Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

EnTraktor skrev:
slugger75 skrev:
Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.

Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.
Ok men var inte de första i Sveg temporära?

Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av EnTraktor »

slugger75 skrev:
EnTraktor skrev:
slugger75 skrev:
Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.

Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.
Ok men var inte de första i Sveg temporära?

Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.
Sälen och Puoltikasvaara har väl oxå byggts om till V3?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Skatbo »

chaffis75 skrev:
Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hertsh »

slugger75 skrev:
EnTraktor skrev:
slugger75 skrev:
Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.

Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.
Ok men var inte de första i Sveg temporära?

Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.
Kristianstad har också byggts om.
MX LR (Raven) 2019
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Maw »

Skatbo skrev:
chaffis75 skrev:
Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.
Kanske Falkenklev Logistik?

https://www.di.se/nyheter/familjeakeri- ... ng-trafik/
Falkenklev Logistik, ett familjeägt åkeri med 140 lastbilar, håller till på handelsområdet i Stora Bernstorp. När möjligheten kom att köpa en tomt från Burlövs kommun på andra sidan vägen slog företaget till. Där ska åkeriet bygga en laddplats med snabbladdare för 22 fordon med möjlighet att bygga ut för 18 till.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Skatbo »

Det ser lite väl tätt ut mellan fundamenten för att vara avsett för lastbilar. Men jag verkligen ingen koll på hur mycket plats en sådan behöver :)
M3SR+ (21Q3)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Skatbo skrev:
Det ser lite väl tätt ut mellan fundamenten för att vara avsett för lastbilar. Men jag verkligen ingen koll på hur mycket plats en sådan behöver :)
Falkenklev har adressen gullrisvägen 6 så tyvärr gissar jag också på det. Tror inte lastbilar behöver mycket mer plats än ,in Fat E-tron, och lastbilar laddar ju på ionity nu. Men denna ska öven vara öppen för allmänheten stod det i artikeln.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Hudiksvalls V2-laddare var avstängda i förrgår. I går var stationen därefter helt stängd när jag passerade. För er som är nya med Tesla och ska kryssa genom Sverige så rekommenderas att köra med navigationen i bilen påslagen, den gör ett bra jobb i att dirigera om.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Skatbo skrev:
chaffis75 skrev:
Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.
Ok.. Spännande.. Man får väl hålla utkik där nu när man som id3 ägare också får ladda suc på de flesta ställen.. Men samtidigt lär jag aldrig ladda där då de är så nära hem och såklart billigare att ladda hemma.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev:
Skatbo skrev:
chaffis75 skrev:
Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.
Ok.. Spännande.. Man får väl hålla utkik där nu när man som id3 ägare också får ladda suc på de flesta ställen.. Men samtidigt lär jag aldrig ladda där då de är så nära hem och såklart billigare att ladda hemma.
Det verkar vara lastbilsladdare till Falkenklev Logistik snarare än Tesla SuC som byggs men du kanske kan ladda din ID3:a där oavsett :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
chaffis75 skrev:
Skatbo skrev:
chaffis75 skrev:
Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.
Ok.. Spännande.. Man får väl hålla utkik där nu när man som id3 ägare också får ladda suc på de flesta ställen.. Men samtidigt lär jag aldrig ladda där då de är så nära hem och såklart billigare att ladda hemma.
Det verkar vara lastbilsladdare till Falkenklev Logistik snarare än Tesla SuC som byggs men du kanske kan ladda din ID3:a där oavsett :)
Ok.. Då får vi fortsätta hålla utkik efter var Malmö suc ska byggas då..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av taliz »

The charging station in Malmö will be supplied by Finnish manufacturer Kempower and delivered by Scania. The system is built on smart technology that can supply energy based on the number of vehicles charging simultaneously, with an initial maximum output per vehicle of 250 kW and the potential to upgrade to 320 kW per vehicle in the future.

But perhaps the most striking detail of the initiative is that Falkenklev has agreed to make the charging stations publicly available for charging of other vehicles, in addition to the haulier’s own trucks.
Blir spännande att se om "other vehicles" betyder annat än lastbilar. Samt hur de kommer ta betalt, och vad det kommer kosta.

https://www.scania.com/group/en/home/ne ... aulier-for
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
Hudiksvalls V2-laddare var avstängda i förrgår. I går var stationen därefter helt stängd när jag passerade. För er som är nya med Tesla och ska kryssa genom Sverige så rekommenderas att köra med navigationen i bilen påslagen, den gör ett bra jobb i att dirigera om.
Snyggt! Det är så det skall fungera. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

EnTraktor skrev:
slugger75 skrev:
EnTraktor skrev:
slugger75 skrev:
Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.

Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.
Ok men var inte de första i Sveg temporära?

Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.
Sälen och Puoltikasvaara har väl oxå byggts om till V3?
Puoltikasvaara har fortfarande 2st V2 kvar. kompletterades med 4 V3.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Ok så är det någon som verkligen VET om Tesla någonstans har bytt v2-laddare till V3-laddare på en station?

Om inte så verkar Hudiksvall vara den första.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

Bör ju vara då de inte kan få mark för fler laddplatser som det sker. Bättre kapacitet blir det ju, men oklart vad de kan använda ha V2-hårdvaran de plockar bort till... Som reservdelar för att hålla liv i andra V2-stationer kanske
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
Bör ju vara då de inte kan få mark för fler laddplatser som det sker. Bättre kapacitet blir det ju, men oklart vad de kan använda ha V2-hårdvaran de plockar bort till... Som reservdelar för att hålla liv i andra V2-stationer kanske
Borde de nog i Lödde också, är ofta full och jag är tveksam att de får mer mark där.. Nackdelen med att byta är väl för alla de s och x ägare som inte har gjort CCS konvertering.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Hallandsposten idag:
https://www.hallandsposten.se/nyheter/h ... 1.73881619

"Teslas expansionsplan i Halmstad – vill bygga Supercharger"

Tesla uppger att de siktar på ett handelsområde vid E6.

Hallandsposten har kontaktat flera personer på Halmstads kommun i frågan men få känner till Teslas planer.
– Det är i så fall vid Hallarna. Vid de andra trafikplatserna har vi inte fått någon fråga och då är det ju kommunal mark.
Då behöver de ju inte arrende men det är inget som kommit oss till handa.

Det kommunala elbolaget Halmstads Energi och Miljö däremot bekräftar en kontakt med företaget kring en Supercharger.

– Tesla själva vill göra en lansering när det blir dags så vi pratar inte så gärna om det.
Jag kan dock bekräfta att vi fått en förfrågan och vi är vi den enda part som kan ansluta.
Så om Tesla ska ha en Supercharger i Halmstad är det vi som ansluter, säger Anders Bredfell, kommunikationschef hos HEM.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
snowie_
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 mar 2022 23:14

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av snowie_ »

Nu åker de nya laddarna upp i halmstad.
286095262_10158908130850949_1821679314323985051_n.jpg
286066772_10158908130835949_6934911856906366965_n.jpg
285659740_10158908130805949_3661233422765768450_n.jpg
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av dfa »

Räknar till 15 laddare på plats och 23 fundament totalt (ja, ojämt antal jag vet borde väl vara 16/24) i Halmstad.
Vågar man hoppas på att de drämmer upp +20 direkt? Snart vet vi!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

dfa skrev:
Räknar till 15 laddare på plats och 23 fundament totalt (ja, ojämt antal jag vet borde väl vara 16/24) i Halmstad.
Vågar man hoppas på att de drämmer upp +20 direkt? Snart vet vi!

Färdiga fundament är 12+12 sedan är det grävt en rad till där det står fyra inplastade fundament.
Ser således ut att bli 28 stycken totalt. Mäktigt... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av borgward »

pmnordkvist skrev:
Jag pratade med en bekant i Gäddede som hade lite insyn i ärendet. Först var planen att laddarna skulle byggas vid ICA men kostnaden för ny anslutning till elnätet blev allt för dyr. Flyttades till hotellet istället(vacker utsikt vid en fjällsjö) och räknas bli klart till sommaren.
Gäddede igång enligt navigator och supercharge.info
20220614_131720.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wector »

borgward skrev:
pmnordkvist skrev:
Jag pratade med en bekant i Gäddede som hade lite insyn i ärendet. Först var planen att laddarna skulle byggas vid ICA men kostnaden för ny anslutning till elnätet blev allt för dyr. Flyttades till hotellet istället(vacker utsikt vid en fjällsjö) och räknas bli klart till sommaren.
Gäddede igång enligt navigator och supercharge.info
Billigt också! Bild
pmnordkvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 apr 2021 11:09

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av pmnordkvist »

Min bekant messade mig på morgonen och bekräftade det var igång. Superfin supercharger nere vid sjön vid hotellet. Blir en av de trevligare platserna att ladda på
Skriv svar