Sida 3 av 6

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 17:35
av point1
bylund skrev:
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 18:31
av Svirre
Trängselavgiften på 8 kr minuten borde väl avskräcka att stå för länge?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 18:33
av EnTraktor
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 19:04
av MarkusL
EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Varför då? Om du är i Sveg och ska till Åre så är 80% inte tillräckligt vid -25 med takbox och full bil. Hitta inte på egna regler, Tesla har ju redan gjort det med införande av trängselavgifter.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 17 dec 2019 19:16
av point1
EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Nej det vore väldigt korkat eftersom det t.ex. finns många superchargers som man behöver ladda nästan fullt även med stora batteristorlekar för att kunna nå sitt mål. Speciellt med takbox eller cyklar lastade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 18 dec 2019 11:42
av jans
point1 skrev:
bylund skrev:
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 18 dec 2019 11:52
av renes
jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 18 dec 2019 12:28
av JonasPersson
renes skrev:
jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Det går ju inte att se om det är kö.

Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 09:44
av henriksek
2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.

Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.

Sveriges minsta supercharger, kanske?

Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).

Ska de bygga båda?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 09:59
av EnTraktor
Tesla's karta är inte mycket att ha och den uppdateras sällan.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 11:16
av Lembritt
henriksek skrev:
2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.

Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.

Sveriges minsta supercharger, kanske?

Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).

Ska de bygga båda?
Oooooh! Lysande! Jag ska passera Sveg på lördag och behöver ladda.

Den ensamma laddaren vid ICA brukar ofta vara upptagen och det är inte roligt att köa med trötta ungar i bilen.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 21:11
av KnightRider
Det vore bra om laddarna fanns med i Teslas navigator så att förvärmningen av batteriet kan starta innan laddningen. Det minskar definitivt laddtiden och det är extra viktigt när det bara är två laddare och på en plats som är hårt ansatt under vintern.

Hur lång tid kan det ta för Tesla att få in det i navigatorn? Någon som har en uppfattning hur lång tid det brukar ta?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 21:14
av bylund
Det brukar ta c:a ett dygn. Jag misstänker att denna är en tillfällig lösning, och kanske därför inte dyker upp i bilen.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 21:26
av LarsL
EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Är nog inte helt orimligt att det införs snart. Tesla drar ju redan ner laddningen till 80% när det är trängsel. Känns inte alls orimligt om de gör så att det kostar några kronor om man själv höjer upp laddningen över den nivån.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 19 dec 2019 22:47
av KalleL
JonasPersson skrev:
renes skrev:
jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Det går ju inte att se om det är kö.

Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.
Man hoppas att något sådant finns i Teslas backlog! Dock visar diskussionen här att det kan vara svårt att hitta ett system som alla tycker är acceptabelt. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kan uppfattas som oförskämt att lämna en lapp med telefonnummer.

Själv har jag i väntan på Model 3 en Leaf 2019 och laddar alltså ofta ganska länge, på ställen där det bara finns en enda DC-laddare. Jag har en lapp där det står vilken tid jag hade tänkt köra vidare (postit-block för ifyllande av tid gör den enkelt återbruklig) så att nästa som kommer vet om den måste vänta i ungefär fem eller ungefär 40 minuter för att få ladda -- det hade jag själv velat veta, för är det det sistnämnda kör jag hellre vidare till en annan laddare.

På lappen står även mitt telefonnummer och en uppmaning att ringa eller SMS:a om jag överskrider tiden, så att jag själv kan koppla av mer under min bortavaro, utan att behöva fundera på om det står en väldigt otålig person där när jag kommer släntrande en kvart för sent till min 97%-laddade bil.

Men jag inser att problemet är mindre vid SuC än vid typ Bees singelladdare i Ringarum...

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 21 dec 2019 15:43
av Lembritt
Laddar i Sveg nu :)

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 22 dec 2019 00:20
av macksie
Lembritt skrev:
Laddar i Sveg nu :)
Vad bra.. Vad fick du för effekt?

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 22 dec 2019 07:09
av Lembritt
macksie skrev:
Lembritt skrev:
Laddar i Sveg nu :)
Vad bra.. Vad fick du för effekt?
Strax över 90 kW när jag kollade.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 22 dec 2019 09:09
av Bodes_dad
Lembritt skrev:
macksie skrev:
Lembritt skrev:
Laddar i Sveg nu :)
Vad bra.. Vad fick du för effekt?
Strax över 90 kW när jag kollade.
Hade också bra fart i fredags, över 100..

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 22 dec 2019 23:59
av macksie
Vad bra, tack för svar

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 06 jan 2020 20:07
av Chrille
Ytterhogdal är nu borttagen på Teslas SuC-karta!

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 06 jan 2020 22:59
av macksie
Chrille skrev:
Ytterhogdal är nu borttagen på Teslas SuC-karta!
Och Sveg är inte tillbaka.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 07 jan 2020 00:27
av macksie
Rättar mig själv.

Den finns inte på Teslas karta. Men den finns här:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger

Listad som
"8 Superchargers, available 24/7, up to 120kW"

Håller tummarna att de är klara med 8 platser till sportlovet. Passerade för några dar sen och hade turen att ladda ensam. Denna plus Hudik gör resan till Funäsdalen från Stockholm till en helt annan upplevelse än innan.

Tesla, om ni kollar här. Stort tack för att ni valde Sveg istället för Ytterhogdal

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 07 jan 2020 09:39
av Mats79
Finns 8 superchargers i drift redan nu Sveg? Eller avser texten det som planeras? Har sett bilder på 2 men om 8 är igång är det en stor förbättring tex för många av skidorterna i närheten.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Postat: 07 jan 2020 10:25
av jela
Mats79 skrev:
Finns 8 superchargers i drift redan nu Sveg? Eller avser texten det som planeras? Har sett bilder på 2 men om 8 är igång är det en stor förbättring tex för många av skidorterna i närheten.
Nej det är två i drift där nu. Troligen är dom tillfälliga i väntan på att åtta permanenta ska byggas.