Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Nya superchargers i Sverige

Inläggav backe » 06 jan 2021 17:55

LarsL skrev:
backe skrev:
Är det du som är Dr Doom?

Nej, men lyssna gärna på Tony Seba.

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.

Jo, det finns alltid de som vill vara motströms.
Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.

Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.
backe

Inläggav elbilist chaffis75 » 07 jan 2021 05:55

backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:

Det är fortfarande väldigt många som inte vill ha en Tesla men ändå vill ha en elbil. Du jämför troligen Apple med Tesla och alla andra biltillverkare med Nokia vilket blir liter snett, finns många mobiltillverkare förutom Apple som går väldigt bra, bl.a. Samsung.

Vad jag här märkt så är Samsung ganska värdelösa. Användarna i min bekantskapskrets har alltid problem med att ansluta saker tex skrivare eller så dras batteriet ur snabbare än förväntat. Med Apple så funkar det bara.

Håller med, Apple är fantastiska, nu är dock inte Tesla Apple, största likheten är väl att båda är amerikanska.. Försöker bara belysa att många tillverkare klarat sig väldigt bra trots Apples intåg på marknaden.

Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.

Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist

Inläggav backe » 07 jan 2021 08:28

chaffis75 skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:

Håller alls inte med.. Jag har både en iphone och en Android jag använder till vardags och jag kan verkligen inte med iPhone.. De är de sämsta telefon jag någonsin ägt.. Man måste göra och tänka som Apple.
Köpte dessutom en iphone till min pappa och skulle hjälpa till att installera, så sjukt många koder och måsten, på en Android är de ett google konto sedan är de klart.

Så sluta jämför bilarna med iPhone för de blir bara så fel! Tesla är inte en iphone av så många anledningen, tesla är tesla..

Jag kör enheter med både Android och IOS och båda är fantastiska på sitt sätt. Att mobilsnacket kom upp är för att ett antal personer här drar parallellen Tesla = Apple och andra biltillverkare = Nokia vilket skulle innebära att alla andra biltillverkare kommer gå under. Så fort som man släpper den jämförelsen här och inser att som du säger inte Tesla är Apple/Iphone så kommer inte jag nämna mobiltelefoner här igen.
backe

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 07 jan 2021 08:36

Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav nek0 » 07 jan 2021 09:16

Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.

Det går väl indirekt?
Användarvisningsbild
nek0

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 07 jan 2021 09:41

nek0 skrev:
Gustafsson skrev:Ingen av dessa går dock att ladda på SuC, vilket tråden handlar om.

Det går väl indirekt?

Hehe, kan se adaptern framför mig...

Nån som vet ung hur stor andel av MS+X som är ombyggda till CCS? Bara uppgraderingen till SuC V3 ger ju minst 4 ggr så hög genomströmning för M3och senare MY jämfört med S o X.
Utan att öka antalet laddpunkter.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 07 jan 2021 09:46

Gustafsson skrev:
nek0 skrev:

Det går väl indirekt?

Hehe, kan se adaptern framför mig...

Nån som vet ung hur stor andel av MS+X som är ombyggda till CCS? Bara uppgraderingen till SuC V3 ger ju minst 4 ggr så hög genomströmning för M3och senare MY jämfört med S o X.
Utan att öka antalet laddpunkter.

4 ggr? Hur räknar du då?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 07 jan 2021 10:08

MWall skrev:4 ggr? Hur räknar du då?

4 ggr är väl kanske lite optimistiskt, men under förutsättning att stationen är fullbelagd så ger ju v2 bara c:a 70 kW per stolpe, och v3 250 kW (under förutsättning att Tesla har skaffat tillräcklig matning).

Räknar man in realistiska laddkurvor så bör v3 ha iaf 2-3 ggr högre teoretisk genomströmning än v2.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare MWall » 07 jan 2021 10:17

fth skrev:
MWall skrev:4 ggr? Hur räknar du då?

4 ggr är väl kanske lite optimistiskt, men under förutsättning att stationen är fullbelagd så ger ju v2 bara c:a 70 kW per stolpe, och v3 250 kW (under förutsättning att Tesla har skaffat tillräcklig matning).

Räknar man in realistiska laddkurvor så bör v3 ha iaf 2-3 ggr högre teoretisk genomströmning än v2.

/fth

Jo, Model 3/Y har ju mindre batterier också. 2-3 ggr låter mer realistiskt än 4. Ser själv fram emot V3 trots att jag har en "gammal" 100D. Att slippa dela på ett par är en stor fördel även för mig nu när det blir fler och fler som ska ladda samtidigt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 07 jan 2021 11:02

Ja dels mindre batteri, men också indirekt via lägre förbrukning i dessa bilar. En X drar ju upp emot 50% mer än en 3:a och måste därmed laddas under en längre tid för samma mil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers