Finns det service 24/7 eller är det helt dött på nätter etc?
Vi snackar om Ljusdal.
Betydligt större orter än Ljusdal är stendöda nattetid. Är osäker på vad som är öppet ens i Uppsala (där jag bor) nattetid. Nån mack kanske?
Japp.
Edit: Jag menade att ja, det är väl ungefär en nattöppen mack som man i så fall i bästa fall kan förvänta sig, men det är ju inte speciellt troligt att det blir det vid ev. kommande SuC i Ljusdal (precis som det inte är det vid SuC i Uppsala/Fullerö t.ex.).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Den planerade Superchargern i Piteå har tagits bort från kartan.
Såg också det idag. Vi får väl se om det bara är en teknisk grej eller om det kanske beror på att Ionity har ansökt om bygglov där. Det brukar ju iofs inte avskräcka, tvärtom.
Ingen SuC i Karlskrona. Utan det är Ronneby som gäller. Var ju inte oväntat dock.
Tyckte sista jag kollade där var ritad en både i Ronneby och Karlskrona men antar de bara blir den ena av dem.. Man får känslan av att de har svårt att antingen hitta effekt eller plats..
Undrar om de ska bygga ut Kalmar då istället? Ostkusten från Edsbruk/Tindered ner till kommande Ronneby är ju som ett svart hål utöver Kalmars 6 v2 SuC.
Det där är ju centralt, nära torget i Lycksele. Mycket märkligt att bygga teslaladdare där. Dels är det inom bästa läge i stan, dels måste man köra in i centrum för att ladda. Nu är det iofs Lycksele så det är små avstånd i en liten stad, men ändå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Bara Sthlm South som behöver komma till så är ju Sthlm skapligt mycket bättre än just nu
Fast Sth South bör ligga vid E4, inte vid Nynäsvägen.
En till och större Stockholm North behövs också, Bredden är alltid full.
I Nacka är väl inte behovet speciellt stort?
Både längs med RV73 och nånstans runt Södertälje borde det finnas tycker jag.
I båda ändarna av Förbifart Stockholm måste vara de ställen där trafikflödena är störst. Eller Södertälje istället för Botkyrka.
Nynäsvägen, Norrtäljevägen och Värmdöleden är också välkomna placeringar, men rimligen är det mycket mindre trafikflöden där.
Södertälje var ju planerad, men har försvunnit....
Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.
Av denna anledning tar de tid för de måste grävas och de måste byggas nya transformator stationer.
Man ja det är en kvalificerad gissning från min sida.
Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.
Av denna anledning tar de tid för de måste grävas och de måste byggas nya transformator stationer.
Man ja det är en kvalificerad gissning från min sida.
Verkar rimligt.
Vi kan med andra ord räkna med mera superchargers i norrland.
södra sverige får väl vänta in mera produktion av megapacks för att placeras ut tillsammans med superchargers
Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.
Av denna anledning tar de tid för de måste grävas och de måste byggas nya transformator stationer.
Man ja det är en kvalificerad gissning från min sida.
Verkar rimligt.
Vi kan med andra ord räkna med mera superchargers i norrland.
södra sverige får väl vänta in mera produktion av megapacks för att placeras ut tillsammans med superchargers
Det handlar nog inte främst om Norrland eller södra Sverige, utan om lokala nät. De är, precis som chaffis75 skriver, anpassade för andra förbrukare än de som vi elbilister vill ha. Det skulle vara intressant att se statistik på detta, men man får ju intrycket att Sverige har underinvesterat i elnätet under flera år, såväl lokalt, regionalt och på riksnivå.