Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Chrille »

Ytterhogdal är nu borttagen på Teslas SuC-karta!
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av macksie »

Chrille skrev:
Ytterhogdal är nu borttagen på Teslas SuC-karta!
Och Sveg är inte tillbaka.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av macksie »

Rättar mig själv.

Den finns inte på Teslas karta. Men den finns här:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger

Listad som
"8 Superchargers, available 24/7, up to 120kW"

Håller tummarna att de är klara med 8 platser till sportlovet. Passerade för några dar sen och hade turen att ladda ensam. Denna plus Hudik gör resan till Funäsdalen från Stockholm till en helt annan upplevelse än innan.

Tesla, om ni kollar här. Stort tack för att ni valde Sveg istället för Ytterhogdal
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Mats79 »

Finns 8 superchargers i drift redan nu Sveg? Eller avser texten det som planeras? Har sett bilder på 2 men om 8 är igång är det en stor förbättring tex för många av skidorterna i närheten.
Användarvisningsbild
jela
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 okt 2019 08:21
Ort: Järvsö

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jela »

Mats79 skrev:
Finns 8 superchargers i drift redan nu Sveg? Eller avser texten det som planeras? Har sett bilder på 2 men om 8 är igång är det en stor förbättring tex för många av skidorterna i närheten.
Nej det är två i drift där nu. Troligen är dom tillfälliga i väntan på att åtta permanenta ska byggas.
VW e-Golf, 2019
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Tyvärr innhåller Teslas egna karta ganska mycket olika fel. www.supercharge.info är en bättre och mer uppdaterad källa.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Enligt en ansiktsboken så byggs 12 laddare varav en del V3 i Sveg.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Fiddlerontheroof
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jul 2017 01:20

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Fiddlerontheroof »

Befinner mig i Sveg just nu. Jag kan bekräfta att bygget av 12 st permanenta laddpunkter är på gång nu. Äntligen.
F317FAEF-C32C-40AB-95B6-801B23918E56.jpeg
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Jocce »

Fiddlerontheroof skrev:
Befinner mig i Sveg just nu. Jag kan bekräfta att bygget av 12 st permanenta laddpunkter är på gång nu. Äntligen.

Säker på att du inte är i Australien? ;)

Kul i vilket fall, jag hoppades så klart på Ljusdal (mycket bättre för mig personligen) men bra för alla som åker t.ex. till Vemdalen! :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Verdi »

Jocce skrev:
Fiddlerontheroof skrev:
Befinner mig i Sveg just nu. Jag kan bekräfta att bygget av 12 st permanenta laddpunkter är på gång nu. Äntligen.

Säker på att du inte är i Australien? ;)

Kul i vilket fall, jag hoppades så klart på Ljusdal (mycket bättre för mig personligen) men bra för alla som åker t.ex. till Vemdalen! :)


/Jocce

Tror Ljusdal är för långt från fjällen och för nära Hudiksvall. Men i korsningen mellan Riksväg 83 (Tönnebro - Bollnäs - Ljusdal - Ånge) och Riksväg 84 (Hudiksvall - Ljusdal - Sveg - Funäsdalen) hade det ju teoretiskt kunnat passa med en station. Finns ju plats för en sån där också. Kanske kommer i framtiden.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Jocce »

Verdi skrev:


Tror Ljusdal är för långt från fjällen och för nära Hudiksvall. Men i korsningen mellan Riksväg 83 (Tönnebro - Bollnäs - Ljusdal - Ånge) och Riksväg 84 (Hudiksvall - Ljusdal - Sveg - Funäsdalen) hade det ju teoretiskt kunnat passa med en station. Finns ju plats för en sån där också. Kanske kommer i framtiden.
Det talades ju om Ljusdal ett tag. Som jag förstått det är kommunen mycket för att få folk att "stanna till" i kommunen, t.ex. låter de tillsvidare elen vara gratis på den CCS/chademo som finns.

För mig är Ljusdal perfekt, Stopp i Gävle, sedan stopp o Ljusdal (brukar nu supporta ICA där genom att handla medans jag laddar det sista), på väg till Klövsjö, men ja ska man mer västerut är ju Sveg betydligt bättre egentligen.



/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av gellerstam »

Då laddar kollegan på nya V3 stallen i Sveg. :-)

Fick 150kW som mest men hade 34% när han kom dit.

