Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av espresso »

Har inte varit där, så jag vet inte exakt position. Men utifrån bilden på Elbil Jämtlands Facebookgrupp måste det vara bakom OKQ8 (mot verkstaden) där Tesla tyckte det var för trångt. Vet inte om de flyttat containern eller om SuC står direkt söder om den.

https://maps.google.com/maps?q=62.034692,14.367825
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Högst troligt ja, eller tills den riktiga är klar (vart den nu hamnar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Högst troligt ja, eller tills den riktiga är klar (vart den nu hamnar)
Bra i så fall att man sätter upp åtminstone något, även om det säkert kan bli kö en stugbytarhelg i sportlovstider.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bjelke »

Håller med, det är mycket bättre än inget alls, förutom om det skulle
bli så att svinmånga väljer den vägen OCH planerar med att ladda där kanske :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Gasglad »

Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jans »

Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av point1 »

jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av lator »

point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alla kanske inte har stenkoll på bilen som du... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Håller med, det är mycket bättre än inget alls, förutom om det skulle
bli så att svinmånga väljer den vägen OCH planerar med att ladda där kanske :lol:
Och när de sen upptäcker att laddarna inte ger den effekt de hade beräknat så växer köerna ganska fort kan man anta...
Nån som har laddat och vet hur mycket effekt man får ut?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Gasglad »

En som la upp bild på Facebook, då laddade en X på 120 kW
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bjelke »

Bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Elix747 »

Gasglad skrev:
Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.
Detta är ju bra. Jag är en som gärna vill ladda här på sportlovet vecka 7. Ramundberget är långt från Mora. Alla laddare som kommer upp gör ju det bättre. Underlättar säkert kötiden i Mora lite grann också.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Magnus71
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Magnus71 »

Bra att Sveg är uppe! Den lär dock mest användas till att stödladda. Det finns ju även snabbladdare i Åsarna som är gratis. Dock ger den bara ca 30kW.
Sen finns det även Bee snabbladdare i Noppikoski som ger ca 60kW.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Niclas »

Vi ska oxå upp till Ramundberget på sportlovet och SC i Sveg är perfekt!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Vi får se hur långt 2 stolpar räcker med det stora intresset. Lär ju vara ganska fullt runt jul, nyår samt vecka 6-10. Förhoppningsvis finns det tillräckligt med el för att sätta dit 2 stolpar till i väntan på en permanent lösning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av clecab »

Det finns ju en CCS där sen tidigare och den var det nästan alltid kö vid under sportlovstider. 3 ST är ju mycket bättre.
Dock har de sålt 3ggr så många teslor så det går väl jämt upp.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jans »

point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av point1 »

jans skrev:
point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.
Jag har laddat och handlat/ätit samtidigt utan att sätta upp en lapp. Om det finns en risk att behöva ladda rätt länge, på vilket sätt skulle en lapp i rutan hjälpa? Behöver man ladda länge hjälper det ju inte att någon annan ringer. Brukar du öppna appen för att okända ska flytta bilen åt dig? Det hade jag aldrig gjort och låter inte som en höjdare ur försäkringssynpunkt heller. Problemet här verkar vara att folk tror att det är ok att parkera på en laddplats hur länge som helst bara man har en lapp i rutan. Det är inte ok. Flytta bilen istället eller ska jag behöva ringa runt för att tjata på/böna folk för att de ska flytta sin bil från en snabbladdare. Så urbota dumt... Hade det varit en långsam laddare och man stod parkerad på ett hotell så kan jag förstå det men på snabbladdare ska man inte stå längre än man "behöver".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av point1 »

bylund skrev:
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Svirre »

Trängselavgiften på 8 kr minuten borde väl avskräcka att stå för länge?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av MarkusL »

EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Varför då? Om du är i Sveg och ska till Åre så är 80% inte tillräckligt vid -25 med takbox och full bil. Hitta inte på egna regler, Tesla har ju redan gjort det med införande av trängselavgifter.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av point1 »

EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Nej det vore väldigt korkat eftersom det t.ex. finns många superchargers som man behöver ladda nästan fullt även med stora batteristorlekar för att kunna nå sitt mål. Speciellt med takbox eller cyklar lastade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar