Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 24 apr 2019 14:40
Bra för oss Teslaägare med nya Ionity och E.O.N Clever/Bee laddare när de kommer med lite bättre kräm, vi kommer att ha bra mycket fler alternativ än alla andra.
Kungsbacka eller omgivningen kommer. Det stod mellan den och Kungälv när valet föll på Kungälv. Men det är inte bestämt var den hamnar än.A76 skrev:Skulle vara bra med en i Kungsbacka också. Hyfsat långt mellan Falkenberg och Kungälv..
Låter bra! Håller tummarna för Kba!oscfor skrev:Kungsbacka eller omgivningen kommer. Det stod mellan den och Kungälv när valet föll på Kungälv. Men det är inte bestämt var den hamnar än.A76 skrev:Skulle vara bra med en i Kungsbacka också. Hyfsat långt mellan Falkenberg och Kungälv..
Akta dig för vad du önskar dig. Om snabbladdare blir lika vanliga som bensinpumpar blir Tesla Superchargers att jämföra med Volvo Tanka. Om S och X uppdateras med CCS kanske Tesla gör någon deal med laddnätverken och låter Superchargers i Europa bli en legacylösning främst för dagens S och X.rosjon skrev:Bra för oss Teslaägare med nya Ionity och E.O.N Clever/Bee laddare när de kommer med lite bättre kräm, vi kommer att ha bra mycket fler alternativ än alla andra.
Karesuando+Kiruna, Kiruna kommun, https://www.kiruna.se/Andrewas skrev:Hei alle svensker
Finnes det offentlige postjournaler søkbare på internet i Sverige? Da kan det lønne seg å sjekke postlistene til de kommuner hvor dere antar nye ladere vil komme og på den måten se om søknadsprosess for bygging er kommet i gang.
Sjekk gjerne disse stedene:
- Sveg
- Hudiksvall
- Norrköping
- Markaryd
- Skurup
- Jäkkvik
- Arvidsjaur
- Gällivare
- Kiruna
- Karesuano
Hvilke flere steder bør sjekkes? Hva med å lage en liste over steder og deretter oppdatere en "sist sjekket dato"?
V3 är inte bara snabbare utan även en besparingsmöjlighet för Tesla. Högre effekt ger färre laddare/bil vilket ger lägre underhållskostnader, kräver mindre mark. Här finns också möjligheten att ha laddare mellan städer, samhällen där marken är gratis. Man behöver inte nödvändigtvis ha någon restaurang eller dylikt i närheten om man laddar 25 mil på 10 minuter.oscfor skrev:Håll inte andan ä. Sverige har generellt för lite Teslor för v3. Men kanske framåt 2020/2021. Ev någon längs E6 för att underlätta för norrmännen.kallekula skrev:Vilken blir första V3?
De har också avsevärt lägre förluster vilket åtminstone i dagsläget också sparar pengar för Tesla (medan det på sikt kanske främst sparar pengar för den som laddar, när nästan alla betalar för laddningen).Laban skrev:V3 är inte bara snabbare utan även en besparingsmöjlighet för Tesla. Högre effekt ger färre laddare/bil vilket ger lägre underhållskostnader, kräver mindre mark. Här finns också möjligheten att ha laddare mellan städer, samhällen där marken är gratis. Man behöver inte nödvändigtvis ha någon restaurang eller dylikt i närheten om man laddar 25 mil på 10 minuter.oscfor skrev:Håll inte andan ä. Sverige har generellt för lite Teslor för v3. Men kanske framåt 2020/2021. Ev någon längs E6 för att underlätta för norrmännen.kallekula skrev:Vilken blir första V3?
Jag skulle vilja ha en laddare mellan Jung och Arboga, förslagsvis i Laxå eller Mariestad. Dessutom en mellan Enköping och Mora, förslagsvis Borlänge/Säter/Hedemora/Avestazyax skrev:Någon mer laddare i Småland behövs, jag hade gärna tagit Vetlanda eller Värnamo (och lagt ner Toftaholm) men förstår om folk vill ha Växjö (som jag själv inte behöver).
Borlänge och Sälen vote grymt bra.Andreasson skrev:Jag skulle vilja ha en laddare mellan Jung och Arboga, förslagsvis i Laxå eller Mariestad. Dessutom en mellan Enköping och Mora, förslagsvis Borlänge/Säter/Hedemora/Avestazyax skrev:Någon mer laddare i Småland behövs, jag hade gärna tagit Vetlanda eller Värnamo (och lagt ner Toftaholm) men förstår om folk vill ha Växjö (som jag själv inte behöver).
Ser ut att bli en i Djurås. Både bra och dåligt då många väljer vägen över Falun till Rättvik från Borlänge. Men jag gissar att Tesla tycker att lägga den i Falun är för nära Gävle och missar de som kommer från Enköping och Örebro till Borlänge.Hertsh skrev:Borlänge och Sälen vote grymt bra.Andreasson skrev:Jag skulle vilja ha en laddare mellan Jung och Arboga, förslagsvis i Laxå eller Mariestad. Dessutom en mellan Enköping och Mora, förslagsvis Borlänge/Säter/Hedemora/Avestazyax skrev:Någon mer laddare i Småland behövs, jag hade gärna tagit Vetlanda eller Värnamo (och lagt ner Toftaholm) men förstår om folk vill ha Växjö (som jag själv inte behöver).
Andrewas skrev:Hei alle svensker
Finnes det offentlige postjournaler søkbare på internet i Sverige? Da kan det lønne seg å sjekke postlistene til de kommuner hvor dere antar nye ladere vil komme og på den måten se om søknadsprosess for bygging er kommet i gang.
Sjekk gjerne disse stedene:
- Sveg
- Hudiksvall
- Norrköping
- Markaryd
- Skurup
- Jäkkvik
- Arvidsjaur
- Gällivare
- Kiruna
- Karesuano
Hvilke flere steder bør sjekkes? Hva med å lage en liste over steder og deretter oppdatere en "sist sjekket dato"?
Reglerna för när det krävs bygglov för laddstation har lättats så det brukar inte komma upp något längre eller så sker själva ansökan väldigt nära i tid för själva bygget.Tomas L skrev:
Jag testade att söka på kungöreslerna på Post- och Inrikes tidningar där man bl a kan söka bygglov. Men jag kunde inte hitta något vid mitt snabba försök. Ska man söka lite längre tillbaka i tiden så kräver det ganska många sökningar då den längsta period man kan söka är en månad i taget. Bolagsverket har väl någon gammal 486:a som står i en garderob och tuggar igenom databasen. Jag vet inte heller om jag sökte på rätt sökord eller om det krävs bygglov för att installera Superchargers?
https://poit.bolagsverket.se/poit/Publi ... kungorelse
Lite snö brukar inte bekymra norrlänningar. Abisko brukar också klassas som Sveriges nederbördsfattigaste plats.Daf skrev:Om Töre är närmaste exempel så händer ingenting närmaste tiden. Markarbeten var ändå gjorda i Töre innan tjälen kom och lådorna var på plats i december. Sedan hände inget förrän just före påsk då installationerna slutfördes, driftstart skärtorsdag. OKQ8 bredvid visste mycket lite om planerna.
Norra Norrbotten har århundradets snövinter men viktigare är tjälen. Gissningsvis inga åtgärder förrän tidigast juni, naturen bromsar.
Helt sant att snö inte bekommer oss desto mer, men nu har vi otroliga mängder av det även i abisko med runt 1m.M455E skrev:Lite snö brukar inte bekymra norrlänningar. Abisko brukar också klassas som Sveriges nederbördsfattigaste plats.Daf skrev:Om Töre är närmaste exempel så händer ingenting närmaste tiden. Markarbeten var ändå gjorda i Töre innan tjälen kom och lådorna var på plats i december. Sedan hände inget förrän just före påsk då installationerna slutfördes, driftstart skärtorsdag. OKQ8 bredvid visste mycket lite om planerna.
Norra Norrbotten har århundradets snövinter men viktigare är tjälen. Gissningsvis inga åtgärder förrän tidigast juni, naturen bromsar.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... gga-1.6941
Hojta till i juli när rattmuffen ska av (tjällossning)Daf skrev:Snö bekymrar oss inte, men vi begriper extrajobbet. Tjäle är en helt annan sak. Markarbeten bör undvikas.
Nu när skidsäsongen avslutats inne i Kiruna så kanske lite asfalt börjat synas i kanten på snödrivorna även i Abisko?Daf skrev:OK!
Dagsform: -13 grader på morgonen, 80 cm rätt kompakt snö, skare som håller att gå på. Islager märmast marken.
Dåliga förutsättningar för markarbete.