Sida 20 av 93

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 05 jun 2021 08:31
av Jontez
MWall skrev:
JONI skrev:
themax skrev:
LarsL skrev:
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.

I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.

Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i Järvsö

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 05 jun 2021 08:39
av olarsson
Jontez skrev:
MWall skrev:
JONI skrev:
themax skrev:
LarsL skrev:
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.

I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.

Finns en hel del som föredrar att åka Bollnäs-Järvsö-Ljusdal-Sveg också. Är även rätt mycket turister i Järvsö så om man väljer platsen vid Ljusnan så är det smidigt för de att åka och toppa upp också. Bara 14 km från Järvsöbacken t ex. Tyvärr åt "fel håll" för många men ändå...
Ja i närheten av Järvsö hade varit bra. Åker dit från Stockholm för att cykla och det är det knappt att man behöver stanna för att ta sig dit. Men när man ska hem så vill man ju starta med lite mer kräm så en SuC i närheten hade varit fint tills dom byggt ut nån form av destinationsladdare i Järvsö
Har varit i Järvsö många gånger och både cyklat och åkt skidor. Har aldrig varit problem att få plats att ladda uppe på parkeringen mellan bergshotellet och zoo. Men fler är naturligtvis alltid = bättre.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 05 jun 2021 12:43
av Jontez
Ska erkänna att jag snabbt kollade på PlugShare och där fanns de bara 2st vid Järvzoo.. på ChargeFinder såg jag att de fanns 12st vid bergshotellet vilket är superbra

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 10 jun 2021 05:27
av Zalman3
Screenshot_20210610-052259_Chrome.jpg

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 10 jun 2021 23:17
av martinot
Zalman3 skrev:
Screenshot_20210610-052259_Chrome.jpg
Härligt! :D

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 19:02
av Kronberg
V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 19:57
av Mats79
JONI skrev:
themax skrev:
LarsL skrev:
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.

I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.

Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 20:24
av Gustafsson
Mats79 skrev:
JONI skrev:
themax skrev:
LarsL skrev:
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.

I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.

Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 21:20
av martinot
Kronberg skrev:
V2 laddarna på parkering innan Max i Torp/Uddevalla är nu utbytta mot 8? st V3 laddare.
Snyggt att de uppgraderar gamla V2 till V3! :D

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 21:49
av Mats79
Gustafsson skrev:
Mats79 skrev:
JONI skrev:
themax skrev:
LarsL skrev:
Bra att ha tätt mellan stationerna men de för inte bli för små. Små stationer är känsliga för störningar och trasslar de för ofta så måste man ändå köra med stora marginaler.

I slutändan måste det ju bli så tätt mellan laddarna att man inte behöver tänka på det utan kan börja leta när det är 20% kvar i batteriet. Eller att man kan välja att stanna på ställen man vill stanna på.
Tolv stycken från start och möjlighet till 20 känns som bra avvägning i Söderhamn. Inåt landet skulle jag önska SuC i Ljusdal också för de som åker mot Härjedalsfjällen. Då är den resan inga problem ens med en SR med takbox (eller en Model X eller S med 60 kWh).
Nu finns det ju 16 laddare i Huddik och 10 st i Sveg så just den sträckan är väl inget problem.
Fast för en M3 SR+ vintertid är avståndet för långt mellan Hudiksvall och Sveg så nånstans däremellan behövs det absolut kompletteras med ny laddstation. Det här är exempel från verkligheten nu i vintras. -18 grader utomhus för bilen den sträckan (körandes under tillåten hastighetsbegränsning) tar mycket kraft från batteriet.

Just behöver vintertid verkar glömmas bort ibland. Då behöver stationerna stå betydligt tätare då förbrukningen lätt sticker iväg betydligt högre än under sommartid.
Det är ju bara 17 mil mellan Sveg och Hudiksvall. Borde komma både dit å tillbaka på en full laddning. Även på vintern.
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 16 jun 2021 23:04
av Gustafsson
Laddar du verkligen fullt då? Jag har pendlat länge med min tidigare 70D som ju har en kortare räckvidd än SR+. Hade inga problem att komma 30 mil på vintern med den. Krävde dock 100% laddning och värmt batteri vid avresa. Som sämst kom jag kanske 25 mil, men då var det snöglopp på vägen. Fast som du säger- inte kul att köra på marginalen…

