Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?
Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.
Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?
Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.
Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.
/fth
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt!
Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.
Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.
Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?
/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt!
Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.
Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.
/fth
Jag har snurrat några varv på SUC i Mora för att nogrant välja ut en stolpe som inte delades med någon som laddade där. Efter några varv och backande och krånglande för att landa bilen med rätt sida vänd mot rätt stolpe så insåg jag att jag minnsas lyckats plugga in i samma par som tjejen som satt i en model X parkerad mitt emot mig. Hon satt dock bara där en minut till innan hon åkte så det vara nog ingen tidsförlust för någon av oss.
Men det såg säkert lite lustigt ut och jag kände mig inte speciellt smart . Jag "tror" att det var hon som parkerat åt fel håll (eller bara långt fram/bak) i en ruta och tagit en stolpe som egentligen hörde till "andra sidan".
Det är nästan lite synd att Tesla inte gjort det enklare att se det här och göra bättre och enklare val…
Det har funnits många förslag men en enkel lite lampa på stolpen skulle väl funka (grön = stolpen delar
inte effekt med någon just nu, orange = stolpen delar effekt med någon just nu och röd = trasig… typ)
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
Vilken variant av SR+ avses? Det finns ju två olika olika batterityper, med och utan värmepump.
Takbox eller inte påverkar väl ganska mycket också.
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägen
Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägen
Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägen
Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Det byggs på samma plats som Sibylla. Är nog den enda restaurangen i närheten tyvärr.
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägen
Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Jag laddade i Gävle och Sundsvall/Skönsberg senast, men Mamma bor i Matfors så det blir en omväg. Nacksta blir en kortare omväg, men innebär istället att man måste köra genom stan.
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägen
Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Det byggs på samma plats som Sibylla. Är nog den enda restaurangen i närheten tyvärr.
Nu byggs nästa SuC i Sundsvall (Nacksta). Min gissning (förhoppning) var söder om stan, innan genvägen till E14, men det var tydligen fel.
Ladda huddik och sen i Borgsjö (när den kommer) så tjänar du 5min på genvägen
Tycker Sundsvall west kommer vara väldigt bra för oss som åker norrifrån och sen mot Östersund. Är skralt med laddare via riks90/87 mot Östersund.
Sen för alla dom som åker från Östersund till Ikea t.ex blir det jättebra.
Blir bra för oss som åker Stockholm-Jämtland, då slipper man ladda över bron i Sundsvall. Huddik-Krokom är lite tajt med takbox och LR om vädret är piss.
Finns det någon restaurang i närheten av Nacksta?
Det byggs på samma plats som Sibylla. Är nog den enda restaurangen i närheten tyvärr.
Visst är det en pizzeria på andra sidan E14?
Ja det stämmer. Pizzeria Diamanten ligger rakt över gatan och har väldigt goda pizzor som är av lite tjockare modell. Rekommenderas
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Strängnäs och Södertälje är de jag längtar mest efter. Vår vanligate långresa som går 3-4 gånger / år är till Vansbrotrakten från Nynäshamn och jag föredrar att köra via Södertälje för att slippa Essingeleden alla andra potentiella problem som kommer med att passera rakt genom Stockholm.
Då kör vi från Södertälje, E20 och sen över Kvicksundsbron och upp till Surahammar. ABRP tycker vi ska köra ända till Arboga och ladda där i några minuter - i dagsläget blir det istället ett stopp vid förvisso väldigt trevliga hembygdsgården i Fagersta där det räcker med en kvart på 50kW-laddaren. Funkar förvisso bra eftersom vi ändå ofta stannar där - det finns fina toaletter och är man fikasugen så är det ett bra ställe i övrigt. Men bara en CSS.
Det har ändrats lite i Uddevalla Torp. De som byggdes för något år sedan som extra platser har varit nermonterade några veckor. Jag tänkte att de kanske skulle flytta några då Hogstorp skall byggas knappt två mil norr om Torp. Men igår var de borttagna V2 laddarna ersatta med V3. Hogstorp är forfarande en byggarbetsplats.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Det har ändrats lite i Uddevalla Torp. De som byggdes för något år sedan som extra platser har varit nermonterade några veckor. Jag tänkte att de kanske skulle flytta några då Hogstorp skall byggas knappt två mil norr om Torp. Men igår var de borttagna V2 laddarna ersatta med V3. Hogstorp är forfarande en byggarbetsplats.
Menar du att Ulricehamn nu har v3? Är det 8st? Ska dit imorn...
Det har ändrats lite i Uddevalla Torp. De som byggdes för något år sedan som extra platser har varit nermonterade några veckor. Jag tänkte att de kanske skulle flytta några då Hogstorp skall byggas knappt två mil norr om Torp. Men igår var de borttagna V2 laddarna ersatta med V3. Hogstorp är forfarande en byggarbetsplats.
Menar du att Ulricehamn nu har v3? Är det 8st? Ska dit imorn...
Nej detta gäller Uddevalla E6 norr ut från Göteborg. Uddevalla Torp har ju funnits ett tag med det skall bli nytt i Hogstorp ytterligare ett par mil norrut. Då var det lite förvånande att de uppgraderar Torp med V3.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Det har ändrats lite i Uddevalla Torp. De som byggdes för något år sedan som extra platser har varit nermonterade några veckor. Jag tänkte att de kanske skulle flytta några då Hogstorp skall byggas knappt två mil norr om Torp. Men igår var de borttagna V2 laddarna ersatta med V3. Hogstorp är forfarande en byggarbetsplats.
Menar du att Ulricehamn nu har v3? Är det 8st? Ska dit imorn...
Nej detta gäller Uddevalla E6 norr ut från Göteborg. Uddevalla Torp har ju funnits ett tag med det skall bli nytt i Hogstorp ytterligare ett par mil norrut. Då var det lite förvånande att de uppgraderar Torp med V3.