Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Off Grid Byggaren skrev:
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?

Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.

Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Will_Work.JPG
Hoppas fler och fler väljer laddplats med omsorg, så att det blir lite konkurrens. En killgissning är att Tesla-ägare inte tittar på andra alternativ än SuC tillräckligt ofta. Då skulle de kanske hitta laddare med bättre läge, kanske bättre pris, ev. lägre beläggning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Dexter86 skrev:
Sjukt konstigt att det är så mycket ledigt på den till det priset :D tänkt på det flera gånger
Ligger den Helt fel till eller ?
Ligger ju väldigt smidigt till om man kör genom Stockholm. Relativt nära en stor matbutik bland annat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elix747 »

Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?

Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.

Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Will_Work.JPG
Hoppas fler och fler väljer laddplats med omsorg, så att det blir lite konkurrens. En killgissning är att Tesla-ägare inte tittar på andra alternativ än SuC tillräckligt ofta. Då skulle de kanske hitta laddare med bättre läge, kanske bättre pris, ev. lägre beläggning.
Det beror ju lite på hur bra övriga fungerar. Just wirta har jag tex testat, men alltid med krångel. Kanske jag hade otur, eller var just min valda laddare dålig.

Enkelhet och snabbhet är ju en stor fördel med SuC. För mig är det inte värt att krångla om det är en mindre snabbladdning. Ej heller om jag kommer fram med mycket låg SuC. I båda fallen väljer jag SuC.
Med det sagt så har jag börjat använda destinationsladdare/AC laddare när jag inte är hemma istället för snabbladdning.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Elix747 skrev:
Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Undrar om det blir så att många kommer leta lite mer aktivt efter alternativa laddplatser med lägre priser framöver?

Har kollat en del på Will Work i Västberga, strax intill E4 vid Stockhoms södra infart.

Det är ofta ledigt där, trots att den laddstationen har ett av Stockholms lägsta laddpriser.
Will_Work.JPG
Hoppas fler och fler väljer laddplats med omsorg, så att det blir lite konkurrens. En killgissning är att Tesla-ägare inte tittar på andra alternativ än SuC tillräckligt ofta. Då skulle de kanske hitta laddare med bättre läge, kanske bättre pris, ev. lägre beläggning.
Det beror ju lite på hur bra övriga fungerar. Just wirta har jag tex testat, men alltid med krångel. Kanske jag hade otur, eller var just min valda laddare dålig.

Enkelhet och snabbhet är ju en stor fördel med SuC. För mig är det inte värt att krångla om det är en mindre snabbladdning. Ej heller om jag kommer fram med mycket låg SuC. I båda fallen väljer jag SuC.
Med det sagt så har jag börjat använda destinationsladdare/AC laddare när jag inte är hemma istället för snabbladdning.
Håller med om smidigheten hos SuC, men andra laddare brukar fungera bra. När jag varit på utlandsresor har jag oftare laddat hos andra operatörer än Tesla och det har som gott som alltid fungerat utmärkt. Under sommarens bilsemester på kontinenten var det en femdagarsperiod med mer än 200 körda mil då jag inte laddade på SuC alls. Det var inga problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Daven »

Jag är i övik idag och fick se att tesla bygger 8 nya SuC bredvid Max. Verkar som den gamla SuCen ligger på andra sidan vägen bakom Burger King.
20221018_154025.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
bonath skrev:
Ur led är tiden.

Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...

Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.

Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019..................... :shock:
Det är väl helt rätt att välja det billigare alternativet, så får Tesla lite konkurrens. Mycket irriterande dock att det inte går att starta förvärmning manuellt. Finns det en SuC-station tillräckligt nära går det att fixa, men annars är det inte så lyckat.
Känns ju dock lagon schysst i Lödde tex, de finns 6 laddare för andra märken och 12(?) suc som bara kan användas av tesla..
Jag förstår att de är så de ser ur men blir lite tråkigt om de 6 andra laddarna tas av tesla bilar och de finns lediga på SuC samtidigt när en icke tesla anländer..
Tänk om man skulle använda samma "anklagelser" för de som köper bil nu. "Det finns flera Mercedes EQS i lager, varför köper du en ID4 som massa andra står i kö för?!" :lol:
Vem har jag anklagat? Men ja om man har noll empati (obs har inte en aning hur empatisk du är) så kanske man inte tycker detta är de minsta lilla problem.
Som jag skrev jag förstår jag de är så de är men min min empati säger att de känns lite fel och tråkigt för mina medmänniskor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elix747 »

jonasl skrev:
Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Bra att det fungerar @jonasl och @niklas Z. Kanske bättre nu än förr, eller så har jag haft ”otur”. Får väl uppdatera gamla konton igen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