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 07:33
av e5m1r
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 07:39
av LarsL
Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 07:49
av Kevork
LarsL skrev:
Mats79 skrev:
Det kan man tycka men så är det inte i verkligheten. Återigen, vintertid med låga temperaturer och ojämna vägar innebär mycket högre förbrukning. M3 SR+ har en räckvidd i de förhållandena på max 15 mil om man vill ha sinnesro i bil med familj…
15 mil?!? Det är ju Leaf räckvidd. Men när du skriver sinnesro så får det mig att börja undra vilket laddnivå du kör mot. Jag har ABRP inställt på 10% men brukar gå mot 5% i verkligheten. Kör jag långa sträckor så drar jag upp energigrafen och håller koll på vad den säger att jag ska ha när jag kommer fram. På det sättet går det att köra väldigt tajt ner mot låg laddning.
Ja låter verkligen kort och inte vad jag upplever med vår SR+. Vid långresor på vintern är jag noga med att ladda så nära avresa som möjligt och förvärma bilen ordentligt då brukar det inte vara några större problem. Mest erfarenhet av motorväg från strax utanför Linköping ner till samhällen söder om Borås, är en sträcka på omkring 24 mil. Går att köra i ett svep om man håller skyltad hastighet, men vi tar ofta en paus i Ulricehamn och då har man gott om marginal.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 08:38
av tor-ake
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 09:45
av Mats79
tor-ake skrev:
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Måste uppenbarligen ha varit extra tuffa förhållanden när jag körde (det ska ju nämnas att det var just en enda gång) men samtidigt har jag liknande upplevelser av sträckan Mora - Gävle. Det är nätt och jämnt att man klarar det med SR+ på vintern. Givetvis laddar jag ordentligt och inväntar minst även bilens egna förslag på att laddnivån är tillräcklig. Förvärmning av batteriet är självklart.

Kontentan är iallafall att kompletterande laddstationer tex i Ljusdal verkligen vore önskvärt så att man slipper köra på marginalerna. Samma resonemang gäller även längre norrut men jag förstår så klart att det prioriteras hårt mellan de olika platser som byggs.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 10:21
av chaffis75
e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
De var ju helt klart en intressant upptäckt.. Känns helt klart som de skulle kunna vara för lastbil, har svårt att se någon annan förklaring.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 12:55
av lator
tor-ake skrev:
Vill inte säga "I used to live in a lake", men vi har kört sträckan Hudiksvall SuC till Sveg SuC flera gånger i vinter med -19 SR+ och fullpackad bil, som värst var det snöstorm och bilen pulsade ömsom fram i nysnö så att det tog bukplasten och ömsom bakom plogbil i evigheter (utan värmepump, full värme i bilen). Inga problem. Laddade till drygt 90% i Hudik dock.

Men det vore perfekt med en SuC i Bollnäs/Ljusdal för oss dock, då skulle vi slippa ta omvägen över Sveg för att komma till Klövsjö.
Ett alternativ kan ju vara att trycka i lite gratiselektroner i Ljusdal eller Kårböle. Visserligen bara 50 kW men behövs det inte så mycket så...

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 16:40
av Rubiks
e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 16:43
av ippii
e5m1r skrev:
Varberg V3 finns en fundament långt bort från allt annat
Semi ?
Bild
Kan också vara att TM Sweden fått investeringsstöd för att bygga "publika" snabbladdare? Och de vid sidan om blir till andra bilmärken?

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 17 jun 2021 16:54
av fth
Rubiks skrev:
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.

Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 09:41
av mikebike
fth skrev:
Rubiks skrev:
Står stolparna 90 grader "fel"? Ser ut som att de är vridna mot vad de brukar stå på de där man backar in mot stolpen. De tre stolparna längst bort ser ut att stå som "vanligt" men där står en bil längs med istället?

Står stolparna mellan målade rutorna så man backar upp bredvid den stolpe man ska använda?
Det finns i princip alla varianter av placering av stolparna på olika SuC.

Modellen med tvärställda stolpar mellan rutorna finns t.ex. också i Uppsala, och i Gävle (gamla delen) är dom tvärställda men i andra änden av rutan så där får man köra in etc.

/fth
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 09:46
av fth
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 09:58
av mikebike
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 18 jun 2021 10:08
av fth
mikebike skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Jag lyckades ställa mig så att jag delade effekt med en annan bil i Tystberga i söndags, trots att det fanns flera lediga platser.
Anledningen var att någon ställt sig på "baksidan" av laddaren.
När jag flyttade bilen steg effekten från 82 till 134 kW.
Ja, det gäller att hålla reda på paren på v2, hur paren placeras inbördes varierar också rejält mellan olika SuC.

Paren är numrerade 1A/1B etc, men det antar jag du har koll på?

/fth
Ja, men jag (in)såg inte att bilen som var parkerad på baksidan laddade från samma par. Det är ju markerat var man skall parkera, där han stod är det markerat spärrzon.
Lurigt! :D

Vad jag menade var att det på vissa SuC är till synes slumpmässig ordning på paren, typ 3A/5B/1B/7A, då är det inte helt lätt att hitta ett eget par.

Det sitter ju nästan i ryggmärgen att inte rulla in bredvid en annan bil, men det funkar ju inte då.

/fth