Re: Arvidsjaur och Skaulo
Postat: 10 jun 2019 10:27
Jahaja. Djurås i Dalarna också. Hade hellre sett den i Borlänge men men.....
Håller med. Bättre med yttäckning i detta läge än att ha 8+ laddare/station. Nu hoppas jag bara att de även fortsätter med Jäkkvik och eventuellt då Abisko/Riksgränsen redan i år. Det är visserligen "bara" 25 mil till Narvik (CCS laddare) därifrån men ska de ha bra täckning vad gäller endast Tesla laddare så är den närmsta i Innhavet (om man har tänkt köra söderut). Och det är 38 mil från Skaulo. Så någonting mitt i mellan måste man få dit så småningom.Spyder skrev:Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.
Modigt!Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.Bod skrev:Modigt!Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?Laban skrev:Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Har mina rötter i Strömsund så mycket gärna!JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?Laban skrev:Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).Laban skrev:Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.
Sant. Men med V3 supercharger så behöver det kanske inte nödvändigtvis finnas någon verksamhet i närheten. Men jag tänkte som sagt kort vs långsiktigt främst. Börja med Jäkkvikk, Abisko alt Riksgränsen så att Sverige-Norge fungerar utan problem. Strömsund eller något i närheten känns också naturligt med 29 mil mellan Östersund och Storuman. Sen kan man fylla på efter det. Att jag personligen hade haft mest nytta av en laddare i Pajala är en annan femma.mickeisol skrev:Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).
Har ställt frågan på Facebook, Elbil i Norrbotten gruppern. Inget svar ännu.Ture Bjorkmann skrev:Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Vi åkte där förbi för några dagar sedan. Försökte se om det fanns något påbörjat, men kunde inte se några tecken på det.Ture Bjorkmann skrev:Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.