Arvidsjaur och Skaulo

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av AnteF »

Jahaja. Djurås i Dalarna också. Hade hellre sett den i Borlänge men men.....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

Det händer saker i Arvidsjaur. Ingen ström ännu men det kanske inte dröjer så länge till.
7F08729E-CF67-443C-BF5F-E8B37F374032.jpeg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Spyder »

Var förbi igår och de ser ut att kunna vara igång denna vecka, så länge de har ström att tillgå. Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Delta1 »

I Jauret ..... ! Då är det snart dags för Jägeriet att bli elektrifierat! :D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

Spyder skrev:
Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.
Håller med. Bättre med yttäckning i detta läge än att ha 8+ laddare/station. Nu hoppas jag bara att de även fortsätter med Jäkkvik och eventuellt då Abisko/Riksgränsen redan i år. Det är visserligen "bara" 25 mil till Narvik (CCS laddare) därifrån men ska de ha bra täckning vad gäller endast Tesla laddare så är den närmsta i Innhavet (om man har tänkt köra söderut). Och det är 38 mil från Skaulo. Så någonting mitt i mellan måste man få dit så småningom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Xeik »

Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Spyder »

Med fyra platser då?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Xeik »

Det ska det vara enligt navigationen.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av mickeisol »

Egentligen finns det ju ingen bättre norrlandsbil än teslor (förutom karmlösa dörrar, drar upp snö nåt förjävligt i arslet samt lite små irritationsmoment).
Vi har elöverskott (ännu mera överskott när finnarna får igång kärnkraftverket nästa år), långa avstånd (billigt med elbil med tillräcklig räckvidd), i dom allra flesta fall har man laddmöjlighet hemma, måste hursomhelst ha ström till motorvärmare. Mackdöden har pågått länge nu.

Fattas väl bara en sjysst pickup (Rivian, tesla kanske).
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Spyder »

Syns inte på kartan i min 3a. Eller måste man navigera för att se denna?
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Viper »

Skaulo hade varit smidigt att ha. Ska göra Töre -> Kiruna om någon vecka ... Men ja, det går ändå.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Bod »

Xeik skrev:
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Modigt! :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Xeik »

Bod skrev:
Xeik skrev:
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Modigt! :)
Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.
Så allt på ett kort var lite överdrivet ;)
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Johan84 »

Står då i supercharger appen att den ska va igång från 30/6. Stämde när det gällde norrköping 29/6 men helt klart ingen garanti.

Nu är det bara markarryd vi väntar på som jag tänkte prova nästa vecka om den är igång =)
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av JFAH »

Laban skrev:
Laban skrev:
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Bjelke »

JFAH skrev:
Laban skrev:
Laban skrev:
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Har mina rötter i Strömsund så mycket gärna! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

JFAH skrev:
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.

Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av mickeisol »

Laban skrev:
JFAH skrev:
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.

Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.
Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).

Strömsund skulle vara bra.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

mickeisol skrev:
Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).
Sant. Men med V3 supercharger så behöver det kanske inte nödvändigtvis finnas någon verksamhet i närheten. Men jag tänkte som sagt kort vs långsiktigt främst. Börja med Jäkkvikk, Abisko alt Riksgränsen så att Sverige-Norge fungerar utan problem. Strömsund eller något i närheten känns också naturligt med 29 mil mellan Östersund och Storuman. Sen kan man fylla på efter det. Att jag personligen hade haft mest nytta av en laddare i Pajala är en annan femma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

Nu är det en röd plupp på kartan för SuC'n i Arvidsjaur. Har för mig att någon på FB rapporterade att den var igång redan för några dagar sedan men nu är det alltså även officiellt. Rättning, det var nog i denna tråd jag såg det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Elmil »

Arvidsjaur idag :)
Arvidsjaur SuC.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Ture Bjorkmann
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 feb 2019 12:06

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Ture Bjorkmann »

Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

Ture Bjorkmann skrev:
Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Har ställt frågan på Facebook, Elbil i Norrbotten gruppern. Inget svar ännu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Xeik »

Ture Bjorkmann skrev:
Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Vi åkte där förbi för några dagar sedan. Försökte se om det fanns något påbörjat, men kunde inte se några tecken på det.
Om den inte ska ligga precis intill vägen så kan jag ju missat det dock.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Inlägg av Laban »

Nu ska laddaren i Skaulo vara igång. Eller Poultikasvaara för att vara mer specifik.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar