Sida 1 av 6

Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 09 maj 2019 04:44
av Andrewas
I følge Google åpner denne 16. Mai:
Hogdalsvägen 16, 840 90 Ytterhogdal, Sverige

Noen som kan finne ut om det stemmer?

Mindre bra plassering for trafikk til/fra Norge...

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 09 maj 2019 07:18
av 12man
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 97#p289717
Avlastar Sveg laddaren, blir kanske som Karlstad vs Grums på sikt, Tesla ville Grums men gick inte då, men sen gick det, lirar väl inte med svenska kommuners 30 års planering

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 09 maj 2019 08:37
av bylund
Jag undrar vad källan är för dessa datum på Google.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 13 maj 2019 09:42
av clecab
Håller med om att placeringen inte är optimal.
Resor Mora -> Härjedalen får ca 7 mils omväg. Om man åker via östkusten så fungerar det nästan men det krävs ytterligere en SC mellan Gävle och Sundsvall då för att klara sträckan vintertid med fullastad bil med takbox.


Den fungerar dock om man kommer ifrån tex Göteborg och skall till Åre!

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 13 maj 2019 10:08
av JonasPersson
Det ser ut som att det kommer byggas något i ytterhogdal. Det är några röda pinnar som tyder på att något är på gång. När det blir klart har jag ingen aning om.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 13 maj 2019 10:10
av Verdi
clecab skrev:
Håller med om att placeringen inte är optimal.
Resor Mora -> Härjedalen får ca 7 mils omväg. Om man åker via östkusten så fungerar det nästan men det krävs ytterligere en SC mellan Gävle och Sundsvall då för att klara sträckan vintertid med fullastad bil med takbox.


Den fungerar dock om man kommer ifrån tex Göteborg och skall till Åre!

Ska ju bli en i Hudiksvall är det sagt. Är exakt 209 km mellan SuC Gävle och SuC Sundsvall. Borde gå?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 13 maj 2019 11:20
av clecab
Problemet är snarare Gävle -> Ytterhogdal 266km. Det med en S75 eller aldre S85 med takbox och -25 ar lite tufft.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 13 maj 2019 12:19
av Verdi
clecab skrev:
Problemet är snarare Gävle -> Ytterhogdal 266km. Det med en S75 eller aldre S85 med takbox och -25 ar lite tufft.
Aha. Missuppfattade där. Ja Hudiksvall behövs verkligen. Att åka runt åt Mora blir nästan 6 mil längre. 49 mil istället för 43 mil.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 16 maj 2019 21:59
av macksie
Känns tyvärr sannolikt.
Ytterhogdal kommer bli jättedåligt för alla oss som ville ha den för vår resa upp till alla fjäll-turistorter väster om Sveg. Alla Tesla ägare som kommer söderifrån och ska till Vemdalen, Funäsdalen, Tänndalen, Bruksvallarna, Björnrike, Lofsdalen hade, antar jag hellre haft den i Sveg som ursprungligen var planerat. Näst sista stopp är då Mora, eller planerade Hudiksvall, och då blir extra sträckan för att åka via Ytterhogdal massiv. De som ska till Vemdalen och åker via planerade Hudiksvall förlorar nog kanske inte jättemycket, men alla andra pratar vi många mil extra.
För de som åker nord sydlig riktning gissar jag att det inte spelar lika stor roll. Antagligen är väl fjällresor för de som tar beslut på Tesla lika med Åre eller Sälen.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 16 maj 2019 22:16
av Verdi
macksie skrev:
Känns tyvärr sannolikt.
Ytterhogdal kommer bli jättedåligt för alla oss som ville ha den för vår resa upp till alla fjäll-turistorter väster om Sveg. Alla Tesla ägare som kommer söderifrån och ska till Vemdalen, Funäsdalen, Tänndalen, Bruksvallarna, Björnrike, Lofsdalen hade, antar jag hellre haft den i Sveg som ursprungligen var planerat. Näst sista stopp är då Mora, eller planerade Hudiksvall, och då blir extra sträckan för att åka via Ytterhogdal massiv. De som ska till Vemdalen och åker via planerade Hudiksvall förlorar nog kanske inte jättemycket, men alla andra pratar vi många mil extra.
För de som åker nord sydlig riktning gissar jag att det inte spelar lika stor roll. Antagligen är väl fjällresor för de som tar beslut på Tesla lika med Åre eller Sälen.

