Sida 3 av 6

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 08:53
av espresso
Har inte varit där, så jag vet inte exakt position. Men utifrån bilden på Elbil Jämtlands Facebookgrupp måste det vara bakom OKQ8 (mot verkstaden) där Tesla tyckte det var för trångt. Vet inte om de flyttat containern eller om SuC står direkt söder om den.

https://maps.google.com/maps?q=62.034692,14.367825

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 11:01
av bylund
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 12:04
av Bjelke
bylund skrev:
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Högst troligt ja, eller tills den riktiga är klar (vart den nu hamnar)

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 12:09
av bylund
Bjelke skrev:
bylund skrev:
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Högst troligt ja, eller tills den riktiga är klar (vart den nu hamnar)
Bra i så fall att man sätter upp åtminstone något, även om det säkert kan bli kö en stugbytarhelg i sportlovstider.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 12:12
av Bjelke
Håller med, det är mycket bättre än inget alls, förutom om det skulle
bli så att svinmånga väljer den vägen OCH planerar med att ladda där kanske :lol:

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 12:54
av Gasglad
Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 13:02
av jans
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 13:58
av point1
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 15:13
av lator
point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alla kanske inte har stenkoll på bilen som du... ;)

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 15:15
av lator
Bjelke skrev:
Håller med, det är mycket bättre än inget alls, förutom om det skulle
bli så att svinmånga väljer den vägen OCH planerar med att ladda där kanske :lol:
Och när de sen upptäcker att laddarna inte ger den effekt de hade beräknat så växer köerna ganska fort kan man anta...
Nån som har laddat och vet hur mycket effekt man får ut?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 15:30
av Gasglad
En som la upp bild på Facebook, då laddade en X på 120 kW

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 15:57
av Bjelke
Bra! :)

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 16:00
av Elix747
Gasglad skrev:
Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.
Detta är ju bra. Jag är en som gärna vill ladda här på sportlovet vecka 7. Ramundberget är långt från Mora. Alla laddare som kommer upp gör ju det bättre. Underlättar säkert kötiden i Mora lite grann också.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 16:57
av Magnus71
Bra att Sveg är uppe! Den lär dock mest användas till att stödladda. Det finns ju även snabbladdare i Åsarna som är gratis. Dock ger den bara ca 30kW.
Sen finns det även Bee snabbladdare i Noppikoski som ger ca 60kW.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 21:50
av Niclas
Vi ska oxå upp till Ramundberget på sportlovet och SC i Sveg är perfekt!

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 14 dec 2019 22:29
av EnTraktor
Vi får se hur långt 2 stolpar räcker med det stora intresset. Lär ju vara ganska fullt runt jul, nyår samt vecka 6-10. Förhoppningsvis finns det tillräckligt med el för att sätta dit 2 stolpar till i väntan på en permanent lösning.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 15 dec 2019 00:17
av clecab
Det finns ju en CCS där sen tidigare och den var det nästan alltid kö vid under sportlovstider. 3 ST är ju mycket bättre.
Dock har de sålt 3ggr så många teslor så det går väl jämt upp.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 16:32
av jans
point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 16:39
av point1
jans skrev:
point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.
Jag har laddat och handlat/ätit samtidigt utan att sätta upp en lapp. Om det finns en risk att behöva ladda rätt länge, på vilket sätt skulle en lapp i rutan hjälpa? Behöver man ladda länge hjälper det ju inte att någon annan ringer. Brukar du öppna appen för att okända ska flytta bilen åt dig? Det hade jag aldrig gjort och låter inte som en höjdare ur försäkringssynpunkt heller. Problemet här verkar vara att folk tror att det är ok att parkera på en laddplats hur länge som helst bara man har en lapp i rutan. Det är inte ok. Flytta bilen istället eller ska jag behöva ringa runt för att tjata på/böna folk för att de ska flytta sin bil från en snabbladdare. Så urbota dumt... Hade det varit en långsam laddare och man stod parkerad på ett hotell så kan jag förstå det men på snabbladdare ska man inte stå längre än man "behöver".

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 17:23
av bylund
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 17:35
av point1
bylund skrev:
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 18:31
av Svirre
Trängselavgiften på 8 kr minuten borde väl avskräcka att stå för länge?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 18:33
av EnTraktor
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 19:04
av MarkusL
EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Varför då? Om du är i Sveg och ska till Åre så är 80% inte tillräckligt vid -25 med takbox och full bil. Hitta inte på egna regler, Tesla har ju redan gjort det med införande av trängselavgifter.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 19:16
av point1
EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Nej det vore väldigt korkat eftersom det t.ex. finns många superchargers som man behöver ladda nästan fullt även med stora batteristorlekar för att kunna nå sitt mål. Speciellt med takbox eller cyklar lastade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk