Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

bonath skrev:
martinot skrev:
Rubiks skrev:
"Lösningen" är enkelt nog att köpa den mat man vill innan man åker till laddaren och äter den i bilen framför Netflix. Så behöver man inte blir stressad om det är långa köer till maten heller.
Håller med. Snabbmat är som andra påpekat i tråden mer "nödmat", och ingen direkt njutning. Varken själva maten, eller miljön som sällan är trevlig. Undviker det normalt, och kör på din variant ovan (tar drive-in och åker till SuC där jag/vi äter till Netflix eller någon YT-video) som är mycket mer rogivande (även om man inte blir bättre). Föredrar det som sagt, och än mer givet nu i våra moderna pandemitidevarv.

Brukar köpa på Chopchop Nyköping och äta när vi laddar på Sillekrog...
Bra tips! :)

Skall komma ihåg det nästa gång jag laddar på Sillekrog!

Ser gärna fram till lite fler sådana här snabbmatstips för laddning vid SuC (för oss som tröttnat på snabbmatsburgare). Kom gärna med flera sådana här SuC-mattips i tråden! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Ja man kan ju börja undra vad vissa har för levnadsvanor. För mig väntar typ ett paket blodpudding till lunch idag. Luncherna i jobbets lunchmatsal är av typen "skolmatsal". Är väl varken gott eller äckligt. Det bara är.
Tråkiga "levandsvanor" säger jag. Får lite "roy andersson"-vibbar över livet där. :?

Nu i Covid19-tider så blir det "hemmalunch" varje dag, och då kan man ju välja precis vad man vill äta själv. Igår blev det hemmalagad fisksoppa med kolja som frugan gjort dagen innan. Men innan jag mikrade den så promenerade jag ner till lokala fiskbilen innan lunch och köpte ett gäng färska havskräftor, samt en påse färska räkor att ha till. Sedan gick jag in i närbutiken brevid fiskvagnen och köpte lite färska italienska ciabatta bröd med oliver att ha med hem till lunchen (bra komplement till fisksoppan och skaldjuren).

Hemmalagat är nästan alltid godast (och nyttigast)! :)

Men hade det inte varit Cv19-tider, och jag hade suttit på kontor, så hade jag garanterat skippat lokala huskantinan om de bara serverade blodpudding (inget fel på det för andra som gillar, men det är en maträtt som jag själv verkligen inte uppskattar), och istället gått eller åkt iväg till någon annan restaurang.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Bra tips! :)

Skall komma ihåg det nästa gång jag laddar på Sillekrog!

Ser gärna fram till lite fler sådana här snabbmatstips för laddning vid SuC (för oss som tröttnat på snabbmatsburgare). Kom gärna med flera sådana här SuC-mattips i tråden! :)
Man måste ju inte ta mat precis i närheten av SuperCharger-stationen. Själv åt jag mat från Sushiwakasaya i Söderköping istället för att hitta något i Norrköping där jag laddade häromdagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Ja man kan ju börja undra vad vissa har för levnadsvanor. För mig väntar typ ett paket blodpudding till lunch idag. Luncherna i jobbets lunchmatsal är av typen "skolmatsal". Är väl varken gott eller äckligt. Det bara är.
Tråkiga "levandsvanor" säger jag. Får lite "roy andersson"-vibbar över livet där. :?

Nu i Covid19-tider så blir det "hemmalunch" varje dag, och då kan man ju välja precis vad man vill äta själv. Igår blev det hemmalagad fisksoppa med kolja som frugan gjort dagen innan. Men innan jag mikrade den så promenerade jag ner till lokala fiskbilen innan lunch och köpte ett gäng färska havskräftor, samt en påse färska räkor att ha till. Sedan gick jag in i närbutiken brevid fiskvagnen och köpte lite färska italienska ciabatta bröd med oliver att ha med hem till lunchen (bra komplement till fisksoppan och skaldjuren).

Hemmalagat är nästan alltid godast (och nyttigast)! :)

Men hade det inte varit Cv19-tider, och jag hade suttit på kontor, så hade jag garanterat skippat lokala huskantinan om de bara serverade blodpudding (inget fel på det för andra som gillar, men det är en maträtt som jag själv verkligen inte uppskattar), och istället gått eller åkt iväg till någon annan restaurang.
Kom osökt att tänka på den här gamla godingen när jag läste hur du beskriver en vanlig grå onsdag i ditt medelklass+ liv. Ingen detalj är för oansenlig tydligen. Tur du valde just den italienska ciabattan förresten. Hört att de andra är sådär. ;)

https://www.dn.se/bostad/vindsvaningar- ... -att-leva/

:lol:
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av JoeMad »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Jag vet inte, men när jag transporterar mig från A till B så tänker jag inte i termer om att jag på den sträckan ska få uppleva några kulinariska höjdpunkter. Huvudsaken är att man på något sätt kan få föda samt att möjlighet att besöka en toalett.

När jag har laddat i Toftaholm har jag aldrig ens tänkt tanken att sätta mig där och äta för dyra pengar.