Borgar för bättre flöde i vinter med tio platser i stället för två.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bo G »

Igår tisdag försökte jag ladda min MS Raven med fri SuC på dessa laddare men kom inte längre än att den visade mörkblått ljus i laddporten. Jag antar att fler kan råka ut för samma sak. Jag fick använda en av de gamla laddarna.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av frippe »

Bo G skrev:
Igår tisdag försökte jag ladda min MS Raven med fri SuC på dessa laddare men kom inte längre än att den visade mörkblått ljus i laddporten. Jag antar att fler kan råka ut för samma sak. Jag fick använda en av de gamla laddarna.
Hmm, kan det vara så att fri SuC inte gäller i V3? Hade varit intressant om det var så, eller var det bara något tokigt just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Alfred »

Alla Raven har CCS-uppgradering va? Så det kan inte vara det/avsaknad av CCS-adapter som förhindrade laddning?

Vi har laddat vår 2017 med CCS-uppgradering på V3 i Upplands Väsby utan problem. Så V3 ska funka med fri SuC.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bo G »

Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av roder99 »

Bo G skrev:
Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
När jag uppgraderade min MS85D-2016 med CCS glömde Upplands Väsby att lägga på den tillhörande mjukvaran. Ett samtal senare så hade de förberett för nedladdning. Dagen efter fungerade det att ladda med CCS-adaptern.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Alfred »

Bo G skrev:
Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
Har du lyckats ladda med CCS någon annanstans? Om inte kanske du kan testa det för att kunna ringa in om problemet är laddarna eller bilen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bo G »

Alfred skrev:
Bo G skrev:
Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
Har du lyckats ladda med CCS någon annanstans? Om inte kanske du kan testa det för att kunna ringa in om problemet är laddarna eller bilen.
Jag har laddat med CCSadapyern tidigare.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Alfred »

Ok, skumt. Då måste det ju rimligen ha varit laddaren. Vilket ju var vad du sa från början. Sorry.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bo G »

Alfred skrev:
Ok, skumt. Då måste det ju rimligen ha varit laddaren. Vilket ju var vad du sa från början. Sorry.
Helt rätt att kolla. Jag hoppas på att fler kollar hur det går inSveg.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av point1 »

Bo G skrev:
Alfred skrev:
Bo G skrev:
Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
Har du lyckats ladda med CCS någon annanstans? Om inte kanske du kan testa det för att kunna ringa in om problemet är laddarna eller bilen.
Jag har laddat med CCSadapyern tidigare.
Vad sa supporten? Eller kollade du inte med dom?
Användarvisningsbild
Bo G
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 sep 2019 13:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bo G »

point1 skrev:
Bo G skrev:
Alfred skrev:
Bo G skrev:
Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
Har du lyckats ladda med CCS någon annanstans? Om inte kanske du kan testa det för att kunna ringa in om problemet är laddarna eller bilen.
Jag har laddat med CCSadapyern tidigare.
Vad sa supporten? Eller kollade du inte med dom?
Kag kollade inte utan laddade lita på gamla laddarna och körde vidare till Mora. Tänkte inte på supporten. Jag har aldrig ringt dem och tänkte inte på dem. Återigen hoppas jag på fler rapporter från Sveg.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av point1 »

Bo G skrev:
point1 skrev:
Bo G skrev:
Alfred skrev:
Bo G skrev:
Jag hade CCSadapter annars hade jag inte fått något ljus i laddporten. Jag fick med CCSadaptern vid köpet och med upplysningen om att bilen är byggd för att också ladda med CCS. Så det kan nog fortfarande vara så att fler än jag kan råka ut för att ännu så längd inte kunna ladda V3 i Sveg.
Har du lyckats ladda med CCS någon annanstans? Om inte kanske du kan testa det för att kunna ringa in om problemet är laddarna eller bilen.
Jag har laddat med CCSadapyern tidigare.
Vad sa supporten? Eller kollade du inte med dom?
Kag kollade inte utan laddade lita på gamla laddarna och körde vidare till Mora. Tänkte inte på supporten. Jag har aldrig ringt dem och tänkte inte på dem. Återigen hoppas jag på fler rapporter från Sveg.
Kan det vara så att de inte öppnat ännu? De finns ju inte med här iaf:

https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Henkens »

Men i appen finns det 10 tillgängliga
Screenshot_20201030_173859_com.teslamotors.tesla.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Skriv svar