiga subventioner på elbilar, trots detta var dom väldigt nära att gå i konkurs enligt Elon.
Svårt att se att Tyskland, Japan och Korea bara kommer sitta och titta på när hela deras bilindustri dör, dom kommer nog lösa detta på något vis om det behövs, sen om man ska vara riktigt ärlig så verkar både Korea och Tyskland med VAG i spetsen börja komma in på banan rätt bra.
Re: Nya superchargers i Sverige
Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Re: Nya superchargers i Sverige
LarsL skrev:Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Re: Nya superchargers i Sverige
Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.backe skrev:LarsL skrev:Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.
Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag kör enheter med både Android och IOS och båda är fantastiska på sitt sätt. Att mobilsnacket kom upp är för att ett antal personer här drar parallellen Tesla = Apple och andra biltillverkare = Nokia vilket skulle innebära att alla andra biltillverkare kommer gå under. Så fort som man släpper den jämförelsen här och inser att som du säger inte Tesla är Apple/Iphone så kommer inte jag nämna mobiltelefoner här igen.chaffis75 skrev:Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.backe skrev:LarsL skrev:Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.
Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Det går väl indirekt?Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.