Ja man kan ju börja undra vad vissa har för levnadsvanor. För mig väntar typ ett paket blodpudding till lunch idag. Luncherna i jobbets lunchmatsal är av typen "skolmatsal". Är väl varken gott eller äckligt. Det bara är.

Så varför ska man ha kulinariska höjdpunkter just när man sitter och kör bil?


Åt på Toftaholm för några veckor sedan, mest för att testa.
Bortsett ekonomin i det så kände jag mig mest stressad och ville bara vidare.

Blodpudding är väl utomordentligt nyttigt jämfört ChopChop, McD och liknande?
Jag kan verkligen sakna nyttig mat som inte är fet, söt eller översaltad när jag reser.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
bonath skrev:
martinot skrev:
Rubiks skrev:
"Lösningen" är enkelt nog att köpa den mat man vill innan man åker till laddaren och äter den i bilen framför Netflix. Så behöver man inte blir stressad om det är långa köer till maten heller.
Håller med. Snabbmat är som andra påpekat i tråden mer "nödmat", och ingen direkt njutning. Varken själva maten, eller miljön som sällan är trevlig. Undviker det normalt, och kör på din variant ovan (tar drive-in och åker till SuC där jag/vi äter till Netflix eller någon YT-video) som är mycket mer rogivande (även om man inte blir bättre). Föredrar det som sagt, och än mer givet nu i våra moderna pandemitidevarv.

Brukar köpa på Chopchop Nyköping och äta när vi laddar på Sillekrog...
Bra tips! :)

Skall komma ihåg det nästa gång jag laddar på Sillekrog!

Ser gärna fram till lite fler sådana här snabbmatstips för laddning vid SuC (för oss som tröttnat på snabbmatsburgare). Kom gärna med flera sådana här SuC-mattips i tråden! :)
Min fru har bestämt att nästa gång vi laddar i Ulricehamn skall vi handla mat i stan först. Förra gången gick vi (i regn) till den asiatiska restaurangen på andra sidan motorvägen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elektrokungen »

mikebike skrev:
martinot skrev:
bonath skrev:
martinot skrev:
Rubiks skrev:
"Lösningen" är enkelt nog att köpa den mat man vill innan man åker till laddaren och äter den i bilen framför Netflix. Så behöver man inte blir stressad om det är långa köer till maten heller.
Håller med. Snabbmat är som andra påpekat i tråden mer "nödmat", och ingen direkt njutning. Varken själva maten, eller miljön som sällan är trevlig. Undviker det normalt, och kör på din variant ovan (tar drive-in och åker till SuC där jag/vi äter till Netflix eller någon YT-video) som är mycket mer rogivande (även om man inte blir bättre). Föredrar det som sagt, och än mer givet nu i våra moderna pandemitidevarv.

Brukar köpa på Chopchop Nyköping och äta när vi laddar på Sillekrog...
Bra tips! :)

Skall komma ihåg det nästa gång jag laddar på Sillekrog!

Ser gärna fram till lite fler sådana här snabbmatstips för laddning vid SuC (för oss som tröttnat på snabbmatsburgare). Kom gärna med flera sådana här SuC-mattips i tråden! :)
Min fru har bestämt att nästa gång vi laddar i Ulricehamn skall vi handla mat i stan först. Förra gången gick vi (i regn) till den asiatiska restaurangen på andra sidan motorvägen.
Rekommenderar https://www.torgstallet.se/om-oss/ Finns dessutom en gratisladdare (22KW) bredvid... https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 9ff4fdf373
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MWall »

JoeMad skrev:

Åt på Toftaholm för några veckor sedan, mest för att testa.
Bortsett ekonomin i det så kände jag mig mest stressad och ville bara vidare.

Blodpudding är väl utomordentligt nyttigt jämfört ChopChop, McD och liknande?
Jag kan verkligen sakna nyttig mat som inte är fet, söt eller översaltad när jag reser.

Ja, man ska nog inte vara så jävla säker på att maten från ChopChop är nyttigare än den på McDonalds. :D

Ironiskt nog verkar det bli takeaway från ChopChop här imorgon kväll... :roll: Men men, ett avbrott från all j*vla tacos iaf. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

JoeMad skrev:
Blodpudding är väl utomordentligt nyttigt jämfört ChopChop, McD och liknande?
Jag kan verkligen sakna nyttig mat som inte är fet, söt eller översaltad när jag reser.
Det är väldigt nyttigt (mycket järn), precis som blodsoppa/svartsoppa (också nyttigt), så gillar man det så är det ju perfekt! Bara att jag personligen inte är så förtjust i det, och livet är alldeles för kort att dricka dåliga viner eller äta mat man inte uppskattar. :D

Mat får gärna vara kryddad, men gillar själv inte varken salt eller söt mat (mat med rätt fetter, och GI-riktig är däremot OK, om det också är gott - gillar normalt inte flottig friterad mat).

Har aldrig ätit på ChopChop, men det lät som ett trevligt asiatiskt förslag, så kan absolut testa nästa gång vid Sillekrog (är trött på burgare vid SuC). Men är den inte bra så är jag lika glad för att få veta det?

