Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Laddar du verkligen fullt då? Jag har pendlat länge med min tidigare 70D som ju har en kortare räckvidd än SR+. Hade inga problem att komma 30 mil på vintern med den. Krävde dock 100% laddning och värmt batteri vid avresa. Som sämst kom jag kanske 25 mil, men då var det snöglopp på vägen. Fast som du säger- inte kul att köra på marginalen…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av e5m1r »

Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Kevork »

LarsL skrev:
Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.
Ja låter verkligen kort och inte vad jag upplever med vår SR+. Vid långresor på vintern är jag noga med att ladda så nära avresa som möjligt och förvärma bilen ordentligt då brukar det inte vara några större problem. Mest erfarenhet av motorväg från strax utanför Linköping ner till samhällen söder om Borås, är en sträcka på omkring 24 mil. Går att köra i ett svep om man håller skyltad hastighet, men vi tar ofta en paus i Ulricehamn och då har man gott om marginal.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av tor-ake »

Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Mats79 »

tor-ake skrev:
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Måste uppenbarligen ha varit extra tuffa förhållanden när jag körde (det ska ju nämnas att det var just en enda gång) men samtidigt har jag liknande upplevelser av sträckan Mora - Gävle. Det är nätt och jämnt att man klarar det med SR+ på vintern. Givetvis laddar jag ordentligt och inväntar minst även bilens egna förslag på att laddnivån är tillräcklig. Förvärmning av batteriet är självklart.

Kontentan är iallafall att kompletterande laddstationer tex i Ljusdal verkligen vore önskvärt så att man slipper köra på marginalerna. Samma resonemang gäller även längre norrut men jag förstår så klart att det prioriteras hårt mellan de olika platser som byggs.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
De var ju helt klart en intressant upptäckt.. Känns helt klart som de skulle kunna vara för lastbil, har svårt att se någon annan förklaring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av lator »

tor-ake skrev:
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Ett alternativ kan ju vara att trycka i lite gratiselektroner i Ljusdal eller Kårböle. Visserligen bara 50 kW men behövs det inte så mycket så...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Rubiks »

e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av ippii »

e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Kan också vara att TM Sweden fått investeringsstöd för att bygga "publika" snabbladdare? Och de vid sidan om blir till andra bilmärken?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Rubiks skrev:
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.

Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Rubiks skrev:
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.

Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.

/fth
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt! :D

Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.

Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Rubiks »

fth skrev:
mikebike skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt! :D

Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.

Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.

/fth
Jag har snurrat några varv på SUC i Mora för att nogrant välja ut en stolpe som inte delades med någon som laddade där. Efter några varv och backande och krånglande för att landa bilen med rätt sida vänd mot rätt stolpe så insåg jag att jag minnsas lyckats plugga in i samma par som tjejen som satt i en model X parkerad mitt emot mig. Hon satt dock bara där en minut till innan hon åkte så det vara nog ingen tidsförlust för någon av oss.
Men det såg säkert lite lustigt ut och jag kände mig inte speciellt smart :lol: . Jag "tror" att det var hon som parkerat åt fel håll (eller bara långt fram/bak) i en ruta och tagit en stolpe som egentligen hörde till "andra sidan".
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Det är nästan lite synd att Tesla inte gjort det enklare att se det här och göra bättre och enklare val…
Det har funnits många förslag men en enkel lite lampa på stolpen skulle väl funka (grön = stolpen delar
inte effekt med någon just nu, orange = stolpen delar effekt med någon just nu och röd = trasig… typ)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hoppsan_84 »

Dom borde kunna rekommendera vilken stolpe man ska välja i navigationen. Först så ingen delar och efter det beroende på soc eller liknande.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mans71 »

Hoppsan_84 skrev:
Dom borde kunna rekommendera vilken stolpe man ska välja i navigationen. Först så ingen delar och efter det beroende på soc eller liknande.
Det vore bra! Då kan man också styra bilar till laddare som inte funkar när man har släp så att dom slipper vara upptagna av bilar utan släp.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
Vilken variant av SR+ avses? Det finns ju två olika olika batterityper, med och utan värmepump.
Takbox eller inte påverkar väl ganska mycket också.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wector »

mikebike skrev:
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägenBild

Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av yps »

wector skrev:
mikebike skrev:
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägenBild

Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Walker »

Strängnäs… något nytt?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wector »

yps skrev:
wector skrev:
mikebike skrev:
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägenBild

Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Det byggs på samma plats som Sibylla. Är nog den enda restaurangen i närheten tyvärr.
Skriv svar