Det där låter inte lagligt i mina öron.Zalman3 skrev:
Då säger jag att Grön kontakt/MER vill bygga 150 kW l i Umeå.
Då får jag signaler att "Nån annan aktör" inte ska tjäna pengar på att sälja ström till elbilar i Umeå, än Umeå Energi!!
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Re: Nya superchargers i Sverige
När jag spekulerar om varför Tesla gör en så kraftig utbyggnad av SuC det här året så tänker jag på:
Ren spekulation, alltså.
- Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta.
- Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)
- Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.
- Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare.
Ren spekulation, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya superchargers i Sverige
"Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta."
Sant!
"Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)"
Om MY börjar levereras från Berlin fabriken med revolutionerande 4680 batterier som ger 50-80 mils räckvidd.
Och man sänker priset med ca 30% som man gjort i Kina.
Då lär det säljas rejält många MY i Sverige i slutet av året!
"Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare."
Återstår att se.
Sant!
"Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)"
Om MY börjar levereras från Berlin fabriken med revolutionerande 4680 batterier som ger 50-80 mils räckvidd.
Och man sänker priset med ca 30% som man gjort i Kina.
Då lär det säljas rejält många MY i Sverige i slutet av året!
"Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare."
Återstår att se.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Men det var ju det här senariot vi spekulerade om här på forumet för 5-6 årsedan. Tesla kommer växa och därmed ha tillgång till mer kapital som de kan investera i att växa ännu mer och få tillgång till ännu mer kapital. Medan fodssilindustrin kommer tappa marknadsandelar och få tillgång mindre kapital så de kan inte investera i rätt teknik och förlorar ännu mer andelar av marknaden tills de inte finns längre.renes skrev:När jag spekulerar om varför Tesla gör en så kraftig utbyggnad av SuC det här året så tänker jag på:
Mao, kan vara tecken på mer investeringsvilja pga mer kapital, och/eller att man har avtal med annan biltillverkare. Att man anpassar lägesstrategin lite kan ju också visa på att någon annan "partner" haft synpunkter på detta.
- Tesla har en stor pengapott från de senaste två emissionerna som nyttigt kan användas för detta.
- Man väntar sig betydligt fler Teslas i Sverige inom kort. (Just det här tror jag är ett svagt argument.)
- Man behöver betydligt fler laddpunkter pga att någon eller några andra tillverkare kommer att få tillgång till laddarna.
- Man har nytt kapital för laddpunkter just från denna eller dessa andra tillverkare.
Ren spekulation, alltså.
Detta kunde alltså vi en samling amatörer se redan för många år sedan varför gör då fossilindustrin inte något? Jo, de kan inte. De måste investera i det som ger deras ägare pengar alltså fler och bättre ICE-bilar eller nya oljefyndigheter osv. En snabbladdarstation i Umeå är inte lönsam så det kommer de inte investera i. Ännu värre så ska hela deras laddnätverk direkt tjäna pengar istället för att växa och bli bra så att deras bilar kan ta marknadsandelar.
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo, men poängen med min spekulation var att hitta skäl till varför Tesla accelererade utbyggnaden av just laddnätverket, och det just nu. Det är ju en större relativ investering i laddning än man tidigare gjort år för år. Varför så bråttom nu plötsligt?LarsL skrev:Men det var ju det här senariot vi spekulerade om här på forumet för 5-6 årsedan. Tesla kommer växa och därmed ha tillgång till mer kapital som de kan investera i att växa ännu mer och få tillgång till ännu mer kapital.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ännu värre!
Många fossilbilstillverkare har stora skulder!
Med låneräntor som ökar för att bankerna ser inte någon lönsamhet i fossilbils branschen.
Dessutom så betalar exempelvis FCA miljarder till Tesla för utsläppsrätter.
GM och Ford betalar 20-30 miljarder i reklam varje år.
Och 30-40 miljarder i aktieutdelning!
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Många fossilbilstillverkare har stora skulder!
Med låneräntor som ökar för att bankerna ser inte någon lönsamhet i fossilbils branschen.
Dessutom så betalar exempelvis FCA miljarder till Tesla för utsläppsrätter.
GM och Ford betalar 20-30 miljarder i reklam varje år.
Och 30-40 miljarder i aktieutdelning!
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Medan fodssilindustrin kommer tappa marknadsandelar och få tillgång mindre kapital så de kan inte investera i rätt teknik och förlorar ännu mer andelar av marknaden tills de inte finns längre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Tycker det ser ganska linjärt ut vilket i princip betyder att utbyggnaden har avtagit då bilarna och teslas ekonomi har vuxit mer exponentiellt. Vi borde få sen utbyggnadstakten som i princip sticker rakt uppåt snart.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det går inte, de är ”dömda” att gå under precis som Facit, Minolta, Kodak och Nokia. Det krävs en enorm insats med en stor grad av tur om man ska lyckas ställa om verksamheten i tid.Zalman3 skrev:
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Re: Nya superchargers i Sverige
LarsL skrev:Det går inte, de är ”dömda” att gå under precis som Facit, Minolta, Kodak och Nokia. Det krävs en enorm insats med en stor grad av tur om man ska lyckas ställa om verksamheten i tid.Zalman3 skrev:
Hur ska man få fram pengar till en seriös omställning???