Är ju perfekt om vi i tråden kan dela med oss av bra/bättre matförslag vid SuC, eller bra mat att ha med sig själv. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av BrooklynS »

Nej, tråden skall handla om "Nya superchargers i Sverige".


Starta gärna en tråd om mat, men sluta skräpa ned alla trådar med irrelevant dravel.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bo G »

Läget i Hogstorp
43A4A2A4-84F5-4761-8CF8-F50350ED133B.jpeg
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Teslasse »

Niklas Z skrev:
abagewitz skrev:
Niklas Z skrev:
abagewitz skrev:
Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.
Ska den alltså byggas ut?
Det var det jag ställde mig tveksam till. Så vitt jag förstått har det uppstått rykten om utbyggnad pga grävarbeten där.
Jag misstänker att mångas bilar planerar Hudik som första stället att ladda på när man kör norrut från Stockholm. I lördags kring lunch var det definitivt kö, så en utbyggnad skulle sitta fint (3 bilar före som väntade när vi kom dit).
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Teslasse skrev:
Niklas Z skrev:
abagewitz skrev:
Niklas Z skrev:
abagewitz skrev:
Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.
Ska den alltså byggas ut?
Det var det jag ställde mig tveksam till. Så vitt jag förstått har det uppstått rykten om utbyggnad pga grävarbeten där.
Jag misstänker att mångas bilar planerar Hudik som första stället att ladda på när man kör norrut från Stockholm. I lördags kring lunch var det definitivt kö, så en utbyggnad skulle sitta fint (3 bilar före som väntade när vi kom dit).
Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

Niklas Z skrev:
Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Var nog stort tryck på många laddare hela helgen.
Hudik verkar förberett för ytterligare 4st v2-laddare sen start. Åtminstone finns sockel för 2x laddrack (a 2 laddplatser) på marken. V3 är väl större?
20210306_151038.jpg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

RagWal skrev:
Niklas Z skrev:
Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Var nog stort tryck på många laddare hela helgen.
Hudik verkar förberett för ytterligare 4st v2-laddare sen start. Åtminstone finns sockel för 2x laddrack (a 2 laddplatser) på marken. V3 är väl större?
Ser nu i min egen bild att det är ritat med "rödpenna" där kabeldiket där v3 ska gå.
Vilket scoop! :o
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
RagWal skrev:
Niklas Z skrev:
Jo, sportlovshelger (och kanske påsklovshelger också) är säkert trycket på vissa SuC stort. Jag tänkte dock att Tesla angett att nya stationer ska byggas i Sundsvall och Söderhamn, vilka rimligen bör ta en stor del av trafiken.
Var nog stort tryck på många laddare hela helgen.
Hudik verkar förberett för ytterligare 4st v2-laddare sen start. Åtminstone finns sockel för 2x laddrack (a 2 laddplatser) på marken. V3 är väl större?
Ser nu i min egen bild att det är ritat med "rödpenna" där kabeldiket där v3 ska gå.
Vilket scoop! :o
Snyggt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gasglad »

Hudik

Av allt att döma så blir det minst 8 laddare med genomfart. Iallafall om man tittar på hur de lagt ut värmarna för att tina upp tjälen
FB2DE799-3D0D-4CDE-B333-A7F4F13CA4EE.jpeg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

Gasglad skrev:
Hudik

Av allt att döma så blir det minst 4 laddare med genomfart. Iallafall om man tittar på hur de lagt ut värmarna för att tina upp tjälen
FB2DE799-3D0D-4CDE-B333-A7F4F13CA4EE.jpeg
Gött!
Klart till helgen då?
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gasglad »

Ändrade mig till 8 laddare för det är 8 platser utritat i backen
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 mar 2018 17:03

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Arctic »

Gasglad skrev:
Ändrade mig till 8 laddare för det är 8 platser utritat i backen
8 laddare stämmer bra. Pratade med entreprenören som var där när jag laddade. De visste dock inte riktigt när det skulle vara klart
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av EnTraktor »

Teslas laddnätverk fortsätter att överraska. När andra bygger 1-4 stolpar uppgraderar Tesla 8 -> 16.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

EnTraktor skrev:
Teslas laddnätverk fortsätter att överraska. När andra bygger 1-4 stolpar uppgraderar Tesla 8 -> 16.
Ja, även på en laddstation i Norrland. Och jag är glatt överraskad. Antar att de nya stolparna blir V3. När jag laddat tidigare i Hudiksvall har jag max fått 145 kW (fick faktiskt över 120 kW även i - 16°), vilket i och för sig alltid räckt, men trevligt med ännu högre fart.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Gött mos med större ”hemma”-station :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro... :|
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Hur lång tid tar det att bygga en ny SuC?
Tjugo dagar kvar av Q1, blir det nåt i Varberg tro... :|
Det är väl väldigt många variabler i bygget av en laddstation. Svårt att säga nåt generellt. Det ska köpas/hyras mark, det ska sökas bygglov, entreprenörer ska städslas, anslutningen ska dras fram och den lokala elleverantören ska ge klartecken och sedan släppa på strömmen etc. Bygglovsprocessen är säkert väldigt olika i olika kommuner, t.ex.

Så det är väl som att fråga hur långt ett snöre är! ;)
Skriv svar