Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai
Postat: 14 dec 2019 15:30
En som la upp bild på Facebook, då laddade en X på 120 kW
Detta är ju bra. Jag är en som gärna vill ladda här på sportlovet vecka 7. Ramundberget är långt från Mora. Alla laddare som kommer upp gör ju det bättre. Underlättar säkert kötiden i Mora lite grann också.Gasglad skrev:Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.
Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.point1 skrev:Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.jans skrev:Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har laddat och handlat/ätit samtidigt utan att sätta upp en lapp. Om det finns en risk att behöva ladda rätt länge, på vilket sätt skulle en lapp i rutan hjälpa? Behöver man ladda länge hjälper det ju inte att någon annan ringer. Brukar du öppna appen för att okända ska flytta bilen åt dig? Det hade jag aldrig gjort och låter inte som en höjdare ur försäkringssynpunkt heller. Problemet här verkar vara att folk tror att det är ok att parkera på en laddplats hur länge som helst bara man har en lapp i rutan. Det är inte ok. Flytta bilen istället eller ska jag behöva ringa runt för att tjata på/böna folk för att de ska flytta sin bil från en snabbladdare. Så urbota dumt... Hade det varit en långsam laddare och man stod parkerad på ett hotell så kan jag förstå det men på snabbladdare ska man inte stå längre än man "behöver".jans skrev:Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.point1 skrev:Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.jans skrev:Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.bylund skrev:Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Varför då? Om du är i Sveg och ska till Åre så är 80% inte tillräckligt vid -25 med takbox och full bil. Hitta inte på egna regler, Tesla har ju redan gjort det med införande av trängselavgifter.EnTraktor skrev:Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Nej det vore väldigt korkat eftersom det t.ex. finns många superchargers som man behöver ladda nästan fullt även med stora batteristorlekar för att kunna nå sitt mål. Speciellt med takbox eller cyklar lastade.EnTraktor skrev:Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.point1 skrev:Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.bylund skrev:Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?jans skrev:Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
renes skrev:Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?jans skrev:Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Oooooh! Lysande! Jag ska passera Sveg på lördag och behöver ladda.henriksek skrev:2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.
Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.
Sveriges minsta supercharger, kanske?
Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).
Ska de bygga båda?
Är nog inte helt orimligt att det införs snart. Tesla drar ju redan ner laddningen till 80% när det är trängsel. Känns inte alls orimligt om de gör så att det kostar några kronor om man själv höjer upp laddningen över den nivån.EnTraktor skrev:Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Man hoppas att något sådant finns i Teslas backlog! Dock visar diskussionen här att det kan vara svårt att hitta ett system som alla tycker är acceptabelt. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kan uppfattas som oförskämt att lämna en lapp med telefonnummer.JonasPersson skrev:renes skrev:Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?jans skrev:Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Det går ju inte att se om det är kö.
Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.