Elix747 skrev:
jonasl skrev:
Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Bra att det fungerar @jonasl och @niklas Z. Kanske bättre nu än förr, eller så har jag haft ”otur”. Får väl uppdatera gamla konton igen.
Min erfarenhet är att SuC har varit 100 % tillförlitligt, medan "övriga" varit 99 % tillförlitliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
jonasl skrev:
Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Bra att det fungerar @jonasl och @niklas Z. Kanske bättre nu än förr, eller så har jag haft ”otur”. Får väl uppdatera gamla konton igen.
Min erfarenhet är att SuC har varit 100 % tillförlitligt, medan "övriga" varit 99 % tillförlitliga.
Förr var det så, men sedan SuC öppnade upp är det nästan alltid minst en laddare som är "otillgänglig". Dessutom var indikeringen om antalet lediga laddare helt fel i våras. Jag hoppas det är bättre nu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Daven skrev:
Jag är i övik idag och fick se att tesla bygger 8 nya SuC bredvid Max. Verkar som den gamla SuCen ligger på andra sidan vägen bakom Burger King.
Vågar vi hoppas på att man behåller det 6 st SuC som är på andra sidan E4an? Vore ju klockrent...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
jonasl skrev:
Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Bra att det fungerar @jonasl och @niklas Z. Kanske bättre nu än förr, eller så har jag haft ”otur”. Får väl uppdatera gamla konton igen.
Min erfarenhet är att SuC har varit 100 % tillförlitligt, medan "övriga" varit 99 % tillförlitliga.
Förr var det så, men sedan SuC öppnade upp är det nästan alltid minst en laddare som är "otillgänglig". Dessutom var indikeringen om antalet lediga laddare helt fel i våras. Jag hoppas det är bättre nu.
Håller med om att det förekommit trasiga laddare och att indikeringen av antalet lediga laddare varit skakig. När jag skrev att min erfarenhet varit 100% menar jag att jag alltid kunnat ladda på SuC när jag kommit in till stationen. Det har alltid funnits en fungerande laddare ledig för mig på SuC, utan undantag. Hos andra operatörer har det i stort sett varit lika bra, men något fåtal krångeltillfällen har förekommit.
I år har jag laddat 34 gånger på SuC. Det enda krånglet var att jag bara fick knappa 70 kW på SuC i Gävle 2/8, men när jag bytte stolpe fick jag 140 kW. Det var få andra bilar på stationen och jag delade inte effekt med någon annan bil. Trots att 70 kW inte är något vidare hade jag ändå klarat mig på det, så det hade inte varit något problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Gävle SuC är bra mysko alltså, för nån vecka sedan kom vi in och det vara 3 platser lediga totalt så
jag tänkte att nu får man väl riktigt klen fart men icke för vi fick 141kW ett bra tag, medans bara
nån dag tidigare så kom vi in till en helt tom station och fick förvisso typ 120kW (en S75D så typ max
för den) men efter en stund så sjönk effekten sakta tills den låg på 4kW :shock: vi var precis
på väg att byta stolpe efter några minuter med typ ingen laddning då den klättrade upp till lite
drygt 100kW (åter ungefär max för den bilen vid den laddnivån)…
Liknande lustigheter har vi sett där flera gånger…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Gävle SuC är bra mysko alltså, för nån vecka sedan kom vi in och det vara 3 platser lediga totalt så
jag tänkte att nu får man väl riktigt klen fart men icke för vi fick 141kW ett bra tag, medans bara
nån dag tidigare så kom vi in till en helt tom station och fick förvisso typ 120kW (en S75D så typ max
för den) men efter en stund så sjönk effekten sakta tills den låg på 4kW :shock: vi var precis
på väg att byta stolpe efter några minuter med typ ingen laddning då den klättrade upp till lite
drygt 100kW (åter ungefär max för den bilen vid den laddnivån)…
Liknande lustigheter har vi sett där flera gånger…
Ja, den är lite random, jag brukar byta stolpe/par tills jag får rimlig effekt om det är möjligt.

Häromdagen fick jag bara typ 70kW på första/vänstra paret bland dom "gamla" trots att jag var helt ensam på hela stationen, då bytte jag till nästa par och fick direkt 130kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jpetters »

Nu kan man rösta på planerade SuC och föreslå nya platser.

https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

jpetters skrev:
Nu kan man rösta på planerade SuC och föreslå nya platser.

https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview
Mitt förslag:
Screenshot_20221021-080105_Maps.jpg
Screenshot_20221021-080118_Maps.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Remuz »

Laxå såklart.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
Laxå såklart.
De skall ju bygga i Örebro.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
sparx
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 mar 2021 11:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av sparx »

Jag har också föreslagit Laxå. Skönt att jag inte är ensam. Brevid Burger king vore ju perfekt.
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Becada »

Har föreslagit Mjölby, vid Jureskogs.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
jpetters skrev:
Nu kan man rösta på planerade SuC och föreslå nya platser.

https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview
Mitt förslag:
Pizza Hut i närheten! :) lagom långt från oss när det är dags för lunch :mrgreen: dom få
gånger vi åker den vägen vill säga…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
mikebike skrev:
jpetters skrev:
Nu kan man rösta på planerade SuC och föreslå nya platser.

https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview
Mitt förslag:
Pizza Hut i närheten! :) lagom långt från oss när det är dags för lunch :mrgreen: dom få
gånger vi åker den vägen vill säga…
Senast jag åt på Pizza Hut var när jag laddade på SuC Sundsvall. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av yps »

Järpen skulle ju vara najs, så man kan toppa upp för en vecka i Åre.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av backe »

yps skrev:
Järpen skulle ju vara najs, så man kan toppa upp för en vecka i Åre.

Duved känns mer rimligt för norskarnas skull och att det är närmare Åre och också inom skidorten Åres gränser.

Från Järpen till Krokom är det inte så långt så där kan man ladda på vägen upp och hem.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av BrooklynS »

backe skrev:
yps skrev:
Järpen skulle ju vara najs, så man kan toppa upp för en vecka i Åre.

Duved känns mer rimligt för norskarnas skull och att det är närmare Åre och också inom skidorten Åres gränser.

Från Järpen till Krokom är det inte så långt så där kan man ladda på vägen upp och hem.
Norrmännen laddar i Storlien...

Järpen är utmärkt, inte minst för de som åker över Kall.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar