Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hammar »

Hertsh skrev:
Svenssons skrev:
Laddat många gånger på Kristiaństad och oftast har det varit tomt, aldrig mer än halvfullt när jag laddat där. Tror inte den kommer att byggas ut i närtid i och med att nya platser i närheten plannneras.
Vilka är dessa platser i närheten som du menar att det ska byggas på?

Det är en oerhört tråkig placering av laddaren i K-stad som det är nu. Ingen mat, ingen toalett i närheten. Så jag supportar verkligen alternativ istället för utbyggnad.
Ronneby finns ju med på Teslas karta över utbyggnadsplaner.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Den 22 juli öppnade Ikast i Danmark 12st V3 250kW SuC.

Är det nån här på forumet som provladdat?

Vilka laddhastigheter kommer ni upp i?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Hertsh skrev:

Det är en oerhört tråkig placering av laddaren i K-stad som det är nu. Ingen mat, ingen toalett i närheten. Så jag supportar verkligen alternativ istället för utbyggnad.
Ingen mat håller jag med om. Korv på Biltema en bit bort eller eventuellt matvagnen som gäller ut gråvatten och kanske annat i avloppsbrunnen.

Toalett finns i alla fall på Jysk om butiken är öppen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
greenstreet skrev:
Kristianstad ligger väl rätt dumt till med tanke på att lokalbefolkningen lär ladda medan de handlar. Det i kombination med ett litet antal laddare är väl inget recept på framgång...

Ödeshög kan man ju förstå. Åker man E4 söderut är ju nästa Toftaholm och alla kanske inte ens vill göra den lilla avstickaren. Plus att det är en bit emellan. Så en laddare vid Jönköping vore bra. Går att placera så den tillgodoser både E4 och RV40 mot Göteborg.

Ja, det är ju som gjort för det. Är själv "lokalbefolkning" där på somrarna och gjorde så innan vi skaffade trefas till stugan.

Tyckte Norrköping var rena döden. Påminde en hel del om Kristianstad förutom att där fanns en McDonalds också. Men oj vilken trist avfart från E4:an. Rejäla köer. Tog lång tid tyvärr. Dit in åker jag nog inte mer om jag kan undvika det.
Nej, Norrköping är ingen höjdare, hade man haft någon annan elbil hade man ju knappt kommit fram till laddarna när man svängt av E4:an. Och är man inte elitidrottare så kan man ju knappt ta sig till något ställe och äta/gå på toa.
Skämt å sido, ingen höjdare, klart en av de sämre jag kommit till. När jag besökte Weyarn i Tyskland förra året var det ingen höjdare heller långt och inget att äta. Men nu har de i alla fall fått upp en teslalounge där. Skulle vara något för Norrköping.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Max3 »

Svenssons skrev:
Hertsh skrev:

Det är en oerhört tråkig placering av laddaren i K-stad som det är nu. Ingen mat, ingen toalett i närheten. Så jag supportar verkligen alternativ istället för utbyggnad.
Ingen mat håller jag med om. Korv på Biltema en bit bort eller eventuellt matvagnen som gäller ut gråvatten och kanske annat i avloppsbrunnen.

Toalett finns i alla fall på Jysk om butiken är öppen.
Toaletter finns faktiskt dygnet runt i en litet hus 50 m från laddaren. Koden står i navigatorn.
Senast redigerad av Max3, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippan »

Max3 skrev:
Svenssons skrev:
Hertsh skrev:

Det är en oerhört tråkig placering av laddaren i K-stad som det är nu. Ingen mat, ingen toalett i närheten. Så jag supportar verkligen alternativ istället för utbyggnad.
Ingen mat håller jag med om. Korv på Biltema en bit bort eller eventuellt matvagnen som gäller ut gråvatten och kanske annat i avloppsbrunnen.

Toalett finns i alla fall på Jysk om butiken är öppen.
Toaletter finns faktiskt dygnet runt i en litet hus 50 m från laddaren. Koden står i navigatorn.
Missat, tack för infon.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hertsh »

Max3 skrev:
Svenssons skrev:
Hertsh skrev:

Det är en oerhört tråkig placering av laddaren i K-stad som det är nu. Ingen mat, ingen toalett i närheten. Så jag supportar verkligen alternativ istället för utbyggnad.
Ingen mat håller jag med om. Korv på Biltema en bit bort eller eventuellt matvagnen som gäller ut gråvatten och kanske annat i avloppsbrunnen.