Är det du som är Dr Doom?
Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Sen kommer kanske inte alla biltillverkare klara sig, men att dom är dömda är nog lite tidigt att säga.
Snarare så att Tesla haft tur att t.ex. EU infört så kraftiga straff för utsläpp(vilket gett Tesla möjligheter att tjäna pengar på utsläpp) och att de flesta länder infört kraftiga subventioner på elbilar, trots detta var dom väldigt nära att gå i konkurs enligt Elon.
Svårt att se att Tyskland, Japan och Korea bara kommer sitta och titta på när hela deras bilindustri dör, dom kommer nog lösa detta på något vis om det behövs, sen om man ska vara riktigt ärlig så verkar både Korea och Tyskland med VAG i spetsen börja komma in på banan rätt bra.
Re: Nya superchargers i Sverige
Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Re: Nya superchargers i Sverige
LarsL skrev:Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Re: Nya superchargers i Sverige
Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.backe skrev:LarsL skrev:Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.
Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag kör enheter med både Android och IOS och båda är fantastiska på sitt sätt. Att mobilsnacket kom upp är för att ett antal personer här drar parallellen Tesla = Apple och andra biltillverkare = Nokia vilket skulle innebära att alla andra biltillverkare kommer gå under. Så fort som man släpper den jämförelsen här och inser att som du säger inte Tesla är Apple/Iphone så kommer inte jag nämna mobiltelefoner här igen.chaffis75 skrev:Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.backe skrev:LarsL skrev:Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?
Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.
Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.
Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Det går väl indirekt?Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Hehe, kan se adaptern framför mig...nek0 skrev:Det går väl indirekt?Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Nån som vet ung hur stor andel av MS+X som är ombyggda till CCS? Bara uppgraderingen till SuC V3 ger ju minst 4 ggr så hög genomströmning för M3och senare MY jämfört med S o X.
Utan att öka antalet laddpunkter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Gustafsson skrev:Hehe, kan se adaptern framför mig...nek0 skrev:Det går väl indirekt?Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Nån som vet ung hur stor andel av MS+X som är ombyggda till CCS? Bara uppgraderingen till SuC V3 ger ju minst 4 ggr så hög genomströmning för M3och senare MY jämfört med S o X.
Utan att öka antalet laddpunkter.
4 ggr? Hur räknar du då?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
4 ggr är väl kanske lite optimistiskt, men under förutsättning att stationen är fullbelagd så ger ju v2 bara c:a 70 kW per stolpe, och v3 250 kW (under förutsättning att Tesla har skaffat tillräcklig matning).MWall skrev:4 ggr? Hur räknar du då?
Räknar man in realistiska laddkurvor så bör v3 ha iaf 2-3 ggr högre teoretisk genomströmning än v2.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
fth skrev:4 ggr är väl kanske lite optimistiskt, men under förutsättning att stationen är fullbelagd så ger ju v2 bara c:a 70 kW per stolpe, och v3 250 kW (under förutsättning att Tesla har skaffat tillräcklig matning).MWall skrev:4 ggr? Hur räknar du då?
Räknar man in realistiska laddkurvor så bör v3 ha iaf 2-3 ggr högre teoretisk genomströmning än v2.
/fth
Jo, Model 3/Y har ju mindre batterier också. 2-3 ggr låter mer realistiskt än 4. Ser själv fram emot V3 trots att jag har en "gammal" 100D. Att slippa dela på ett par är en stor fördel även för mig nu när det blir fler och fler som ska ladda samtidigt.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja dels mindre batteri, men också indirekt via lägre förbrukning i dessa bilar. En X drar ju upp emot 50% mer än en 3:a och måste därmed laddas under en längre tid för samma mil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Gustafsson skrev:Ja dels mindre batteri, men också indirekt via lägre förbrukning i dessa bilar. En X drar ju upp emot 50% mer än en 3:a och måste därmed laddas under en längre tid för samma mil.
Jo, fast det har egentligen inte med genomströmningen på en enskild SuC att göra. Kollar man däremot på en sträcka, t ex Stockholm-Malmö, så har det effekt på den genomströmningen. Vilket kanske är nog så viktigt.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det finns 4 modeller på adaptern och de passar utmärkt för både Android och IPhone. Dessa heter Model S, Model 3, Model X och Model Y. Nu kan vi alltså prata om adaptrarna och SuperChargers här.Gustafsson skrev:Hehe, kan se adaptern framför mig...nek0 skrev:Det går väl indirekt?Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag ska konvertera min ena S på Tisdag iaf
(Den andra hade det redan vid leverans )
(Den andra hade det redan vid leverans )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Ah, jag förstår, jag missade den delen, Model 3/Y på v3 bör som du säger ge typ 4ggr högre genomströmning än Model S/X på fullbelagd v2.Gustafsson skrev:Ja dels mindre batteri, men också indirekt via lägre förbrukning i dessa bilar. En X drar ju upp emot 50% mer än en 3:a och måste därmed laddas under en längre tid för samma mil.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
tror nog inte tanken var att ha en adapter mellan mobilen och SuC utan snarare att ladda mobilen i bilen via usb med ström som bilen har laddat från SuC.Gustafsson skrev:Hehe, kan se adaptern framför mig...nek0 skrev:Det går väl indirekt?Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14