Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inläggav Teslaägare point1 » 17 dec 2019 17:35

bylund skrev:Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?

Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare

Referralkod: richard1080

Inläggav Svirre » 17 dec 2019 18:31

Trängselavgiften på 8 kr minuten borde väl avskräcka att stå för länge?
Svirre

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 17 dec 2019 18:33

Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare MarkusL » 17 dec 2019 19:04

EnTraktor skrev:Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.

Varför då? Om du är i Sveg och ska till Åre så är 80% inte tillräckligt vid -25 med takbox och full bil. Hitta inte på egna regler, Tesla har ju redan gjort det med införande av trängselavgifter.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare point1 » 17 dec 2019 19:16

EnTraktor skrev:Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.

Nej det vore väldigt korkat eftersom det t.ex. finns många superchargers som man behöver ladda nästan fullt även med stora batteristorlekar för att kunna nå sitt mål. Speciellt med takbox eller cyklar lastade.

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare

Referralkod: richard1080

Inläggav Teslaägare jans » 18 dec 2019 11:42

point1 skrev:
bylund skrev:Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?

Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.

Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Referralkod: jan3396

Inläggav Teslaägare renes » 18 dec 2019 11:52

jans skrev:Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.

Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?
M3 SR+ FSD, HW 2.5, 18" R3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inläggav Teslaägare JonasPersson » 18 dec 2019 12:28

renes skrev:
jans skrev:Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.

Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Det går ju inte att se om det är kö.

Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.
Modellår: 2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
Modellår: 2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
Modellår: 2018 Tesla Model X 100D FSD. Första gången jag köpt en helt ny bil

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare henriksek » 19 dec 2019 09:44

2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.

Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.

Sveriges minsta supercharger, kanske?

Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).

Ska de bygga båda?
Användarvisningsbild
henriksek
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 19 dec 2019 09:59

Tesla's karta är inte mycket att ha och den uppdateras sällan.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers