Sida 1 av 3

Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 11:23
av bylund
Två nya superladdare tillagda på kartan. Target opening by end 2019.
laddare.png
Särskilt Skaulo har jag saknat. Yttäckningen i Sverige börjar bli bra med dessa, så sedan kan man börja förtäta.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 11:31
av Laban
Kan tillägga att det finns CCS laddare i Narvik samt Arjeplog så det är alltså redan möjligt att köra till Norge båda dessa vägar när Skaulo, Arvidsjaur är igång. 50 kW är i alla fall inte total katastrof, man får synka med lunch/middag.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 11:33
av NEO
Laban skrev:
Kan tillägga att det finns CCS laddare i Narvik samt Arjeplog så det är alltså redan möjligt att köra till Norge båda dessa vägar när Skaulo, Arvidsjaur är igång. 50 kW är i alla fall inte total katastrof, man får synka med lunch/middag.
Så man kan alltså redan idag köra Stockholm-Bodø utan SuC i Arvidsjaur? Klarar man sig till Arjeplog?

Vill inte direkt köra någon annan väg än Skellefteå-Arvidsjaur-Arjeplog-Bodø.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 12:00
av Verdi
Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?

Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal. :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 12:05
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?

Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal. :)
Kanske blir en på varje plats? :p

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 12:07
av Laban
MDurante skrev:
Så man kan alltså redan idag köra Stockholm-Bodø utan SuC i Arvidsjaur? Klarar man sig till Arjeplog?
Från ?

Avstånden är enligt följande:

Luleå - Arvidsjaur - 16 mil
Skellefteå - Arvidsjaur - 13 mil
Arjeplog (CCS) - Storjord - 16 mil
Arvidsjaur - Storjord - 25 mil

Töre - Skaulo - 21 mil
Skaulo - Narvik (CCS) - 25 mil

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 12:10
av Laban
verdi skrev:
Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?

Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal. :)
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 12:30
av Vasp
Bra att det verkar ska byggas i Norra delen av landet. Arvidsjaur är en bra och logisk placering.

Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.

Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 07 jun 2019 12:43
av Laban
Vasp skrev:
Bra att det verkar ska byggas i Norra delen av landet. Arvidsjaur är en bra och logisk placering.

Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.

Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.
Kanske blir en V3 charger ?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 08 jun 2019 11:31
av Laban
Laban skrev:
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 10 jun 2019 10:27
av AnteF
Jahaja. Djurås i Dalarna också. Hade hellre sett den i Borlänge men men.....

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 29 jun 2019 20:57
av Laban
Det händer saker i Arvidsjaur. Ingen ström ännu men det kanske inte dröjer så länge till.
7F08729E-CF67-443C-BF5F-E8B37F374032.jpeg

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 01 jul 2019 08:32
av Spyder
Var förbi igår och de ser ut att kunna vara igång denna vecka, så länge de har ström att tillgå. Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 01 jul 2019 08:41
av Delta1
I Jauret ..... ! Då är det snart dags för Jägeriet att bli elektrifierat! :D

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 01 jul 2019 09:35
av Laban
Spyder skrev:
Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.
Håller med. Bättre med yttäckning i detta läge än att ha 8+ laddare/station. Nu hoppas jag bara att de även fortsätter med Jäkkvik och eventuellt då Abisko/Riksgränsen redan i år. Det är visserligen "bara" 25 mil till Narvik (CCS laddare) därifrån men ska de ha bra täckning vad gäller endast Tesla laddare så är den närmsta i Innhavet (om man har tänkt köra söderut). Och det är 38 mil från Skaulo. Så någonting mitt i mellan måste man få dit så småningom.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 10:51
av Xeik
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 10:54
av Spyder
Med fyra platser då?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 11:02
av Xeik
Det ska det vara enligt navigationen.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 11:14
av mickeisol
Egentligen finns det ju ingen bättre norrlandsbil än teslor (förutom karmlösa dörrar, drar upp snö nåt förjävligt i arslet samt lite små irritationsmoment).
Vi har elöverskott (ännu mera överskott när finnarna får igång kärnkraftverket nästa år), långa avstånd (billigt med elbil med tillräcklig räckvidd), i dom allra flesta fall har man laddmöjlighet hemma, måste hursomhelst ha ström till motorvärmare. Mackdöden har pågått länge nu.

Fattas väl bara en sjysst pickup (Rivian, tesla kanske).

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 13:05
av Spyder
Syns inte på kartan i min 3a. Eller måste man navigera för att se denna?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 13:40
av Viper
Skaulo hade varit smidigt att ha. Ska göra Töre -> Kiruna om någon vecka ... Men ja, det går ändå.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 13:42
av Bod
Xeik skrev:
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Modigt! :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 15:11
av Xeik
Bod skrev:
Xeik skrev:
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Modigt! :)
Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.
Så allt på ett kort var lite överdrivet ;)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 17:49
av Johan84
Står då i supercharger appen att den ska va igång från 30/6. Stämde när det gällde norrköping 29/6 men helt klart ingen garanti.

Nu är det bara markarryd vi väntar på som jag tänkte prova nästa vecka om den är igång =)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 19:33
av JFAH
Laban skrev:
Laban skrev:
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?