Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i JärvsöMWall skrev:JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Nya superchargers i Sverige
Har varit i Järvsö många gånger och både cyklat och åkt skidor. Har aldrig varit problem att få plats att ladda uppe på parkeringen mellan bergshotellet och zoo. Men fler är naturligtvis alltid = bättre.Jontez skrev:Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i JärvsöMWall skrev:JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Nya superchargers i Sverige
Ska erkänna att jag snabbt kollade på PlugShare och där fanns de bara 2st vid Järvzoo.. på ChargeFinder såg jag att de fanns 12st vid bergshotellet vilket är superbra
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Nya superchargers i Sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Härligt!Zalman3 skrev:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
Re: Nya superchargers i Sverige
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.Mats79 skrev:Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Snyggt att de uppgraderar gamla V2 till V3!Kronberg skrev:V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…Gustafsson skrev:Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.Mats79 skrev:Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.JONI skrev:Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.themax skrev:Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).LarsL skrev:Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.
I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Laddar du verkligen fullt då? Jag har pendlat länge med min tidigare 70D som ju har en kortare räckvidd än SR+. Hade inga problem att komma 30 mil på vintern med den. Krävde dock 100% laddning och värmt batteri vid avresa. Som sämst kom jag kanske 25 mil, men då var det snöglopp på vägen. Fast som du säger- inte kul att köra på marginalen…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Semi ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Nya superchargers i Sverige
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.Mats79 skrev:Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja låter verkligen kort och inte vad jag upplever med vår SR+. Vid långresor på vintern är jag noga med att ladda så nära avresa som möjligt och förvärma bilen ordentligt då brukar det inte vara några större problem. Mest erfarenhet av motorväg från strax utanför Linköping ner till samhällen söder om Borås, är en sträcka på omkring 24 mil. Går att köra i ett svep om man håller skyltad hastighet, men vi tar ofta en paus i Ulricehamn och då har man gott om marginal.LarsL skrev:15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.Mats79 skrev:Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
Re: Nya superchargers i Sverige
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.
Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Nya superchargers i Sverige
Måste uppenbarligen ha varit extra tuffa förhållanden när jag körde (det ska ju nämnas att det var just en enda gång) men samtidigt har jag liknande upplevelser av sträckan Mora - Gävle. Det är nätt och jämnt att man klarar det med SR+ på vintern. Givetvis laddar jag ordentligt och inväntar minst även bilens egna förslag på att laddnivån är tillräcklig. Förvärmning av batteriet är självklart.tor-ake skrev:Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.
Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Kontentan är iallafall att kompletterande laddstationer tex i Ljusdal verkligen vore önskvärt så att man slipper köra på marginalerna. Samma resonemang gäller även längre norrut men jag förstår så klart att det prioriteras hårt mellan de olika platser som byggs.
Re: Nya superchargers i Sverige
De var ju helt klart en intressant upptäckt.. Känns helt klart som de skulle kunna vara för lastbil, har svårt att se någon annan förklaring.e5m1r skrev:Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nya superchargers i Sverige
Ett alternativ kan ju vara att trycka i lite gratiselektroner i Ljusdal eller Kårböle. Visserligen bara 50 kW men behövs det inte så mycket så...tor-ake skrev:Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.
Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nya superchargers i Sverige
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?e5m1r skrev:Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Re: Nya superchargers i Sverige
Kan också vara att TM Sweden fått investeringsstöd för att bygga "publika" snabbladdare? Och de vid sidan om blir till andra bilmärken?e5m1r skrev:Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.Rubiks skrev:Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?
Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.fth skrev:Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.Rubiks skrev:Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?
Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.
/fth
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.mikebike skrev:Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.fth skrev:Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.mikebike skrev:Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Lurigt!mikebike skrev:Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.fth skrev:Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.mikebike skrev:Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.
Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options