Re: Arvidsjaur och Skaulo
Postat: 02 jul 2019 13:40
Skaulo hade varit smidigt att ha. Ska göra Töre -> Kiruna om någon vecka ... Men ja, det går ändå.
Modigt!Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.Bod skrev:Modigt!Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?Laban skrev:Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Har mina rötter i Strömsund så mycket gärna!JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?Laban skrev:Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).Laban skrev:Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.JFAH skrev:Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.
Sant. Men med V3 supercharger så behöver det kanske inte nödvändigtvis finnas någon verksamhet i närheten. Men jag tänkte som sagt kort vs långsiktigt främst. Börja med Jäkkvikk, Abisko alt Riksgränsen så att Sverige-Norge fungerar utan problem. Strömsund eller något i närheten känns också naturligt med 29 mil mellan Östersund och Storuman. Sen kan man fylla på efter det. Att jag personligen hade haft mest nytta av en laddare i Pajala är en annan femma.mickeisol skrev:Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).
Har ställt frågan på Facebook, Elbil i Norrbotten gruppern. Inget svar ännu.Ture Bjorkmann skrev:Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Vi åkte där förbi för några dagar sedan. Försökte se om det fanns något påbörjat, men kunde inte se några tecken på det.Ture Bjorkmann skrev:Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Ingen aning. Men det är väl troligt att de kommer att flytta laddare när V3 kommer. Man ersätter befintliga laddare på välbesökta stationer med V3 (istället för att tvingas bygga ut) och använder dem till att fixa yttäckningen.Bjelke skrev:Är det laddaren från Mora som dom flyttat dit tro?
Ungefär vilken effekt gav laddaren?Elmil skrev:Arvidsjaur idag
Fick bilden från förbipasserande ortsbo utan Tesla.Monark1954 skrev:Ungefär vilken effekt gav laddaren?Elmil skrev:Arvidsjaur idag
Arvidsjaur toppade på 94kW i måndags för oss, då kom vi in med 35% och åkte med 80% (MS100D)Elmil skrev:Fick bilden från förbipasserande ortsbo utan Tesla.Monark1954 skrev:Ungefär vilken effekt gav laddaren?Elmil skrev:Arvidsjaur idag
Vi fick liknande nivåer i Arvidsjaur med vår model 3 AWD i söndags. Vi laddade från 14% till 90%.Arctic skrev:Arvidsjaur toppade på 94kW i måndags för oss, då kom vi in med 35% och åkte med 80% (MS100D)Elmil skrev:Fick bilden från förbipasserande ortsbo utan Tesla.Monark1954 skrev:Ungefär vilken effekt gav laddaren?Elmil skrev:Arvidsjaur idag