Det är inte så att platserna primärt ockuperas av hybrider? Jag har noterat i mitt närområde att hybrider i princip ständigt ockuperar de publika laddarna, och de flyttar inte heller på sig när de laddat färdigt. Jag gissar att det beror på att bensinen är så dyr att man vill köra så mycket det bara går på el, därför pluggar man in hela tiden överallt. Det har börjat bli ett stort problem eftersom hybridförarna inte flyttar på sina bilar när laddningen är klar, utan låter bilarna stå kvar tills nästa gång de ska köra.mikebike skrev:Ja, visst vore det smutt med en laddstolpe utanför huset, men det kommer inte att hända innan jag går i pension och flyttar härifrån. Därför är jag beroende av laddboxarna i köpcentret ytterligare ett antal år.chaffis75 skrev:De är ju tydligt att de inte är en laddstolpe vid Ica du behöver utan du behöver en vid din bostad.. De är ju precis de jag också säger.. Sen är verkligheten så att detta är de smidigaste du kan uppnå just nu eftersom du inte har en stolpe vid bostaden. Så de du säger ser jag mest som de bekräftar vad jag skrev.
Eftersom i regel 30-40 laddboxar är upptagna när vi är där så finns uppenbarligen ett behov.
Tycker iofs även jag ser en hel del elbilar parkerade på gatuparkering, dessa passar gissningsvis också på att ladda när de väl hittar en laddare.
Det höga elpriset har vidare gjort att även laddning hemma kostat 2,50 eller mer flera av de gångna månaderna om man har haft rörligt pris utan timdebitering (och tar hänsyn till alla kostnader, inte bara spotpriset). För mig (boende i brf med rörligt pris) har det vid flera tillfällen faktiskt varit billigare att ladda "på stan" trots att jag haft tillgång till laddbox vid min parkeringsplats. Det försämrar ju också tillgången för de som bara har publika laddare som laddmöjlighet.