Toalett finns i alla fall på Jysk om butiken är öppen.
Toaletter finns faktiskt dygnet runt i en litet hus 50 m från laddaren. Koden står i navigatorn.
Aha. Kanon. Aldrig sett varken huset eller någon kod i navigatorn. Kul att lära sig något nytt.
MX LR (Raven) 2019
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Max3 »

:D
912907F1-462B-40E3-9303-862C9CD3ECE5.jpeg
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippan »

Nu är kartan uppdaterad igen.
Massor av nya till Sverige. Skulle nästan påstå att hela Sverige nu är intäkt, visst finns det fläckar kvar men tror de allra flesta klarar sig.

T.ex 2 st i Stockholm, Göteborg, Örebro, Linköping, Jönköping, Lycksele,Ånge och många fler.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av A76 »

frippan skrev:
Nu är kartan uppdaterad igen.
Massor av nya till Sverige. Skulle nästan påstå att hela Sverige nu är intäkt, visst finns det fläckar kvar men tror de allra flesta klarar sig.

T.ex 2 st i Stockholm, Göteborg, Örebro, Linköping, Jönköping, Lycksele,Ånge och många fler.

Bild
Fantastiskt, vilken täckning vi ser ut att få 2021!
En sak som också verkar vara ändrad, om jag kommer ihåg rätt, är att det nu även står vilket kvartal de siktar på att öppna. Stor förbättring om de lyckas hålla det. Kan också konstatera att det tyvärr blev Varberg och inte Kba.. Spelar mindre roll nu när det kommer en i Göteborg :D
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Jjonas »

Det här är galet bra. Att man inte kan ha elbil i stan utan egen laddning blev precis ett väldigt tunt argument. Man kan ha Tesla! 8-)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippan »

Det enda som vi saknar är väl Gotland och Öland. Men de skall väl ha något att ha att göra nästa år också.
Men de lär få sätta upp en solpark och ett skapligt batteri där, är ju lite elbrist. Tror Gotland överlag skulle må bra med ett par megapack installerade.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bylund »

Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?

Göteborg verkar också bli "central"...

Om det nu inte blir Kungsbacka så får vi hoppas på Varberg Norra och inte "central"...
(pluppen ligger på torget i Varberg) :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bylund »

bonath skrev:
bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?

Göteborg verkar också bli "central"...

Om det nu inte blir Kungsbacka så får vi hoppas på Varberg Norra och inte "central"...
(pluppen ligger på torget i Varberg) :shock:
Ofta ligger pluppen mitt i samhället som ger den dess namn. Jag tror inte att den i Stockholm hamnar bland spåren söderut från centralstationen.
Intressant även att Stockholm Souths plupp är på Nynäshamnsvägen, och inte längs E4. Men vad betyder väl som sagt en plupps placering?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Ja, nu heter ju tråden "Nya superchargers i Sverige" men kolla in England!!!
Vad har Tesla mot Wales??? :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippe »

Ser att sydöstraskåne fått uppdatering, t.ex. är förslaget på Svedala/Skurup borta men Ystad tillagt. Dock fortsatt tunt i Småland även om det planeras i Jönköping och Vetlanda, hela sydöstra delen är svagt täckt. Hade behövts en i Växjötrakten för att täcka in bättre.

Ronneby som funnits med tidigare är struken, vilket kanske är förståeligt då den hamnat väldigt nära Kristianstad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021! :o

Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.

Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.

Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.

Respekt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jpetters »

bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Känns som min SR+ kommer att räcka långt, var nog ett bra beslut.
Vill gärna ta en runda i England efter den häringa eländiga coronan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

jpetters skrev:
bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.

I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021! :o

Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.

Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.

Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.

Respekt!

/fth
Det byggs ganska flitigt av andra än Ionity också nerigenom! Iaf Tyskland är mer än vältäckt av CCS.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Ingen ny plupp vid Berlinfabriken i alla fall... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

fth skrev:
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021! :o

Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.

Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.

Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.

Respekt!

/fth
Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå :) (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar