Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svirre »

Jag såg att Ronneby har försvunnit, lite synd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

20210105_211752.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av samuelsu »

En anledning att fylla igen de vita fläckarna i Norrlands närmast obefolkade inland är - och det vet ju Ole - att göra det möjligt för soltörstande norrmän att ta teslan till Piteå, Skellefteå och Byske för att spendera semesterkassan på pizza och charkprodukter. :P Vi som bor här tackar så mycket. Nu har jag ju sålt min MS70D och väntar på MYP, men just Lycksele blev ju välkommet utifrån mina behov, då 70 inte räcker helt hemifrån och till Storuman, beroende på väder och väglag förstås.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Norrbaggarna använder även Sverige som genväg till norra Norge (tex Kirkenäs) och jag har hört att det finns en del som har Tesla i Norge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant att jämföra Teslas SuC med alternativen.

Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC

UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Lite intressant att jämföra Teslas SuC med alternativen.

Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC

UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
Ja, för supercharger är endast för de som bor i stan eller området...

En helt galen jämförelse, bättre att jämföra med antal supercharger i Umeå i så fall.

Om man ska snedvirda det ytterligare så kan vi ta Markaryd, runt 4 000 invånare och 20 superchargers V3 på 250 kW, sen kan vi glömma den lilla detaljen att den ligger längst med E4.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Credde »

Sen ska vi inte glömma, att det är planerade, inte als säkert dom kommer upp. Sista år hade jag sett fram mot Skurup, Ronneby och Holbæk i Danmark, ingen av dom blev till nått. Nu är Skurup ersatt av Ystad och Kirke Såby blir istället för Holbæk men vem vet om dom blir av.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Lite intressant att jämföra Teslas SuC med alternativen.

Storuman tätort
2.135 personer
8 st 150kW SuC

UMEÅ
128.901 personer
4 st 50kW CCS laddare
Ja, för supercharger är endast för de som bor i stan eller området...

En helt galen jämförelse, bättre att jämföra med antal supercharger i Umeå i så fall.

Om man ska snedvirda det ytterligare så kan vi ta Markaryd, runt 4 000 invånare och 20 superchargers V3 på 250 kW, sen kan vi glömma den lilla detaljen att den ligger längst med E4.
Men det måste ju vara lite skämmigt att stora Umeå inte ens kan ha 8st 150kW CCS laddare.
Bland annat Taxi folket i Umeå klagar högljutt!
Statligt och anställda i Umeå kommun får exempelvis bara åka taxiresor med fordon som klarar 70g CO2 gränsen numera.
Är det rimligt att en taxibil ska stå och ladda i upp mot 2 timmar?
Om den ens finns en laddare ledig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av HelectriC »

då får väl Umeå kommun sätta upp några laddare om de inte vill att deras anställda ska vänta 2 timmar på taxi.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
då får väl Umeå kommun sätta upp några laddare om de inte vill att deras anställda ska vänta 2 timmar på taxi.
Exakt!
Har tjatat på Umeå kommun.
De hänvisar till sitt energibolag Umeå Energi.

Umeå Energi säger att det inte finns nån marknad för elbilar än!?
Då vill jag ha ut statistik över hur många som laddar på Umeå Energis/BEE laddarna i Umeå.
Det får jag inte!
Affärshemligheter säger de.

Då säger jag att Grön kontakt/MER vill bygga 150 kW l i Umeå.
Då får jag signaler att "Nån annan aktör" inte ska tjäna pengar på att sälja ström till elbilar i Umeå, än Umeå Energi!!

Snacka om strutsmentalitet!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

Då säger jag att Grön kontakt/MER vill bygga 150 kW l i Umeå.
Då får jag signaler att "Nån annan aktör" inte ska tjäna pengar på att sälja ström till elbilar i Umeå, än Umeå Energi!!
Det där låter inte lagligt i mina öron.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av renes »

När jag spekulerar om varför Tesla gör en så kraftig utbyggnad av SuC det här året så tänker jag på:
  • Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta.
  • Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)
  • Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.
  • Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare.
Mao, kan vara tecken på mer investeringsvilja pga mer kapital, och/eller att man har avtal med annan biltillverkare. Att man anpassar lägesstrategin lite kan ju också visa på att någon annan "partner" haft synpunkter på detta.

Ren spekulation, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

"Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta."
Sant!

"Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)"
Om MY börjar levereras från Berlin fabriken med revolutionerande 4680 batterier som ger 50-80 mils räckvidd.
Och man sänker priset med ca 30% som man gjort i Kina.
Då lär det säljas rejält många MY i Sverige i slutet av året!

"Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare."
Återstår att se.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

renes skrev:
När jag spekulerar om varför Tesla gör en så kraftig utbyggnad av SuC det här året så tänker jag på:
  • Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta.
  • Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)
  • Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.
  • Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare.
Mao, kan vara tecken på mer investeringsvilja pga mer kapital, och/eller att man har avtal med annan biltillverkare. Att man anpassar lägesstrategin lite kan ju också visa på att någon annan "partner" haft synpunkter på detta.

Ren spekulation, alltså.
Men det var ju det här senariot vi spekulerade om här på forumet för 5-6 årsedan. Tesla kommer växa och därmed ha tillgång till mer kapital som de kan investera i att växa ännu mer och få tillgång till ännu mer kapital. Medan fodssilindustrin kommer tappa marknadsandelar och få tillgång mindre kapital så de kan inte investera i rätt teknik och förlorar ännu mer andelar av marknaden tills de inte finns längre.
Detta kunde alltså vi en samling amatörer se redan för många år sedan varför gör då fossilindustrin inte något? Jo, de kan inte. De måste investera i det som ger deras ägare pengar alltså fler och bättre ICE-bilar eller nya oljefyndigheter osv. En snabbladdarstation i Umeå är inte lönsam så det kommer de inte investera i. Ännu värre så ska hela deras laddnätverk direkt tjäna pengar istället för att växa och bli bra så att deras bilar kan ta marknadsandelar.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
Men det var ju det här senariot vi spekulerade om här på forumet för 5-6 årsedan. Tesla kommer växa och därmed ha tillgång till mer kapital som de kan investera i att växa ännu mer och få tillgång till ännu mer kapital.
Jo, men poängen med min spekulation var att hitta skäl till varför Tesla accelererade utbyggnaden av just laddnätverket, och det just nu. Det är ju en större relativ investering i laddning än man tidigare gjort år för år. Varför så bråttom nu plötsligt?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Det är ännu värre!

Många fossilbilstillverkare har stora skulder!
Med låneräntor som ökar för att bankerna ser inte någon lönsamhet i fossilbils branschen.

Dessutom så betalar exempelvis FCA miljarder till Tesla för utsläppsrätter.

GM och Ford betalar 20-30 miljarder i reklam varje år.
Och 30-40 miljarder i aktieutdelning!

Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Medan fodssilindustrin kommer tappa marknadsandelar och få tillgång mindre kapital så de kan inte investera i rätt teknik och förlorar ännu mer andelar av marknaden tills de inte finns längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

Tycker det ser ganska linjärt ut vilket i princip betyder att utbyggnaden har avtagit då bilarna och teslas ekonomi har vuxit mer exponentiellt. Vi borde få sen utbyggnadstakten som i princip sticker rakt uppåt snart.
8A4FA786-674E-4A51-902A-D053CA010AE2.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Det går inte, de är ”dömda” att gå under precis som Facit, Minolta, Kodak och Nokia. Det krävs en enorm insats med en stor grad av tur om man ska lyckas ställa om verksamheten i tid.
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Det går inte, de är ”dömda” att gå under precis som Facit, Minolta, Kodak och Nokia. Det krävs en enorm insats med en stor grad av tur om man ska lyckas ställa om verksamheten i tid.

Är det du som är Dr Doom?

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.

Sen kommer kanske inte alla biltillverkare klara sig, men att dom är dömda är nog lite tidigt att säga.

Snarare så att Tesla haft tur att t.ex. EU infört så kraftiga straff för utsläpp(vilket gett Tesla möjligheter att tjäna pengar på utsläpp) och att de flesta länder infört kraftiga subventioner på elbilar, trots detta var dom väldigt nära att gå i konkurs enligt Elon.

Svårt att se att Tyskland, Japan och Korea bara kommer sitta och titta på när hela deras bilindustri dör, dom kommer nog lösa detta på något vis om det behövs, sen om man ska vara riktigt ärlig så verkar både Korea och Tyskland med VAG i spetsen börja komma in på banan rätt bra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

backe skrev:

Är det du som är Dr Doom?
Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
backe skrev:

Är det du som är Dr Doom?
Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.

Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:

Är det du som är Dr Doom?
Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.

Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.

Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av backe »

chaffis75 skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:

Är det du som är Dr Doom?
Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.

Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.

Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
Jag kör enheter med både Android och IOS och båda är fantastiska på sitt sätt. Att mobilsnacket kom upp är för att ett antal personer här drar parallellen Tesla = Apple och andra biltillverkare = Nokia vilket skulle innebära att alla andra biltillverkare kommer gå under. Så fort som man släpper den jämförelsen här och inser att som du säger inte Tesla är Apple/Iphone så kommer inte jag nämna mobiltelefoner här igen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av nek0 »

Gustafsson skrev:
Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Det går väl indirekt?
Skriv svar