Åre och Sälen har sina förtjänster men som skidåkning betraktat så är båda gravt överskattade. Eller Åre är väl ok när vädret tillåter. Men... Ja. Say no more. :roll:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 16 maj 2019 22:55
av binsell-gerdin
Kan vara så att det är den planerade omdragningen av 45:an som gör att man väljer bort Sveg. Vägen kommer gena av innan Sveg och komma ut kring Älvros nånstans. Skalet och klövsjö blir inte så farlig omväg men för Funäsfjällen är placeringen kass..

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 maj 2019 07:43
av Bod
Ett problem är att trafikverket tänker lägga om sträckningnen av E45an i Sveg. Det är inte bestämt hur eller när. Det finns tankar, men inget är bestämt.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... aj2015.pdf

Det bästa vore väl att lägga SuC i Älvros. Stöder Wemdalen o Funäs iom den tänkte nya sträckningen och de som skall norrut mot Östersund och komer från 85an.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 maj 2019 07:44
av EnTraktor
Det finns idag ingenting som indikerar att denna SuC kommer bli av. Det verkar vara nån som trollat bara.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 maj 2019 07:50
av Bod
På kartan under "Find us" på tesla.com finns Sveg med, med kommentaren #target opening in 2019". Iof sig har väl Sveg funnits med sedan kartan skapades och öppningsdatum ändrats hela tilden.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 maj 2019 08:03
av EnTraktor
Ja Tesla planerar en SuC i eller i trakterna av Sveg. Men ryktet att den ska placeras i Ytterhögdal (och öppna igår) verkar vara felaktigt. Det finns ingen tillförlitlig källa som kan bekräfta detta rykte.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 maj 2019 08:16
av bonath
Det stod länge planerad i Halmstad men den hamnade i Mellbystrand så "planerad" är inte att lita på...

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 27 maj 2019 23:10
av Andrewas
Jeg tror vi dessverre må konkludere med at den som har lagt informasjonen ut til Google Maps antagelig har gjettet. Supercharge.info vil innen kort tid fjerne "permit" markøren for Ytterhogdal inntil vi finner konkrete spor - enten i form av byggesak i kommunen eller tilsvarende - eller at vi ser faktisk konstruksjonsarbeid. Beklager engasjementet som ikke var fundert i virkeligheten. :(

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 15 jun 2019 10:35
av macksie
Nu finns inte Sveg längre som planerad supercharger på Teslas hemsida.
Istället har Ytterhogdal tillkommit.

HELVETE! Besviken! För oss mycket sämre.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 jun 2019 09:30
av Jocce
macksie skrev:
Nu finns inte Sveg längre som planerad supercharger på Teslas hemsida.
Istället har Ytterhogdal tillkommit.

HELVETE! Besviken! För oss mycket sämre.

För mig som har stuga i Klövsjö - MYCKET bättre ;)


/Jocce

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 24 jul 2019 07:41
av MarkusL
Tycker också placeringen är bra mitt mellan Mora och Krokom. Någon som vet ifall den är påbörjad, läste något om röda pinnar på byggplatsen men finns det något bekräftat öppningsdatum?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 24 jul 2019 07:59
av Zalman3
clecab skrev:
Problemet är snarare Gävle -> Ytterhogdal 266km. Det med en S75 eller aldre S85 med takbox och -25 ar lite tufft.
Inga problem.
Har kört 31 mil i -24 med min S75D.
Visserligen i lugn landsvägskörning.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 13 aug 2019 16:34
av RagWal
Någon som håller span på eventuell etablering i Ytterhogdal?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 29 aug 2019 18:48
av Irrelinn
Hörde från en på Härjedalens kommun att det verkar bli en SuC vid OKQ8 i Sveg, 4 stall.

Någon med mer info?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 30 aug 2019 09:15
av clecab
Det låter perfekt… Hoppas bara att det blir något innan vintern.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 05 sep 2019 08:07
av JonasPersson
Är det någon som bor kring Sveg som kan kolla om något är påbörjat? Det är otroligt bra om det kommer en SuC till Sveg men man är ju rätt så skeptisk eftersom det gått så många turer kring det och att Tesla inte längre har Sveg med på kartan sedan Ytterhogdal kom till (vilket i sin tur verkar dra ut på tiden...) Personligen skulle jag ha mer nytta av Ytterhogdal.